1 stycznia 2020 r. weszła w życie decyzja o obniżeniu dopuszczalnej zawartości siarki w paliwie statków morskich z 3,5% do 0,5%. Dyrektywa została przyjęta w kontekście pogorszającej się sytuacji środowiskowej na świecie.
Transport drogowy również przechodzi transformację. Począwszy od 2020 r. roczna emisja dwutlenku węgla zostanie zredukowana o 3%. Do 2025 r. emisja CO2 generowana przez ciężarówki zostanie zmniejszona o 15%, zaś do 2030 r. – o 30% w porównaniu z poziomem z 2019 r.
Liczba transportów drogowych rośnie z roku na rok. Według wstępnych szacunków wskaźnik wzrośnie o 60% do 2050 r. Za każdy gram dwutlenku węgla, który przekracza dozwolony limit, na producentów samochodów nakładana jest grzywna. Nie minie dużo czasu, a przedstawiciele sektora logistycznego będą podlegać podobnym karom.
Aby zmniejszyć emisję CO2, firmy transportowe rozważają więc wdrożenie Internetu rzeczy (ang. Internet of things – IoT). Według badań brytyjskiej firmy telekomunikacyjnej Inmarsat 44% firm transportowych i logistycznych wybiera monitorowanie stanu środowiska. 65% przedstawicieli branży planuje realizację założeń zrównoważonego rozwoju poprzez wprowadzenie Internetu rzeczy.
Korzystając z Internetu rzeczy, firmy transportowe i logistyczne lepiej kontrolują flotę. Dzięki nadajnikom GPS z obsługą IoT firmy monitorują lokalizację pojazdu w czasie rzeczywistym. Na podstawie dokładnych informacji program z geolokalizacją dobiera zamówienia na kurs powrotny z minimalną ilością pustych przebiegów. W rezultacie, dzięki właściwemu wykorzystaniu floty i zużytego paliwa, następuje zmniejszenie emisji CO2. Sposób na to ma Grupa AsstrA.
Nasi eksperci dążą do zorganizowania transportu z załadunkiem pojazdu w obu kierunkach – mówi Vitali Eremenco, zastępca dyrektora ds. transportu drogowego w grupie AsstrA. Kursy po kole, w przeciwieństwie do transportu w jedną stronę, mają wiele zalet. Ze względu na racjonalne wykorzystanie taboru, emisja CO2 do środowiska jest redukowana. Podczas trasy w obie strony nie ma pustego przebiegu, co pozytywnie wpływa na formułowanie końcowego kosztu Partnerów. Ponadto rośnie lojalność przewoźników, którzy są zainteresowani dojrzałym wykorzystaniem floty – tłumaczy Vitali Eremenco.
Za pomocą rozwiązań informatycznych zespół specjalistów AsstrA organizuje transport drogowy w sposób przyjazny dla środowiska. Aby zmniejszyć pusty przebieg, program „Portal Przewoźnika” został skonfigurowany tak, aby zarejestrowane firmy widziały dostępne zamówienia w promieniu 100 km od miejsca rozładunku.
Projekt AsstrA Supply Chain Visibility informacje o geolokalizacji pojazdów zbiera w czasie rzeczywistym i to z wielu nadajników GPS. W zależności od informacji o położeniu pojazdu system oferuje dalszy załadunek przy minimalnym pustym przebiegu i przestojach.