Straty w wyniku kradzieży towarów, naprawy szkód czy kary za opóźnienia w dostawie – to tylko niektóre z kosztów, generowanych w wyniku okradania samochodów ciężarowych. W jaki sposób zabezpieczyć transport, by zadbać o bezpieczeństwo pracowników i przewożonych towarów?
Jak wynika z danych, zgromadzonych przez niemiecką organizację ASW Nord i kilkanaście współpracujących z nią stowarzyszeń przedsiębiorców, na terenie Niemiec co 20 minut dochodzi do kradzieży towarów, przewożonych przez samochody ciężarowe. Tym samym tylko u naszego zachodniego sąsiada co roku jest okradanych prawie 26 000 pojazdów ciężarowych, a wartość rabowanych towarów wynosi 1,3 miliarda euro. Do tego dochodzą też koszty, wynikające m.in. z kar za opóźnienia w dostawie, koszty napraw czy straty produkcyjne. Rocznie to niemal 900 milionów euro.
Dane te są szczególnie istotne dla polskich firm transportowych. Zgodnie z informacjami Federalnego Stowarzyszenia Transportu Towarów tylko w I półroczu 2017 roku prawie jedną trzecią z wszystkich przejechanych po niemieckich autostradach kilometrów pokonały samochody ciężarowe z “nowych” krajów UE. Największy udział w tej grupie miały polskie tiry, które łącznie pokonały połowę uwzględnionych w tych statystykach kilometrów. Łącznie po europejskich drogach jeździ ok. 200 tysięcy ciężarówek z Polski, warto więc odpowiednio zadbać o bezpieczeństwo przewożonych przez nie towarów.
Podstawowe informacje
Planowanie trasy, szczególnie takiej, w którą kierowca wyrusza po raz pierwszy, należy rozpocząć od jak lepszego poznania państw, przez które będzie przejeżdżał z transportem. Ostrzeżenia dla kierowców, niebezpieczne rejony czy chronione parkingi to podstawowe informacje, które każdy kierowca powinien posiadać przed wyruszeniem w trasę. Nie należy również zapominać o przygotowaniu listy najważniejszych kontaktów, które mogą się przydać w drodze do miejsca docelowego, tj. numery alarmowe czy kontakty do polskich konsulatów, za pośrednictwem których będziemy mogli uzyskać pomoc w razie kradzieży.
Procedury bezpieczeństwa
Każda firma transportowa, wysyłająca swojego pracownika w daleką trasę, powinna zapoznać go z wcześniej przygotowanym, wewnętrznym regulaminem. Należy uwzględnić w nim instrukcję postępowania w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu kierowcy i przewożonego przez niego towaru. Każda sytuacja, z którą kierowca spotka się w trasie jest inna, więc to on musi podjąć ostateczną decyzję. Ogólnie przyjęte zasady ułatwią mu jednak odpowiednie działanie w niebezpiecznej sytuacji. Podejrzane, pozorowane wypadki na poboczach, wymuszenie zatrzymania i opuszczenie kabiny przez nieoznakowany samochód czy próba rabunku na parkingu to tylko przykładowe scenariuszy, które powinniśmy wziąć pod uwagę.
Postój i rozładunek
Każdy kierowca powinien mieć też przy sobie listę sprawdzonych parkingów, na których po zakończeniu czasu pracy może odpocząć, nie narażając swojego bezpieczeństwa i kradzieży przewożonego ładunku czy paliwa. Wykaz ponad 22.000 europejskich parkingów, przeznaczonych dla samochodów ciężarowych, kierowcy mogą sprawdzić m.in. za pośrednictwem aplikacji WebEye Navigator, zintegrowanej z europejską platformą Truck Parking Europe. Dzięki niej kierowcy mogą sprawdzić m.in. listę parkingów w określonym kraju czy mieście, wskazówki dojazdu czy możliwość wyszukania parkingu według określonych usług, tj. miejsca noclegowe i restauracje, stacja paliw, prysznic, dostęp do internetu czy bankomatu. Dodatkowe bezpieczeństwo zapewni też dostęp do 27 000 poufnych wskazówek związanych z terenami przemysłowymi.
Technologie wspierające bezpieczeństwo
W razie realnego zagrożenia kierowca zazwyczaj nie jest w stanie ocenić, jak groźny jest napastnik oraz z jaką liczbą osób ma w tym wypadku do czynienia. W takiej sytuacji bezpieczeństwo kierowcy i transportowanych towarów zapewnią technologie alarmowe. Każdy samochód ciężarowy powinien mieć zainstalowaną blokadę antywłamaniową, która pozwoli zaoszczędzić trochę czasu przed przyjazdem policji. W przeciwdziałaniu kradzieżom pomagają również rozwiązania telematyczne.
„Alarmy wywoływane przez czujniki w pojeździe, monitorowanie drzwi przestrzeni ładunkowej wraz z sygnalizacją ich otwarcia czy blokada plandeki cargo uruchamiająca natychmiastowy alarm w przypadku jej uszkodzenia to tylko niektóre narzędzia, zwiększające bezpieczeństwo transportu w trakcie próby włamania. Firmy transportowe mogą również skorzystać z alarmu napadowego, znajdującego się w kabinie kierowcy, który po włączeniu nie daje żadnych zewnętrznych oznak. W ten sposób alarm widoczny jest w systemie, firma dostaje też informację o zdarzeniu w formie mailowej czy SMS-em, więc może zareagować od razu, jeszcze zanim złodziej zorientuje się, że odpowiednie służby zostały poinformowane o próbie kradzieży” tłumaczy Paweł Wloczek, Dyrektor Zarządzający WebEye Polska.