„Ostatnia mila” to końcowy, ale również ogromnie ważny i stanowiący niemałe wyzwanie element łańcucha dostaw. Najnowszy raport CBRE podejmuje się analizy ewolucji tego zjawiska oraz logistyki miejskiej na światową skalę, przygląda się wynikającym z tego implikacjom dla rozwoju rynku i pokazuje, co to wszystko oznacza dla właścicieli oraz najemców powierzchni logistycznych.
Dynamiczny rozwój logistyki miejskiej w ostatnim czasie świadczy o tym, iż obszary miejskie na całym świecie ulegają przekształceniu w kierunku zaspokojenia potrzeby zintensyfikowanego poziomu transportu dóbr. Bezpośredni wpływ na to miały i będą wciąż mieć wysokie wymagania konsumentów, stale napędzane są przez sektor e-commerce. Konsumenci chętnie korzystają z udogodnień takich jak opcja dostawy do domu, najlepiej w dniu dokonania zakupu przy utrzymaniu niskich kosztów dostawy. Według raportu CBRE jest to jeden z najpoważniejszych czynników destabilizujących tradycyjny schemat funkcjonowania sektora logistycznego, który prowadzi do wzmożonej rywalizacji i transformacji w obszarze rozwiązań z zakresu organizacji łańcucha dostaw, zmiany sposobu postrzegania nieruchomości przemysłowych oraz transformacji rozwiązań z zakresu „ostatniej mili”.
W Polsce istnieje duży potencjał rozwoju branży e-commerce, a w dziedzinie m-commerce mamy szanse szybko stać się liderem w Europie. Oczekiwania polskich konsumentów nie są inne od tych w Europie, a wręcz odwrotnie, szybko przejmujemy nowe trendy. Odpowiedzią na dynamiczny wzrost sektora e-commerce jest zwiększone zapotrzebowanie na powierzchnię logistyczną i magazynową dopasowaną do specyfiki branży. Wszystkie te czynniki stymulują rozwój sektora „ostatniej mili” i przyczyniają się do rozwoju rynku małych modułów magazynowych współpracujących z magazynami centralnymi.-komentuje Emilia Filimoniuk