INELO News informuje o sytuacji w transporcie

C

02-04-2020


Dzisiejsza aktualizacja zawiera informacje o wprowadzeniu pakietu Tarczy Antykryzysowej, najnowszych obostrzeniach na terenie RP, które weszły w życie 1 kwietnia i ich wpływie na transport, danych o ruchu drogowym, sporządzonych przez GGDKiA, a także o monitoringu SENT obejmującym przewóz leków i wyrobów medycznych. Eksperci Grupy INELO przygotowali również nowe informacje o regulacjach w transporcie międzynarodowym w krajach Unii Europejskiej.

 

Łukasz Włoch,  Grupa INELO: Tarcza antykryzysowa dla firm daje m.in. możliwość skorzystania z przestoju ekonomicznego.

W przedsiębiorstwie transportowym mamy możliwość obniżenia wynagrodzenia kierowcy o 50 proc., ale nie mniej niż płaca minimalna dla danego etatu, która w 2020 roku dla zatrudniania w pełnym wymiarze godzin wynosi 2600 PLN brutto. Dodatkowo przedsiębiorca otrzyma dofinansowanie w maksymalnej kwocie połowy wynagrodzenia minimalnego co w przypadku pełnego etatu da kwotę 1300 PLN brutto. Ponadto dofinansowaniu będzie też podlegać ubezpieczenie społeczne, wynikające z wysokości otrzymanego wsparcia.

Szczegółowe informacje na temat Tarczy Kryzysowej, znajdziemy w tym artykule.

Mateusz Włoch, Grupa INELO: Obostrzenia związane z koronawirusem po 1 kwietnia – jak wpływają na transport?

Kierowcy w transporcie międzynarodowym – również Ci przewożący rzeczy pojazdami do 3,5t, w dalszym ciągu pozostają zwolnieni z kwarantanny oraz z obowiązku wypełnienia kart lokalizacji na granicy, także jeśli granice przekraczają samochodem osobowym. Dotychczasowe zasady w tym zakresie nie uległy zmianie. Niezbędne do posiadania przez kierowcę dokumenty umożliwiające przekroczenie granicy bez kwarantanny opisane są w tym komunikacie.

Nowe zasady dotyczące przejazdów busami i autobusami:

Busami lub autobusami mającymi więcej niż 9 miejsc łącznie z kierowcą, można przewozić, w tym samym czasie, nie więcej osób niż wynosi połowa miejsc siedzących. Dla przykładu, jeżeli w busie jest 15 miejsc, to na pokład pojazdu może jednorazowo wejść maksymalnie 7 osób. Od 2 kwietnia 2020 roku to obostrzenie dotyczy także transportu niepublicznego, np. dowożących do pracy w zorganizowany sposób, czy prywatnych przewoźników. Wspomniane obostrzenie nie dotyczy pojazdów do 9 miejsc łącznie z kierowcą. Oznacza to, że zachowując rozwagę, kierowcy mogą być dowożeni do pracy np. w 7 osób w 9-cio osobowym pojeździe.

Kwarantanna i kierowcy, co się zmieniło?

Dodatkowe zalecenia dotyczą osób wspólnie zamieszkujących z osobą przebywającą na kwarantannie. W przypadkach, gdy ktoś został skierowany na przymusowe odizolowanie po 31 marca, pozostali domownicy mają obowiązek obycia kwarantanny razem z tą osobą. Może to spowodować, że np. kierowca zostanie również poddany obowiązkowej izolacji podczas pobytu w domu na odpoczynku, gdy ktoś inny z jego najbliższego otoczenia zostanie nią objęty.

Co w takim przypadku? Pracownik ma obowiązek poinformować pracodawcę o tym, że odbywa kwarantannę, za pośrednictwem np. telefonu. Zatrudniony, aby otrzymać świadczenie pieniężne za czas spędzony w odizolowaniu w  terminie 3 dni roboczych od dnia jej zakończenia składa pisemne oświadczenie potwierdzające zaistniałą sytuację. Oświadczenie to można złożyć za pośrednictwem systemów teleinformatycznych.

Kamil Wolański, Grupa INELO: Dane GDDKiA dotyczące ruchu na drogach pokazują spadek ruchu samochodowego.

GDDKiA poinformowało, że na polskich drogach nastąpił znaczny spadek ruchu samochodowego. Mówimy tutaj o 25% mniej w tygodniu i 55% w niedziele. Nie można jednak tego powiedzieć o transporcie ciężkim, gdzie amplituda natężenia ruchu dość mocno się waha. Niejednokrotnie możemy mówić nawet o natężeniu wyższym niż normalne. GDDKiA przeanalizowało sytuację z 33 stacji porównując te dane do zestawień z innych okresów. Zmniejszone natężenie ruchu drogowego przyczyniło się do zmniejszenia wypadkowości, jednak liczba ofiar śmiertelnych nie zmalała w porównaniu z tym samym okresem w roku 2018. Informacji można szukać na stronie GDDKiA oraz Policji.

Przewóz leków i wyrobów medycznych objęty monitoringiem SENT

Przypominamy, że w Polsce wyroby medyczne i leki objęte są monitoringiem SENT. Oznacza to, że jeżeli zostaną wpisane na listę produktów deficytowych w państwie, nie mogą być wywożone poza granice kraju. W takim przypadku wywożenie maseczek powinno zostać zgłoszone do wojewody na 36 godzin przed wywozem. Aktualny wykaz produktów zagrożonych brakiem dostępności możemy sprawdzić w obwieszczeniu Ministra Zdrowia z 17 marca 2020 roku (link).

Za wywóz bez zgłoszenia grozi nam nie tylko zatrzymanie ładunku. Kary pieniężne zostaną nałożone na podmiot zobowiązany do zgłoszenia wywozu, ale także na przewoźnika i kierowcę. Przewoźnik zobowiązany będzie do zapłaty 10 tys. zł a kierujący pojazdem od 5 do 7,5 tys. zł.

Transport międzynarodowy i koronawirus – najnowsze regulacje

Najnowsze międzynarodowe regulacje dotyczą kierowców przekraczających granicę Węgier, którzy wjeżdżając na terytorium kraju muszą poddać się 14 dniowej kwarantannie. Stan wyjątkowy w Hiszpanii został przedłużony do 11 kwietnia a transport towarów jest nada zwolniony z ograniczeń. We Włoszech przedłużono zawieszenie zakazu ruchu pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 tony na drogach pozamiejskich na niedzielę 5 kwietnia 2020 roku. Więcej informacji tutaj.

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C