Dzięki swoim mikroczujnikom Bosch współtworzy Internet przedmiotów i usług. W przyszłości wiele urządzeń będzie mogło komunikować się za pośrednictwem Internetu, co umożliwi realizację nowych funkcji i modeli biznesowych.
Na targach elektroniki użytkowej CES (Consumer Electronics Show) w Las Vegas Bosch zaprezentuje te najmniejsze elementy świata zintegrowanego z siecią oraz ich możliwe zastosowania. Czujniki MEMS (Micro Electro Mechanical Systems ? mikrosystemy elektromechaniczne) mają co prawda rozmiary kilku milimetrów, ale ich potencjał jest naprawdę imponujący. Mikroskopijne struktury we wnętrzu czujników mierzą przyspieszenie, ciśnienie atmosferyczne, pole magnetyczne ziemi, szmery czy temperaturę. Wyposażone w miniaturową baterię oraz mikrozłącze radiowe, mogą przesyłać dane pomiarowe za pośrednictwem Internetu np. na smartfon użytkownika. W ten sposób można zintegrować z Internetem praktycznie każde urządzenie, z jakim stykamy się w życiu codziennym ? na życzenie takie urządzenie przekazuje informacje o swoim aktualnym stanie.
W taki sposób dokonuje się fuzja świata realnego ze światem wirtualnym, a to stwarza wiele możliwości wykorzystania czujników w przyszłości.
Czujniki Bosch uczą smartfony ?czucia?
Czujniki MEMS są ?organami zmysłów? wielu urządzeń mobilnych, które w licznych wariantach zostaną zaprezentowane na największych na świecie targach elektroniki użytkowej w Las Vegas. Dzięki firmie Bosch nowoczesne urządzenia elektroniczne, takie jak smartfony, uczą się ?czuć? i ?słyszeć?: smartfon ?wie?, w jakiej pozycji jest trzymany i kiedy musi obrócić obraz. Mikrofony MEMS rejestrują szumy i głos. Notebooki, tablety, inteligentne zegarki (Smart Watches), konsole do gier to kolejne obszary zastosowań czujników. Także inne sektory mogą korzystać z wielu funkcjonalności czujników Bosch: na przykład w logistyce, towary w magazynie mogą ?poinformować? personel o dostępnej liczbie zapasów oraz ich położeniu. A dzięki naklejanym czujnikom przyspieszenia można sprawdzić, czy towary wrażliwe na wstrząsy były transportowane w odpowiednich warunkach. Ale to nie wszystko: jeżeli zabezpieczona skrzynia upadnie na podłogę, czujnik wyśle ostrzeżenie e-mailem do dowolnego miejsca na świecie.
Prezes Grupy Bosch: ?To już tylko kwestia czasu?.
? W tej chwili nie zastanawiamy się nad tym, czy świat realny i wirtualny będzie mógł funkcjonować jako całość dzięki mikroczujnikom. To już tylko kwestia czasu ? mówi dr Volkmar Denner, prezes zarządu spółki Robert Bosch GmbH. ? Czujniki, baterie i nadajniki są już na tyle małe, energooszczędne i tanie, że mogą być stosowane masowo. Niemal wszędzie dostępne są także sieci przesyłu danych. Tym samym spełnione są podstawowe warunki dla rozwoju Internetu przedmiotów i usług.Bosch ma w swojej ofercie czujniki do wielu różnych zastosowań w elektronice samochodowej i użytkowej. Bosch od samego początku miał duży wpływ na rozwój technologii MEMS (Micro-Electro-Mechanical-Systems ? mikrosystemy elektromechaniczne) i odnotowuje dziś najwyższe obroty na rynku czujników MEMS. Od czasu rozpoczęcia produkcji w roku 1995, Bosch wyprodukował już ponad trzy miliardy czujników MEMS. W 2012 roku taśmy nowoczesnej fabryki procesorów w Reutlingen opuściło ok. 600 milionów czujników, co oznacza że dziennie fabryka produkuje 2,4 miliona sztuk tych produktów. Już co drugi smartfon na świecie jest wyposażony w czujniki wyprodukowane przez Bosch Sensortec.? Czujniki zintegrowane z Internetem umożliwiają rozpoznawanie zdarzeń w otoczeniu, mogą także wchodzić z otoczeniem w interakcje. Powstanie dzięki temu wiele nowych rozwiązań służących poprawie komfortu, bezpieczeństwa oraz efektywności energetycznej, a także przynoszących użytkownikom oszczędność czasu i pieniędzy ? wyjaśnia członek zarządu Bosch, dr Dirk Hoheisel. ? Dziś nawet trudno sobie wyobrazić, jakie nowe zastosowania, funkcje i modele biznesowe będą umożliwiały nasze czujniki. Widoczny jest jednak ich ogromny potencjał.
W kontakcie ze światem
Początkowo czujniki MEMS były przeznaczone do zastosowań w motoryzacji, np. do rozpoznawania poślizgu, który analizuje układ stabilizacji toru jazdy ESP? w celu utrzymania stabilności samochodu. Nowoczesne pojazdy mogą dziś mieć na pokładzie nawet 50 czujników MEMS. Czujniki obsługują ważne funkcje bezpieczeństwa i komfortu, takie jak układ adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości ACC (?Adaptive Cruise Control?) lub płynność przełożeń w automatycznych skrzyniach biegów. Co więcej, dzięki zastosowaniu czujników samochód stanie się dostawcą danych dla Automotive Cloud (chmura motoryzacyjna). Dane z chmury już dziś pomagają kierowcom w określonych sytuacjach i zapewniają im kontakt ze światem w czasie rzeczywistym.Bezpieczeństwo podczas urlopu: drzwi i okna ? otwarte czy zamknięte?
Na targach CES Bosch pokaże również, w jaki sposób czujniki MEMS pomagają rozwijać Internet przedmiotów i usług. Sieć czujników, które zostaną zainstalowane na stoisku firmy będzie odczytywać i przekazywać informacje o swoim bezpośrednim otoczeniu. Użytkownicy będą mogli dowiedzieć się np. które drzwi są otwarte, a które zamknięte, jaki jest poziom natężenia hałasu oraz w jaki sposób w ciągu dnia zmienia się temperatura, ciśnienie i wilgotność w różnych częściach stoiska. Automatyczny odkurzacz z czujnikami MEMS oraz zintegrowanym modułem WiFi melduje na bieżąco swoje położenie. Dzięki zainstalowaniu wielu czujników stoisko Bosch stanie się sceną dla urządzeń, które za pośrednictwem czujników i sieci będą się ze sobą kontaktować i wymieniać informacje. Niedawno Bosch wspólnie z przedsiębiorstwami ABB, Cisco oraz LG zapowiedział stworzenie otwartego standardu inteligentnych domów przyszłości.
Infotainment dla samochodów, automatyczny asystent parkowania oraz stacje ładowania dla pojazdów elektrycznych
Bosch zaprezentuje na targach CES także technologie dla samochodów zintegrowanych z siecią, np. rozwiązania w zakresie zdalnej diagnozy, Infotainment i układów wspomagania oraz stacje ładowania dla pojazdów elektrycznych. Ekspozycja zewnętrzna ?Driverless Car Experience? będzie pokazywała ważne etapy prowadzące do urzeczywistnienia idei automatycznej jazdy, np. funkcję automatycznego asystenta parkowania, inteligentny układ hamowania awaryjnego oraz system ?mySpin?, który pozwala zintegrować z pojazdem funkcje smartfonów. Ponadto, Bosch zaprezentuje kompetencje dodatkowe, jak systemy eBike, stacjonarne akumulatory energii oraz urządzenia grzewcze IP.