Lądowy korytarz z Chin oczami AsstrA

C

28-11-2018

Ruch towarów na Nowym Jedwabnym Szlaku stale się zwiększa. W ostatnim czasie szczególnie intensywnie rozwija się kierunek Chiny-UE, gdzie dominuje transport intermodalny.

Ruch towarów na Nowym Jedwabnym Szlaku stale się zwiększa. W ostatnim czasie szczególnie intensywnie rozwija się kierunek Chiny-UE, gdzie dominuje transport intermodalny.

Obecnie największa część kontenerów z Chin, prawie 96%, przewożona jest drogą morską. Dostawa transportem morskim trwa zazwyczaj znacznie dłużej niż w pozostałych przypadkach, niemniej jest to najtańsze rozwiązanie transportowe. W wyniku wzrostu wolumenów na Nowym Jedwabnym Szlaku i zmieniających się trendów od kilku lat ma miejsce konsekwentny wzrost kolejowych przewozów intermodalnych.

Transport kolejowy na trasie Chiny-Unia Europejska to niewielki procent całkowitej wymiany handlowej na danym kierunku, niemniej stanowi on dogodną alternatywę dla bardzo drogiego i szybkiego transportu lotniczego, czy też dużo tańszego, lecz wolniejszego transportu morskiego.

Według dostępnym statystyk, w ciągu ostatnich ośmiu miesięcy bieżącego roku w relacji Chiny-Europa-Chiny przejechało około 2 000 pociągów kontenerowych, przy czym ilość kontenerów przetransportowanych na kierunku Europa-Chiny wyniosła za pierwsze osiem miesięcy 2018 roku ponad 450 tysięcy TEU, co stanowi prawie dwukrotność tego, co zostało przewiezione w analogicznym okresie 2017 roku. Taka sytuacja ma znaczący wpływ na rentowność przewozów kontenerowych. Operatorzy logistyczni zaczęli łączyć przewozy importowe z dostawami eksportowymi redukując tym samym ilość zwrotów próżnych kontenerów do Chin, co ma duży wpływ na finalny koszt transportu. Znaczącą rolę w rozwoju kontenerowych przewozów kolejowych odgrywają subsydia ze strony Państwa Środka. Chiny konsekwentnie dążą do zwiększenia intermodalnych przewozów kolejowych aspirując do tego, aby w 2020 roku wolumen stale kursujących pociągów wyniósł ponad 5 000 rocznie.

Kolejowy Jedwabny Szlak to tort, z którego każdy kraj chce otrzymać swój kawałek. Obecnie większość pociągów z Chin do Europy przejeżdża przez Polskę, przecinając główne przejście graniczne Terespol-Małaszewicze. Kierownik Europejskiego Działu Transportu Kolejowego w AsstrA-Associated Traffic AG, Ewa Trochimiuk, podkreśla: „Polska chce być swojego rodzaju Bramą do Europy, niemniej podobne cele mają także Słowacja, Węgry, czy też Grecja. Kto najbardziej skorzysta z tego korytarza? Polska? To trudne pytanie. Kraj nad Wisłą jest raczej państwem tranzytowym, korytarzem, przez który chińskie pociągi zmierzają na Zachód. Nasze położenie geograficzne jest wielkim plusem, ale zaplecze i infrastruktura, jakie posiadamy, nie pozwalają na chwilę obecną na wykorzystanie naszego potencjału. Brakuje nam prawdziwych, dużych centrów logistycznych. Nadal nie pojawił się konkretny rządowy plan zakładający budowę centrów logistycznych o kluczowym znaczeniu w zakresie wspierania międzynarodowej wymiany gospodarczej. Z danej sytuacji korzystają głównie te kraje, w których funkcjonują największe centra logistyczne. W tych państwach firmy zarabiają na usługach pośrednictwa w oferowaniu przewozów, dystrybucji, a także na obsłudze logistycznej towarów. Tutaj zdecydowanie są w czołówce takie kraje, jak Niemcy, Dania, Holandia, Francja. Sądzę, że dedykowane pociągi, które jadą do Polski, Niemiec, Francji, czy Holandii utrzymają swoją pozycję, ponieważ na chwilę obecną to Zachodnia Europa generuje 60% ładunków w kontenerach powrotnych do Chin”.

Międzynarodowy dostawca usług transportowo-logistycznych AsstrA-Associated Traffic AG w przewozach intermodalnych na trasie Chiny-UE wykorzystuje różne środki transportu, realizując zarówno przewozy kontenerowe koleją, transportem drogowym w połączeniu z kolejowym, czy też sam transport drogowy.

Ewa Trochimimuk

„Należy pamiętać o tym, że transport morski i kolejowy, zwłaszcza jeżeli mamy na myśli przewozy intermodalne, obecnie nie funkcjonują samodzielnie. Przewozy z/do Chin to także transport drogowy, bo przecież towar musi zostać dostarczony samochodami z/do portu lub terminala, a następnie do odbiorcy końcowego. Jako że AsstrA oferuje kompleksową organizację całego łańcucha logistycznego, począwszy od punktu załadunku do miejsca rozładunku, kwestia wyboru środka transportu zależy od rodzaju towaru, terminu dostawy i szczególnych wymagań Klienta. Oddziały grupy kapitałowej AsstrA w krajach Europy, WNP i Azji oraz wykształcona i doświadczona kadra dają naszym Klientom możliwość holistycznej obsługi. Organizujemy zarówno transporty morskie, lotnicze, kolejowe, jak i drogowe w obrębie UE oraz do krajów WNP”, dodaje Ewa Trochimiuk.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C