W Belgii piwo, w Japonii sake, we Francji i we Włoszech – wino. Każdy kraj charakteryzuje się swoim unikalnym napojem, którego popularność już dawno przekroczyła wszelkie bariery geograficzne.
O tym, jak francuskie, włoskie, gruzińskie i chilijskie wina trafiają do domów, restauracji i sklepów winiarskich na całym świecie opowiada kierownik działu Drinks and Tobacco Logistics w AsstrA-Associated Traffic AG, Katarzyna Mochalkina.
Pani Katarzyno, proszę opowiedzieć szczegółowo, jak przewożone są produkty alkoholowe? Czy należy zachować jakieś szczególne środki ostrożności? Jak wiemy, czasami koszty dostawy nawet małych partii towaru mogą wynieść tysiące euro.
„Jeśli mówimy o środkach technicznych, to w Europie alkohol transportowany jest zazwyczaj w tarach na paletach. Wewnątrz pudełka butelki są mocowane w specjalnych otworach, które mogą być dodatkowo wyposażone w materiał amortyzujący lub rozgrzewający. Następnie ładunek jest dodatkowo przytwierdzany za pomocą pasów lub prętów.
Transport wina może odbywać się również luzem w cysternach spożywczych, kontenerach cysternach lub kontenerach elastycznych. W takich przypadkach nie są wymagane żadne środki ostrożności, z wyjątkiem zapewnienia sterylnych opakowań. Przyczyną uszkodzeń ładunku mogą być również silne drgania, dlatego konieczne jest sprawdzenie stanu pojazdu.
Oczywiście, są wyjątki, jak w przypadku legendarnego Linie Aquavit, gdy sam proces transportu ma kluczowe znaczenie w kształtowaniu smaku napoju (przyp. aquavit — narodowy skandynawski napój, który najpierw transportowany jest w beczkach drogą morską w rejony półkuli południowej, a następnie z powrotem, aby w procesie ciągłego ruchu napój lepiej wchłonął zapach drewna).
Temperatura powinna być utrzymywana na odpowiednim poziomie w trakcie całego procesu transportu. Dotyczy to przede wszystkim napojów alkoholowych o mocy 40%, a także drogich destylatów, z których pod wpływem zbyt niskiej temperatury może wytrącić się osad i napoje stracą swoje właściwości smakowo-zapachowe. Dlatego taki alkohol przewozimy w chłodniach, co pozwala zapewnić optymalną temperaturę. Tryb standardowy, wymagany przez klienta, wynosi od +10°C do +15°C.
Ponadto wino jest bardzo wrażliwe na światło, dlatego niezwykle ważne jest pełne zacienienie przestrzeni, w której przewożony jest ładunek.
Nie należy zapominać również o kwestiach związanych z bezpieczeństwem ładunku. Przewożone towary chronione są przed kradzieżą poprzez wykorzystanie środka transportu z całkowicie metalowym nadwoziem, planowanie trasy z postojami na strzeżonych parkingach, staranny dobór przewoźników, a także poprzez korzystanie z nawigacji i systemów śledzenia.”
Co można powiedzieć o czasie realizacji transportu? Jakie są ograniczenia?
„Czas to jeden z filarów, na którym opiera się logistyka napojów alkoholowych. Wino, jako towar konsumpcji masowej, charakteryzuje się zwiększonym popytem przede wszystkim w czasie świąt, festiwali i innych imprez masowych. W tych terminach duże sieci detaliczne niemal jednocześnie ogłaszają specjalne oferty sprzedaży i promocje. W takich przypadkach terminy to nie tylko wysoka jakość naszych usług, ale także przewaga konkurencyjna dla klienta.
W takich sytuacjach konieczne jest przestrzeganie wszystkich wymogów. Pozwoli to uniknąć opóźnień na granicy. Zanim towar przekroczy przejście graniczne, powinien zostać opatrzony specjalnymi znakami akcyzy. Dane usługi świadczymy w magazynach akcyzowych w Polsce, Łotwie i na Litwie. Czas potrzebny na oznakowanie uwzględniony jest w zakresie transportu.”
Pani Katarzyno, nawiązując do geografii transportu, czy może określić Pani preferencje smakowe krajów? Klienci z krajów WNP zamawiają hiszpańskie lub włoskie wino, czy też może piwo niemieckie bądź belgijskie?
„Tego typu jawna tradycja konsumpcji nie występuje, mamy za to do czynienia z tradycją produkcji: Czechy i Niemcy to producenci piwa, kraje romańskie – wina, Ukraina to przede wszystkim wódka, zaś Anglia – whisky oraz likiery popularne praktycznie we wszystkich zakątkach świata. Jeśli chodzi o kierunki popularne w firmie AsstrA, to w 2017 roku najwięcej zleceń otrzymaliśmy na transport z Włoch, Łotwy i Estonii do Norwegii. Największy udział przewiezionych produktów alkoholowych przypadł na transporty z Włoch, Łotwy, Estonii, Wielkiej Brytanii i Niemiec do krajów WNP, krajów nadbałtyckich, Skandynawii i krajów Południowo-Wschodniej Azji. Towary przewożone były jako ładunki kompletne, a także jako partie drobnicowe począwszy od jednej palety.
Chciałabym również zwrócić uwagę na kierunek Chin. W ostatnich latach import alkoholu do Państwa Środka wielokrotnie się zwiększył, pomimo pewnego konserwatyzmu chińskiego rynku w kwestii konsumpcji alkoholu. Na przykład w ubiegłym roku przetransportowaliśmy kontener 45-stopowy z francuskim winem do chińskiego Lanzhou. Ładunek został najpierw dostarczony w chłodniach z kilku francuskich miast do Duisburga (Niemcy), a następnie przeładowany do 45-stopowego kontenera i dostarczony do Chin pociągami przyspieszonymi.
Co miesiąc z krajów Europy i WNP do Chiny wysyłane są kontenery z wyrobami alkoholowymi, które stają się coraz bardziej popularne wśród azjatyckich konsumentów. W okresie od stycznia do sierpnia ubiegłego roku do Chin przywieziono o 16% wina więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku. Dane wskaźniki będą stale rosnąć.”