Jak zmniejszyć liczbę zagubionych bagaży?

C

13-08-2018

Linie lotnicze stoją obecnie przed wieloma wyzwaniami – muszą zatrzymać wymagających klientów oraz podnosić rentowność interesu. Często w swoich działaniach dążą one do poprawy efektywności procesów biznesowych poprzez wdrożenie nowoczesnych rozwiązań technologicznych w obszarze obsługi klienta. RFID to jedna z technologii, która zapewnia poprawę wydajności w jednym z najważniejszych obszarów działalności – obsłudze bagażu. Analiza biznesowa SITA i Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) wykazała, że dokładne śledzenie za pomocą technologii RFID może zmniejszyć liczbę zagubionych bagaży nawet o 25% do 2022 r., a ostatecznie przynieść oszczędności kosztów i czasu dla każdego pasażera.

Linie lotnicze stoją obecnie przed wieloma wyzwaniami – muszą zatrzymać wymagających klientów oraz podnosić rentowność interesu. Często w swoich działaniach dążą one do poprawy efektywności procesów biznesowych poprzez wdrożenie nowoczesnych rozwiązań technologicznych w obszarze obsługi klienta. RFID to jedna z technologii, która zapewnia poprawę wydajności w jednym z najważniejszych obszarów działalności – obsłudze bagażu. Analiza biznesowa SITA i Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) wykazała, że dokładne śledzenie za pomocą technologii RFID może zmniejszyć liczbę zagubionych bagaży nawet o 25% do 2022 r., a ostatecznie przynieść oszczędności kosztów i czasu dla każdego pasażera.

„Wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Diners Club Polska obrazują, że większość ankietowanych (52 proc.) nie spędzi wakacji w Polsce, tylko wybierze się do państw europejskich. 6 proc. deklaruje wakacje na innym kontynencie. Spędzenie urlopu poza granicą państwa często wiąże się z wyborem transportu lotniczego. Powszechnym problemem, z którym borykają się osoby korzystające z tej formy transportu, są przypadki zagubienia bagażu. Z badania firmy SIT przeprowadzonego w 2011 r. wynika, że każdego dnia na świecie prawie 90 tys. walizek nie dociera do hali przylotów. Okazuje się, że na prawie połowę tych przypadków ma wpływ przesiadka, a 16 proc. bagaży nie dociera na miejsce, bo nie została załadowana do samolotu, którym podróżują pasażerowie. W obliczu wydatków wynikających ze zgubienia bagażu oraz wymagających pasażerów lotniska stoją przed nie lada wyzwaniem. Rozwiązaniem problemu może być zastosowanie technologii RFID, która umożliwia bieżące monitorowanie bagażu podczas całego procesu od przyjęcia walizki czy torby po zwrócenie jej właścicielowi w miejscu docelowym podróży, usprawniając przy tym logistykę procesu, podnosząc poziom obsługi pasażerów i oszczędzając czas oraz nakłady finansowe” komentuje Jacek Żurowski, Dyrektor Regionalny Zebra Technologies w Europie Środkowej.

Zagubienie bagażu oraz związane z nim problemy w postaci irytacji pasażerów, kosztów, dodatkowego zaangażowania personelu oraz czasu potrzebnego na identyfikację i zlokalizowanie zguby stanowią duże obciążenia dla linii lotniczych. Technologia RFID zapewnia określenie położenia bagażu w czasie rzeczywistym oraz umożliwia przejście przez odprawy na każdym etapie podróży bez ingerencji człowieka. Usprawnienie zarządzania bagażem za pomocą RFID zwiększa automatyzację tego procesu, znacznie zmniejszając ryzyko nieprawidłowości i związane z nimi koszty.

Niezależnie od tego, czy pasażerowie dokonują odprawy w kasie biletowej terminalu, czy też korzystają z automatycznych stanowisk odpraw, drukarki RFID umożliwiają drukowanie identyfikatora, w którym zapisane są dane. Jest on nośnikiem informacji takich jak numer LPN (License Plate Number), zawierający określone informacje o locie oraz wskazówki dotyczące sortowania. Gdy bagaż znajduje się na przenośniku podczas przeładunku bagażu, czytnik RFID rejestruje informacje z metek, dokumentując rozpoczęcie podróży.

W miarę przemieszczania się bagażu przez przenośniki taśmowe, czytniki RFID gromadzą dostępne dane i przekazują je do odpowiedniej linii lotniczej. Zebrane informacje są wykorzystywane do automatycznego kierowania bagażu przez odpowiedni system sortowania, redukując przy tym pracę ręczną, jak również ryzyko wystąpienia błędu i koszty związane z ręcznymi procedurami sortowania. Ponadto RFID zapewnia automatyczną „podwójną odprawę” w strefie postoju, a w razie przypadkowego umieszczenia bagażu w strefie załadunku na niewłaściwy lot uruchamiane są alarmy.

Czytniki RFID rejestrują lokalizację bagażu w kluczowych punktach kontrolnych podczas całego procesu. Baza danych lokalizacji w czasie rzeczywistym pomaga również zidentyfikować bagaż, który wymaga priorytetowego traktowania, aby zapewnić terminowe dostarczenie go do samolotów – na przykład walizki, która musi zostać przekazana na lot przesiadkowy.

Prawo wymaga, aby bagaż pasażerów, którzy nie wsiadają do samolotu lub muszą go opuścić, został zabrany z pokładu przed jego odprawą do startu. Ręczne czytniki RFID umożliwiają pracownikom szybkie zlokalizowanie i usunięcie właściwej walizki, bez konieczności ręcznej obsługi i skanowania kodu kreskowego na każdej pojedynczej torbie. W typowym procesie obsługi bagażu nierejestrowanym specjalnymi kodami RFID personel portu lotniczego jest zobowiązany do zeskanowania kodu kreskowego na każdej walizce czy torbie podróżnej i ręcznego sprawdzenia prawidłowych informacji o trasie podróży. Dzięki technologii RFID dokładna informacja może zostać umieszczona bezpośrednio na identyfikatorze, co eliminuje wszelkie nieścisłości związane z brakiem komunikatów na temat sortowania bagażu.

Więcej informacji znajdą Państwo na stronie: zebra.com.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C