Nasilony rozwój sklepów internetowych to obecnie wyzwanie nie tylko dla świata mody, ale także przedsiębiorstw logistycznych. Działająca w branży mody firma logistyczna Meyer & Meyer podjęła się budowy nowoczesnego magazynu dystrybucyjnego na produkty z kategorii moda i lifestyle. Powstające w mieście Peine przedsięwzięcie chce ukończyć w ciągu zaledwie dziewięciu miesięcy. Specjalista od wózków widłowych – Hyster Europe – stanął zatem przed wyzwaniem, ponieważ projekt budowy magazynu ma być ukończony jeszcze przed otwarciem sezonu bożonarodzeniowego.
Inwestycja warta ponad 25 milionów euro
Jako duży gracz wśród firm działających na internetowym rynku mody, spółka Meyer & Meyer powiększyła swoją obecność w Peine i otworzyła nowe zaplecze logistyczna o użytecznej powierzchni podłogi 45 000 m2. W nowy magazyn centralny, który ma zaopatrywać kilka lokalizacji logistycznych dostawców odzieży i wybranych partnerów dystrybucyjnych, spółka będąca specjalistą w zakresie logistyki mody zainwestowała przeszło 25 milionów euro. Nowa hala powstała w pobliżu istniejącego centrum logistycznego Meyer & Meyer w Peine.
Obok obsługiwanego od kilkunastu lat magazynu przeznaczonego na odzież na wieszakach, w czerwcu 2015 r. spółka rozpoczęła uruchamianie hangaru o powierzchni 25 000 m2 na opakowania.
System sterowania przewodowego utrzymuje wózki na właściwym torze
W sercu nowego magazynu logistycznego wykorzystywane są cztery mocne wózki podnośnikowe Hyster® C1.3 do bardzo wąskich korytarzy (VNA). Wózki VNA z serii C1.0-1.5 mogą podnosić ładunki na maksymalną wysokość 17 metrów i są wyposażone w opatentowany maszt o czterech sekcjach.
W modelach tej serii głowica masztu o inteligentnych kryteriach projektowych należy do najmniejszych i najmocniejszych w branży i zapewnia wyjątkową stabilność ładunku. Wózki te są ponadto wyposażone w trzyfazowe silniki prądu przemiennego, system komunikacji przez magistralę CAN oraz układy regulujące temperaturę minimalizują wymagania konserwacyjne.
Aktywacja skoku wysuwu wideł powoduje automatyczne otwieranie się wbudowanego pantografu, a wózek może wykonywać manewrowanie nawet w najwęższych korytarzach. Dbając o to, aby wózek pozostawał zawsze na wyznaczonym torze firma Meyer & Meyer stosuje nowoczesny system sterowania przewodowego.
„W środkowej części korytarza znajduje się przewód indukcyjny, odpowiadający za precyzyjne prowadzenie wózka” mówi Torsten Franke, dyrektor zarządzający spółki GS Forklift Service, będącej przedstawicielem handlowym Hyster® w Wolfenbüttel. „Dzięki tej funkcji możliwe jest pozostawienie zaledwie kilkucentymetrowego luzu od poszczególnych rzędów półek, co pozwala na optymalne wykorzystanie warunków przestrzennych.”
Moda z całego świata
„Z pomocą systemu zarządzania magazynem przed ponownym przekazaniem do kolejnych magazynów logistycznych tymczasowo składowanych jest tu około 70% produktów odzieżowych. Do tego celu wykorzystywane są windy, które transportują towary automatycznie na pierwsze piętro magazynu” – informuje kierownik magazynu Alexander Balko z firmy Meyer & Meyer. Pozostałe towary są przekazywane bezpośrednio do partnerów dystrybucyjnych.
Materiały z sektora mody z całego świata są przywożone do magazynu za pomocą wózków widłowych. Wózki Hyster® paletowe i do kompletacji zamówień zdejmują towary z rampy i transportują je do magazynów wyposażonych w systemy regałów wysokiego składowania. W tym momencie pracę przejmują wózki widłowe do bardzo wąskich korytarzy.
Ponad 50 wózków Hyster® w pracy
Na terenie magazynu spółka Meyer & Meyer używa nieprzerwanie ponad 50 wózków Hyster®. „Poza wyzwaniem związanym z planowaniem, kolejną próbą możliwości w Peine było dostarczenie i uruchomienie w ciągu zaledwie dziewięciu miesięcy wszystkich wózków, od elektrycznego wózka serii P 1.6 do kompletacji towarów na niskim poziomie, przez wózek K1.0L do kompletacji zamówień, wózki wysokiego składowania R1.6, po wózki do bardzo wąskich korytarzy ”– wyjaśnia Torsten Franke.
„Wszystkie rodzaje wózków, np. wózki do kompletacji towarów z niskiego poziomu, były starannie dobrane do konkretnych zastosowań, tak aby działały równie dobrze jak tryby w mechanizmie zębatym” – kontynuuje Franke.
„Maszyny zaprojektowane specjalnie do krytycznych czasowo operacji pobierania towarów nadają się także do poziomego transportu ładunków, np. do transportu bezpośredniego i wahadłowego.Choć nie dopracowaliśmy jeszcze wszystkich szczegółów dotyczących procesów i konfiguracji wózków, chcieliśmy dotrzymać terminów i zamówiliśmy już w firmie Hyster pierwsze maszyny ”– mówi Franke.
Inżynier ds. serwisu z GS Gabelstapler Service dogląda w magazynie wózków i przeprowadza na miejscu ich konserwację i naprawy.
Wydajne zarządzanie energią redukuje koszty
Niemalże wszystkie magazynowe wózki widłowe używane przez Meyer & Meyer są wyposażone w baterie litowo-jonowe. Dzięki temu ładowanie nie trwa długo (odbywa się np. w czasie przerwy na lunch), a cykl życia maszyn, nawet w bardzo trudnych warunkach, jest wydłużony. Wózki są ponadto wyposażone w system wydajnego zarządzania zużyciem energii, zapewniający niskie koszty eksploatacji.