Lepsze drogi dzięki DCT

C

11-12-2013

Terminale kontenerowe będą wspólnie zapobiegać wyjeżdżaniu na drogi przeciążonych ?tirów?.         Rekomendowana procedura weryfikowania dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów lub zespołów pojazdów wjeżdżających na terminal portowy w celu podjęcia kontenera została podpisana w środę 11 grudnia 2013 r. w siedzibie Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku. Sygnatariuszami dokumentu są wszystkie morskie terminale kontenerowe w Polsce, od Szczecina po Gdańsk, oraz Pomorski Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego i Polska Izba Spedycji i Logistyki. Inicjatorem stworzenia procedury jest DCT Gdańsk, który przy wsparciu PISIL i WITD przekonał do wdrożenia tego rozwiązania pozostałe terminale.   Częsta praktyka opuszczania przez terminale przeciążonych pojazdów powodowała z jednej strony niebezpieczeństwo dla kierowcy podejmującego ładunek i kierowców w innych pojazdach, z drugiej zaś przyczyniała się do niszczenia dróg w miastach i poza nimi. Po trzecie zaś narażało to zarówno terminal, jak załadowcę, na dotkliwe kary finansowe wymierzane przez Inspekcję Transportu Drogowego. Dotychczas spedytorzy i przewoźnicy nie zawsze dobierali odpowiedni pojazd do wagi pobieranego ładunku. Z chwilą podpisania procedury, te praktyki będą musiały ulec zmianie we wszystkich polskich portach.   Dopuszczalna masa całkowita z kontenerem weryfikowana jest na podstawie dokumentów ciągnika oraz naczepy i deklarowanej przez spedytora wagi kontenera. Jak pokazuje praktyka, działanie to ma sens, gdyż kierowcy niejednokrotnie jeżdżą pojazdami przekraczającymi dopuszczalną masę całkowitą nawet o 50/ 60%.   Terminal DCT Gdańsk obsłużył pierwszy statek w 2007 r. Od stycznia 2010 r. DCT Gdańsk przyjmuje co tydzień jednostki kontenerowe o pojemności 8.000 TEU, płynące bezpośrednio z Dalekiego Wschodu. Możliwość bezpośredniego połączenia z Azją przyczyniła się do rozwoju DCT Gdańsk, który stał się bałtyckim hubem, osiągając 180% wzrostu w 2010 r., oraz stał się jednym z najszybciej rozwijających się terminali na świecie. W maju 2011 r. zaczęła się nowa era dla DCT, kiedy terminal zaczął obsługiwać kontenerowce klasy E o pojemności 15.500 TEU należące do M?rsk Line, ówcześnie największe statki na świecie. Od czasu rozpoczęcia działalności terminala do roku 2012 terminal DCT przeładował 2 miliony TEU (kontenerów 20 stopowych). Rok 2012 został zamknięty kolejnym rekordem ? w ciągu roku przeładowano około 900.000 TEU. W 2013 r. do DCT zawinął w czasie swojego dziewiczego rejsu pierwszy statek klasy Triple E ? M?rsk Mc-Kinney M?ller. W listopadzie 2013 r. DCT Gdańsk po raz pierwszy w swej historii przeładowało milion TEU w ciągu niespełna roku.

dct-logoTerminale kontenerowe będą wspólnie zapobiegać wyjeżdżaniu na drogi przeciążonych ?tirów?.

 

 

 

 

Rekomendowana procedura weryfikowania dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów lub zespołów pojazdów wjeżdżających na terminal portowy w celu podjęcia kontenera została podpisana w środę 11 grudnia 2013 r. w siedzibie Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku. Sygnatariuszami dokumentu są wszystkie morskie terminale kontenerowe w Polsce, od Szczecina po Gdańsk, oraz Pomorski Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego i Polska Izba Spedycji i Logistyki. Inicjatorem stworzenia procedury jest DCT Gdańsk, który przy wsparciu PISIL i WITD przekonał do wdrożenia tego rozwiązania pozostałe terminale.

 

Częsta praktyka opuszczania przez terminale przeciążonych pojazdów powodowała z jednej strony niebezpieczeństwo dla kierowcy podejmującego ładunek i kierowców w innych pojazdach, z drugiej zaś przyczyniała się do niszczenia dróg w miastach i poza nimi. Po trzecie zaś narażało to zarówno terminal, jak załadowcę, na dotkliwe kary finansowe wymierzane przez Inspekcję Transportu Drogowego. Dotychczas spedytorzy i przewoźnicy nie zawsze dobierali odpowiedni pojazd do wagi pobieranego ładunku. Z chwilą podpisania procedury, te praktyki będą musiały ulec zmianie we wszystkich polskich portach.

 

Dopuszczalna masa całkowita z kontenerem weryfikowana jest na podstawie dokumentów ciągnika oraz naczepy i deklarowanej przez spedytora wagi kontenera. Jak pokazuje praktyka, działanie to ma sens, gdyż kierowcy niejednokrotnie jeżdżą pojazdami przekraczającymi dopuszczalną masę całkowitą nawet o 50/ 60%.

 

Terminal DCT Gdańsk obsłużył pierwszy statek w 2007 r. Od stycznia 2010 r. DCT Gdańsk przyjmuje co tydzień jednostki kontenerowe o pojemności 8.000 TEU, płynące bezpośrednio z Dalekiego Wschodu. Możliwość bezpośredniego połączenia z Azją przyczyniła się do rozwoju DCT Gdańsk, który stał się bałtyckim hubem, osiągając 180% wzrostu w 2010 r., oraz stał się jednym z najszybciej rozwijających się terminali na świecie.

W maju 2011 r. zaczęła się nowa era dla DCT, kiedy terminal zaczął obsługiwać kontenerowce klasy E o pojemności 15.500 TEU należące do M?rsk Line, ówcześnie największe statki na świecie. Od czasu rozpoczęcia działalności terminala do roku 2012 terminal DCT przeładował 2 miliony TEU (kontenerów 20 stopowych). Rok 2012 został zamknięty kolejnym rekordem ? w ciągu roku przeładowano około 900.000 TEU. W 2013 r. do DCT zawinął w czasie swojego dziewiczego rejsu pierwszy statek klasy Triple E ? M?rsk Mc-Kinney M?ller.

W listopadzie 2013 r. DCT Gdańsk po raz pierwszy w swej historii przeładowało milion TEU w ciągu niespełna roku.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C