Leasing transportu ciężkiego powróci na ścieżkę wzrostów

C

29-08-2017

Rynek leasingu rośnie „jak na drożdżach” przede wszystkim za sprawą samochodów osobowych i dostawczych oraz maszyn. Pierwsze półrocze 2017 r. zakończyły natomiast "pod kreską" pojazdy ciężkie. Jednak w związku z rosnącym eksportem i utrzymującą się wysoką dynamiką ilości przewożonych przez firmy transportowe ładunków, eksperci spodziewają się odbicia tego segmentu. Prognozuje się, że w całym 2017 roku leasing transportu ciężkiego wypracuje dynamikę +6,3 % r/r.

Rynek leasingu rośnie „jak na drożdżach” przede wszystkim za sprawą samochodów osobowych i dostawczych oraz maszyn. Pierwsze półrocze 2017 r. zakończyły natomiast “pod kreską” pojazdy ciężkie. Jednak w związku z rosnącym eksportem i utrzymującą się wysoką dynamiką ilości przewożonych przez firmy transportowe ładunków, eksperci spodziewają się odbicia tego segmentu. Prognozuje się, że w całym 2017 roku leasing transportu ciężkiego wypracuje dynamikę +6,3 % r/r.

Ciągniki siodłowe „ciągną” w dół

Od stycznia do czerwca 2017 r. wartość rynku leasingu pojazdów ciężkich była niższa o ponad 2% r/r i wyniosła niecałe 9 mld zł – wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Spadek ten zawdzięczamy przede wszystkim mniejszemu finansowaniu udzielonemu w segmencie ciągników siodłowych, który odpowiada za niemal połowę wartości leasingu transportu ciężkiego (4, 2 mld zł). Skurczyła się również wartość finansowanych autobusów (809 mln zł, -12% r/r) oraz samolotów, statków i środków kolejowych (530 mln zł, -11% r/r). Natomiast na plusie pierwszą część roku zakończyły pojazdy ciężarowe powyżej 3, 5 tony (1,3 mld zł, +5,3% r/r) oraz naczepy i przyczepy (1,8 mld zł, +0,1% r/r).

Trudno było dotrzymać kroku pierwszemu półroczu 2016 roku

Eksperci Europejskiego Funduszu Leasingowego są zdania, że ujemny wynik nie wynikał z działań podjętych przez poszczególne kraje europejskie, jak Niemcy czy Francja, które wdrożyły ustawy o wynagrodzeniu minimalnym. Nie był też bezpośrednim następstwem kroków Komisji Europejskiej w zakresie wdrożenia pakietu drogowego. Zakończenie półrocza pod kreską to przede wszystkim pochodna bardzo wysokiej bazy z pierwszej części 2016 roku, kiedy dynamika finansowania pojazdów ciężkich wyniosła aż 44%. W obszarze autobusów w niektórych miesiącach mieliśmy do czynienia nawet z 200% wzrostem r/r. W związku z tym bardzo trudno było powtórzyć podobny rezultat w tym roku i wynik na poziomie -2% można określić jako co najmniej przyzwoity.

Pojazdy ciężkie jadą śladami eksportu

Prognozując drugą część tego roku warto spojrzeć na to, co dzieje się w Unii Europejskiej, która od kilku kwartałów stabilnie się rozwija. Zmienia się model rozwoju krajów członkowskich – mamy do czynienia z transformacją z konsumpcji i usług na produkcję i eksport. Między innymi wzrost eksportu z Polski w ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku na poziomie 7% r/r utrzyma się w kolejnych miesiącach, a to przełoży się na utrzymanie dalszej wysokiej dynamiki ilości przewożonych towarów (w IH br. wzrosła o prawie 12% r/r). Przy takich wynikach należy oczekiwać, że w trzecim i czwartym kwartale tego roku wrócą wzrosty finansowania w segmencie transportu ciężkiego.

Prognoza na 2017 rok: powrót na ścieżkę wzrostów

Eksperci EFL oczekują, że w 2017 roku leasing pojazdów ciężkich powróci na ścieżkę wzrostów. Według ich prognoz, wartość udzielonego przez firmy leasingowe finansowania w ciągu 12 miesięcy tego roku wzrośnie o 6,3 % r/r.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C