Kierowca w firmie transportowej. Po czym poznać dobrego kierowcę

C

26-03-2019

Kierowcy jeżdżący na trasach międzynarodowych to filary firm transportowych. Od ich umiejętności i profesjonalizmu zależy dotrzymanie umów i wizerunek firmy. Sprawdziliśmy, jakimi cechami powinien się charakteryzować dobry kierowca. Okazało się, że umiejętność prowadzenia samochodu to nie wszystko.

Kierowcy jeżdżący na trasach międzynarodowych to filary firm transportowych. Od ich umiejętności i profesjonalizmu zależy dotrzymanie umów i wizerunek firmy. Sprawdziliśmy, jakimi cechami powinien się charakteryzować dobry kierowca. Okazało się, że umiejętność prowadzenia samochodu to nie wszystko.

Zdolność do szybkiego podejmowania decyzji

Chociaż praktycznie każdy samochód znajdujący się we flocie pojazdów firmy spedycyjnej jest wyposażony w namierzanie gps (szczegóły dostępne tutaj), tak naprawdę kierowca w trasie jest pozostawiony samemu sobie. W sytuacji kryzysowej nie zawsze może skontaktować się z menedżerem, w większości przypadków to on musi podjąć błyskawiczną decyzję dotyczącą zmian w planowanym kursie. Powody mogą być bardzo różne, od awarii samochodu po nieoczekiwane zdarzenie na drodze. W każdym z tych przypadków kierowca jest jednocześnie przedstawicielem firmy, od jego zachowania zależy jej wizerunek. Dlatego błędem jest przekonanie, że kierowca stoi tylko odrobinę wyżej niż pracownik fizyczny. Dobry pracownik firmy spedycyjnej to ktoś więcej niż tylko dobry kierowca.

Punktualność i odpowiedzialność

Terminowość to podstawa w przemyśle transportowym. Niedostarczenie ładunku na czas pociąga za sobą konsekwencje finansowe i nie tylko. W skrajnych przypadkach może skutkować nawet zerwaniem umowy z kontrahentem. Dlatego dobry kierowca to taki, który ma świadomość ciążącej na nim odpowiedzialności. Nie tylko dowiezie ładunek na czas w stanie nienaruszonym, ale też zadba o obieg dokumentów. Z każdym transportem związany jest komplet dokumentów, który powinien wrócić do firmy lub nadawcy z kompletem podpisów i pieczątek. Na ich podstawie można rozliczyć się z firmą zamawiającą transport oraz z urzędami. Dlatego kierowca musi nie tylko dopilnować fizycznego rozładunku, ale też zadbać, by został on oficjalnie potwierdzony.

Znajomość zasad ruchu drogowego

Może się wydawać, że w przypadku zawodowego kierowcy to podstawa i oczywista oczywistość. Niestety praktyka pokazuje, że nie zawsze. Kierowcy z dużym stażem nie zawsze starają się o uzupełnianie wiedzy na bieżąco, a przepisy potrafią się zmieniać. Choćby taki drobiazg jak nowe znaki drogowe, które co jakiś czas są dodawane do kodeksu, może pokazać, czy kierowca faktycznie zna przepisy. Poza tym w poszczególnych krajach przepisy znacznie różnią się od siebie. Tak naprawdę zawodowy kierowca, który chce pracować w firmie międzynarodowej, powinien znać kilkanaście, a może nawet kilkadziesiąt różnych wersji przepisów drogowych.

Znajomość języków obcych

Oczywiście nikt nie wymaga, by kierowca znał wszystkie języki obce na poziomie pozwalającym na uzyskanie certyfikatu, jednak nieznajomość języków jest istotną barierą, która uniemożliwia pracę w transporcie międzynarodowym. Minimum, które powinien opanować kierowca, to znajomość zwrotów umożliwiających ustalenie trasy i kierunku, porozumienie się z celnikami i urzędnikami, zapanowanie nad załadunkiem i rozładunkiem. W wielu wypadkach wystarczy podstawowa znajomość języka angielskiego, ale dobrze jest znać choćby podstawowe zwroty lokalne.

Umiejętność przygotowania samochodu przed wyruszeniem w trasę

Ciężarówka to dla kierowcy miejsce pracy i to on jest za nią odpowiedzialny. Do niego należy też przygotowanie samochodu. Mowa tu o podstawowych czynnościach typu zabranie zapasowych żarówek czy płynu do spryskiwacza, zatankowanie auta, sprawdzenie kontrolek i wizualna ocena stanu technicznego samochodu. Zlekceważenie tych czynności może skutkować awarią auta w trasie i w konsekwencji niedowiezieniem ładunku na czas.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C