III kwartał pod znakiem budowy

C

28-10-2020

Panattoni kończy III kwartał 2020 r. pod znakiem budowy na potrzeby e-commerce i produkcji. Deweloper pod koniec września był w trakcie realizacji obiektów o łącznej powierzchni 1,5 mln m kw. w całej Europie.

Panattoni kończy III kwartał 2020 r. pod znakiem budowy na potrzeby e-commerce i produkcji. Deweloper pod koniec września był w trakcie realizacji obiektów o łącznej powierzchni 1,5 mln m kw. w całej Europie.

 

 

 

Panattoni rozpoczął m.in. budowę centrum dystrybucyjnego Amazon w Schortens w Niemczech czy własny projekt Wakefield 515 w Yorkshire w Wielkiej Brytanii. W Polsce deweloper wystartował m.in. z realizacją obiektu produkcyjnego dla Danfoss Poland, a także kontynuował budowę fabryki grilli dla Weber czy powierzchnie do sprzedaży w internecie, zarówno w ramach własnych parków, jak i BTS’ów.

W Zjednoczonym Królestwie przedsiębiorstwo kontynuowało budowę Wakefield 515 – największego magazynu spekulacyjnego na północy kraju. Budynek o powierzchni ok. 48 000 m kw. znajdzie się w doskonałej lokalizacji i otrzyma szereg rozwiązań technologicznych i ekologicznych, w tym system zbierania wody deszczowej. Na „wyspach” deweloper realizuje także drugą fazę inwestycji w Crewe Commercial Park, dobudowując do istniejących 22 000 m kw. kolejne 28 000 m kw.

W Niemczech, oprócz rozpoczęcia budowy piątego już w kraju centrum dystrybucyjnego dla firmy Amazon w Jade Weser Park, Panattoni kontynuowało m.in. swoje dwa bardzo ważne projekty spekulacyjne. Pierwszy z nich w Verden, obejmuje budowę dwóch hal o łącznej powierzchni ok. 60 000 m kw., a realizacja w Essen to ponad 20 000 m kw. Obie inwestycje są przykładem projektów brownfiled. Praca wre również w Ladenburgu, gdzie powstaje obiekt logistyczny dla firmy Neska. Ponad 54 000 m kw. obejmą zaawansowany technologicznie magazyn, w którym działać będą m.in. półautomatyczne wózki do obsługi wąskich korytarzy, a na dachu budynku zostaną zamontowane panele fotowoltaiczne.

Panattoni aktywnie działało również w Czechach. Firma ukończyła szereg realizacji, w tym: inteligentną fabrykę dla Grupy Kion w Panattoni Park Stribro o powierzchni 25 000 m kw., a najbardziej ekologiczny obiekt przemysłowy w Europie, Panattoni Park Cheb South, przeszedł certyfikacje BREEAM na poziomie Outstanding.

Działo się również w Niderlandach i Hiszpanii. Pomimo, że w tych dwóch europejskich lokalizacjach Panattoni działa niespełna rok, już dziś deweloper wyraźnie zaznaczył swoją obecność. W III kwartale niderlandzki oddział Panattoni realizował ultranowoczesne centrum dystrybucyjne w Venlo South o łącznej powierzchni ponad 43 000 m kw., a także rozpoczął budowę bardzo ważnego projektu Ridderkerk w południowym Rotterdamie o docelowej powierzchni 40 000 m kw. W Hiszpani również w budowie były dwa projekty: park przemysłowy o powierzchni 28 400 m kw. w hiszpańskiej miejscowości Torija, tuż obok autostrady A2 (Madryt – Barcelona) i park logistyczny o powierzchni 34 000 mkw. w Vitorii, strategicznej lokalizacji w transporcie drogowym pomiędzy Półwyspem Iberyjskim a resztą Europy. W przypadku obu tych krajów Panattoni planuje intensyfikację aktywności, chociażby ze względu na bardzo dobre prognozy rozwoju e-commerce w tych lokalizacjach.

Panattoni działa prężnie również w Polsce. W budowie były między innymi takie projekty jak 52 000 m kw. w Panattoni Park Tricity East IV dla Globalway (wchodzącej w skład grupy Costway) czy ponad 67 000 m kw. obiektu BTS w Czeladzi dla producenta odzieży i akcesoriów sportowych. Coraz bliżej ukończenia jest również zaawansowana technologicznie fabryka dla Phoenix Contact e-mobility (15 000 m kw.), powstająca w Parku Naukowo-Technologicznym Rzeszów-Dworzysko, czy fabryka grillów dla firmy Weber w Zabrzu. Panattoni rozwija także segment City Logistics: w Warszawie ruszyła budowa City Logistics Warsaw V (11 000 m kw.), czy City Logistics Warsaw Airport II (9000 m kw.).

Jak komentuje Robert Dobrzycki, dyrektor generalny Panattoni:

– Skala realizowanych projektów Panattoni w Europie z jednej strony potwierdza odporność sektora magazynowego na ograniczenia związane z pandemią, z drugiej odzwierciedla szerszą perspektywę trendów w gospodarce. W prowadzonych inwestycjach zdecydowanie zwiększył się wolumen powierzchni dedykowanej e-commerce z wynikiem 20 procentowym w skali wszystkich naszych realizowanych projektów w III kwartale. Znacząco wzrósł również udział firm produkcyjnych, ale też i dystrybucyjnych, które były uzależnione od importu i w czasie pierwszej fazy doznały zachwiań w dostawach produktów lub półproduktów. Rok 2020 to rok rewolucyjnych zmian, które uczyniły rynek obiektów przemysłowych najbardziej atrakcyjnym w całej branży nieruchomości.

Od początku swojej działalności Panattoni dostarczyło na rynku europejskim już ponad 10 mln m kw. powierzchni magazynowo-przemysłowej, z czego w Polsce 7,6 mln m kw. Ponad jedna trzecia z niej to projekty związane z e-commerce, co jak przewiduje deweloper, ulegnie zwiększeniu. Według raportu „Europa 2020: Region e-commerce”, już teraz oczekuje się, że wartość handlu elektronicznego w Europie na koniec 2020 roku wyniesie 717 miliardów euro. To oznacza wzrost o 12,7 procent w porównaniu z sytuacją w zeszłym roku, zaś wg Ecommerce Europe pełny wpływ koronawirusa będzie widoczny w przyszłym roku. O ile najbardziej rozwinięty jest rynek e-commerce w Europie Zachodniej – region odpowiada za 70% całkowitej wartości handlu elektronicznego w Europie i ma najwyższy odsetek kupujących online (94% Wielka Brytania, Niemcy i Holandia po 84%) – to największy wzrost występuje we wschodniej części Europy – w Rumunii i Bułgarii na poziomie 30%. Hiszpania również wykazuje dobry rozwój rynku, odnotowując 29% wzrostu w porównaniu z zeszłym rokiem. W Polsce, według badania z I półrocza 2020 r. „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” realizowanego wspólnie z Izbą Gospodarki Elektronicznej już 73% internautów robi zakupy online. To aż o 11 p.p. lepszy wynik od poprzedniej edycji badania. Dlatego pod koniec br. roku można spodziewać się znacznie większego wzrostu wartości branży rok do roku, niż przewidywane wcześniej 18%.

 

 

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C