W ostatnich latach diametralnie zmienił się w Polsce rynek pracy– niskie bezrobocie (według GUS 5,3 proc.) przekształciło go w rynek pracownika. Powoli zmienia się postrzeganie kobiet na rynku pracy. Są one lepiej wykształcone i otwarte na zawody dotychczas uważane za czysto „męskie”. Zmienia się też ich świadomość potrzeb i aspiracji. Mimo pokutujących ciągle jeszcze stereotypów o „słabej płci”, różnicach wynagrodzenia na tych samych stanowiskach (gender pay gap), dyskryminujących pytaniach o plany rodzinne przy rozmowach rekrutacyjnych, czy odejścia z pracy 100 tys. kobiet w związkuz programem „Rodzina 500+” (w ciągu roku od rozpoczęcia pierwszych wypłat do połowy 2017 roku), coraz częściej są świadome swojej wartości dla pracodawców i odważniej obejmują stanowiska kierownicze w biznesie, polityce i życiu społecznym. Kobiety nie czekają już na księcia z bajki, który im pomoże znaleźć ciekawąi satysfakcjonującą pracę. Robi to konsekwentnie i od lat Mercedes-Benz.
Według danych Eurostat, 33 proc. Europejek, a 45 proc. Polek, może pochwalić się co najmniej tytułem licencjata bądź inżyniera. Dla porównania panowie w EU (i w Polsce) posiadający takie samo wykształcenie to 29 proc. populacji. Nowoczesna gospodarka i rosnący rynek pracy potrzebują wykształconychi aktywnych zawodowo kobiet.
Badania wykazują niezbicie, że ich wiedza, umiejętności i doświadczenie, ale też cechy uważane typowo za „kobiece” (czyli mniej cenione), jak dążenie do harmonii w pracy zespołowej, odpowiedzialność, pracowitość i dokładność zapewniają firmie szybszy rozwój i większe zyski.
Mercedes-Benz już dawno dostrzegł potencjał kobiet – zarówno jako Klientek jak i jako cenne zasoby ludzkie. Najpierw była inicjatywa „She’s Mercedes”, która pozwala marce lepiej poznać i potem spełniać ich oczekiwania. Obejmuje m.in. serwis internetowy tworzony przy współudziale kobiet z całego świata, które wzajemnie się inspirują, dzieląc się spostrzeżeniami na temat sukcesu zawodowego, życia prywatnego, realizacji pasji i właściwego zbalansowania wszystkich dziedzin życia. „She’s Mercedes” to program oferujący też networking i pomoc w rozwiązywaniu problemów w trzech obszarach życia nowoczesnej kobiety: mobilności, usług finansowych oraz edukacji w dziedzinie zarządzania finansami. Po kilku latach konsekwentnych wysiłków marki w Polsce, kobiety stanowią obecnie już ponad 25 proc. klientów Mercedesa.
W 2017 roku spółka Mercedes-Benz Manufacturing Poland rozpoczęła budowę fabryki ultranowoczesnych silników do osobowych modeli Mercedesa, a rok później ogłosiła kolejną inwestycję, tym razem budowę fabryki baterii elektrycznych. W obu zakładach zatrudnienie znajdzie ponad 1300 osób. Podczas pierwszych rekrutacji okazało się, że kobiety stanowią pokaźną grupę załogi – ca 35/40 proc. Na dogłębnie wydrenowanym rynku pracy, na którym brakuje specjalistów IT, inżynierów, technologów produkcjii całej kadry technicznej, jest dużo pań obdarzonych wiedzą i umiejętnościami, które wciąż nie są w pełni wykorzystywane. Po pierwszych doświadczeniach z rekrutacją, Mercedes-Benz Manufacturing Poland zaczął budować cały program zachęcający kobiety do pracyw produkcji przemysłowej.
I tak np. spółka od dwóch lat organizuje (wspólnie z władzami lokalnymii wojewódzkimi) targi pracy dla kobiet (dotychczas w Legnicy i w Jaworze), czy programy edukacyjne dla żeńskiej młodzieży szkół ponadpodstawowych jak „Girls GO Technology, czyli dziewczyny oswajają technologię”. Ich podstawą jest przekonanie, że tylko świadome działania rozwojowe mogą odczuwalnie poszerzyć perspektywy i ambicje kobiet poza dużymi aglomeracjami.