Konsekwencje Brexitu dla branży TSL

C

13-07-2016

W związku z wynikami niedawnego referendum w Wielkiej Brytanii przedsiębiorcy zastanawiają się jak będzie wyglądała współpraca UE z Brytyjczykami i jak ewentualnie zmienią się warunki prowadzonych przez nich biznesów. O możliwych konsekwencjach Brexitu dla branży TSL opowiada Adam Kwiatkowski, wiceprezes Grupy Geis w Polsce.       - Sama decyzja jaką podjęli Brytyjczycy o wyjściu ze struktur Unii Europejskiej (BREXIT) nie oznacza na razie nic.  Oczywiście możemy zastanawiać się nad różnymi wariantami i analizować mniej lub bardziej pesymistyczne scenariusze i oczywiście to robimy, ale dopóki Unia Europejska nie rozpocznie negocjacji z Wielką Brytanią, wszystko to będą tylko mniej lub bardziej trafne przewidywania. Musimy też brać pod uwagę, że zanim te negocjacje się rozwiną i dobiegną końca w strukturach EU może dojść do kolejnych prób wyjścia, które dodatkowo zdestabilizują sytuację. Ponadto, jeżeli Unia Europejska podejdzie w trakcie negocjacji zbyt miękką pozycję, próbując przygotować Wielkiej Brytanii „miękkie lądowanie”, może dać innym krajom sygnał zachęcający do podjęcia prób wyjścia. W takiej sytuacji prognozowanie już dziś co będzie oznaczał BREXIT dla przyszłości politycznej i gospodarczej Europy czy poszczególnych branż gospodarki jest zadaniem dość skomplikowanym.   - Na razie – ponieważ przyszłość jest niejasna – niemal wszyscy opierają się na starych doświadczeniach, zwłaszcza w branży TSL. Mówi się o powrocie granic, odpraw celnych i związanym z tym wzrostem kosztów i czasów dostaw, wzroście biurokracji itd. Ogólnie mówiąc, wszyscy oczekują co najmniej wariantu szwajcarsko-norweskiego, czyli podobnych rozwiązań celnych i transportowych, jakie dotyczą transportów do i z tych dwóch krajów. Wydaje mi się, że najbardziej dotkliwie zmiany będące konsekwencją BREXIT-u może odczuć sektor CEP (przesyłki kurierskie), bowiem to on jest ostatnio bardzo mocno związany z sektorem e-commerce, który już zdążył przyzwyczaić się do tego że jest i tanio i szybko. BREXIT może te przyzwyczajenia zweryfikować - podsumowuje Adam Kwiatkowski, wiceprezes Grupy Geis w Polsce.  

Brexit zdjęcie 1W związku z wynikami niedawnego referendum w Wielkiej Brytanii przedsiębiorcy zastanawiają się jak będzie wyglądała współpraca UE z Brytyjczykami i jak ewentualnie zmienią się warunki prowadzonych przez nich biznesów. O możliwych konsekwencjach Brexitu dla branży TSL opowiada Adam Kwiatkowski, wiceprezes Grupy Geis w Polsce.

 

 

 

Sama decyzja jaką podjęli Brytyjczycy o wyjściu ze struktur Unii Europejskiej (BREXIT) nie oznacza na razie nic.  Oczywiście możemy zastanawiać się nad różnymi wariantami i analizować mniej lub bardziej pesymistyczne scenariusze i oczywiście to robimy, ale dopóki Unia Europejska nie rozpocznie negocjacji z Wielką Brytanią, wszystko to będą tylko mniej lub bardziej trafne przewidywania. Musimy też brać pod uwagę, że zanim te negocjacje się rozwiną i dobiegną końca w strukturach EU może dojść do kolejnych prób wyjścia, które dodatkowo zdestabilizują sytuację. Ponadto, jeżeli Unia Europejska podejdzie w trakcie negocjacji zbyt miękką pozycję, próbując przygotować Wielkiej Brytanii „miękkie lądowanie”, może dać innym krajom sygnał zachęcający do podjęcia prób wyjścia. W takiej sytuacji prognozowanie już dziś co będzie oznaczał BREXIT dla przyszłości politycznej i gospodarczej Europy czy poszczególnych branż gospodarki jest zadaniem dość skomplikowanym.

 

– Na razie – ponieważ przyszłość jest niejasna – niemal wszyscy opierają się na starych doświadczeniach, zwłaszcza w branży TSL. Mówi się o powrocie granic, odpraw celnych i związanym z tym wzrostem kosztów i czasów dostaw, wzroście biurokracji itd. Ogólnie mówiąc, wszyscy oczekują co najmniej wariantu szwajcarsko-norweskiego, czyli podobnych rozwiązań celnych i transportowych, jakie dotyczą transportów do i z tych dwóch krajów. Wydaje mi się, że najbardziej dotkliwie zmiany będące konsekwencją BREXIT-u może odczuć sektor CEP (przesyłki kurierskie), bowiem to on jest ostatnio bardzo mocno związany z sektorem e-commerce, który już zdążył przyzwyczaić się do tego że jest i tanio i szybko. BREXIT może te przyzwyczajenia zweryfikować – podsumowuje Adam Kwiatkowski, wiceprezes Grupy Geis w Polsce.

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C