Wyróżniony w konkursie Logistic Awards Poland model Paperless obejmuje wymianę powiązanych ze sobą szeregu cyfrowych komunikatów EDI oraz zastosowanie etykiety logistycznej GS1 w łańcuchach dostaw.
– Pilotażowe wdrożenie w firmach JMP, Lactalis i Fresh Logistics pokazało liczne korzyści z wdrożenia, które poprawiło sprawność przyjęcia dostawy we Fresh Logistics o 44 % w przeliczeniu na jednego dostawcę. Główną korzyścią okazało się skrócenie czasu realizacji przyjęcia dostaw. Poprawność dokumentacji poprawiła się o około 5 %, a liczba nieterminowych dostaw spadła z ok. 8% do ok. 3%. Z kolei dzięki automatyzacji przyjęć koszty obsługi dostaw po stronie odbiorcy spadły o 38 % – komentuje Dariusz Jadczak, menedżer ds. handlu detalicznego w GS1 Polska, odpowiedzialny za projekt.
Model Paperless pozwala całkowicie zastąpić papierowe dokumenty w całym łańcuchu dostaw ich wersją cyfrową. Oprócz usprawnienia dostawy i zminimalizowania ryzyka wspomaga realizację celów zrównoważonego rozwoju.
– Naszą misją jest wsparcie digitalizacji łańcuchów dostaw przedsiębiorstw działających na polskim rynku. Nagroda za model Paperless, który został wypracowany wspólnie z firmami, jest dowodem na to, że efektywnie wspieramy lokalne przedsiębiorstwa na ich drodze transformacji cyfrowej – podsumowuje dr inż. Elżbieta Hałas, członkini zarządu GS1 Polska.
GS1 Polska promuje model Paperless wśród sieci handlowych i producentów oraz ich partnerów: operatorów logistycznych, a także firm spedycyjnych. Uwzględnia dwa modele dystrybucyjne: spedycyjno-transportowy oraz logistykę kontraktową. Model Paperless obejmuje cały obieg dokumentów towarzyszących dostawie, ze szczególnym uwzględnieniem procesu przyjęcia towarów. Standardy komunikacyjne i identyfikacyjne GS1 są powiązane z obiegiem takich dokumentów jak: zamówienie, faktura, list przewozowy, WZ. Docelowo model zakłada wdrożenie elektronicznego dokumentu eCMR.