Ostatnie lata przyniosły duże zmiany w przepisach dotyczących wykonywania usług transportowych. Zostały ulepszone między innymi wytyczne związane z zabezpieczeniem ładunku i jego transportem, a wymagania co do jakości transportu i dokumentacji obecnie są dużo bardziej restrykcyjne. Duże znaczenie ma właściwe udokumentowanie przewozu i to już “od rampy”. A poprawie jakości usług, lepszemu wykorzystaniu czasu i ograniczeniu kosztów służą mobilne rozwiązania.
4 grudnia 2011 r. w całej Unii weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr. 1071/2009 z dnia 21 października 2009, ustanawiające wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylające dyrektywę Rady 96/26/WE. Na mocy rozporządzenia wszystkie przedsiębiorstwa, których działalność obejmuje również transport drogowy (z wyjątkiem transportu zakładowego), są zobowiązane zatrudnić na etacie osobę zarządzającą transportem i nadać jej odpowiednie uprawnienia. To postanowienie ma charakter obowiązkowy dla przedsiębiorstw, które zlecają usługi transportowe lub przewozowe.
Zgodnie z rozporządzeniem
Każde przedsiębiorstwo transportowe zarejestrowane na terenie UE musi zatrudnić osobę zarządzającą transportem, która jest odpowiedzialna za wszystkie usługi związane z pojazdami.
Są to:
- zarządzanie konserwacją i przeglądami pojazdów,
- kontrola zleceń przewozowych i dokumentów,
- bieżące prowadzenie faktur,
- zarządzanie ładunkami i kierowcami,
- kontrola przestrzegania bezpieczeństwa (np. Przepisy BHP – UVV) i zabezpieczania ładunków.
Zakres odpowiedzialności osoby zarządzającej i wykonywanych przez nią czynności reguluje Rozporządzenie 1071/2009, a w krajach UE także odpowiednie ustawy i przepisy.
Odpowiednie narzędzia
W celu wsparcia działalności związanych z z zarządzaniem transportem Kurzprofil SALT Solutions GmbH (SALT Solutions GmbH) razem z Netzwerk Logistik Leipzig-Halle e.V (Logistiknetzwerk Leipzig-Halle) przygotował produkt o nazwie Vekehrsleiter App, który może być wykorzystywany przez firmy załadunkowe przy realizacji wysyłek.
Verkehrsleiter wspiera przedsiębiorstwo przede wszystkim w spełnianiu urzędowych zaleceń/przepisów i wytycznych dotyczących jakości załadunku i transportu. Dla kontrolerów jakości i osób zarządzających transportem App to narzędzie ułatwiające i usprawniające wykonywanie zadań kontrolnych i dokumentacyjnych. Przedsiębiorcom natomiast oferuje możliwość trwałego zabezpieczania wysokich standardów jakości podczas transportu i załadunku.
Stosując App można zrezygnować z wymagającego dużego nakładu pracy ręcznego zestawiania wyników kontroli i co przyspiesza wymianę informacji – dokumentacja ze zdjęciami i podpisami dotyczącymi załadunku może być przesłana jako PDF. W ten sposób można zabezpieczyć organizację kontroli i zaleceń jakościowych.
Verkehrsleiter-App zawiera 4 różne listy sprawdzające (standardowa, do ładunków niebezpiecznych zawierająca klasy ładunków niebezpiecznych, do transportu międzynarodowego i do transportu ładunków specjalnych), dzięki czemu kontrola ładunku i zapewnienie bezpieczeństwa są o wiele łatwiejsze. Dla udokumentowania przeprowadzonych operacji poszczególne zadania zapisane na liście mogą być fotografowane. Do App należy także dokumentacja kompletności dokumentów. Zlecenia i listy sprawdzające mogą każdorazowo zostać podpisane przez pełnomocną osobę bezpośrednio na Ipponie, a cała dokumentacja może zostać przesłana mailem do archiwizacji.
Opcjonalnie App może być rozszerzona o listy sprawdzające (np. lista ładunków wchodzących) i funkcje (np. drukowanie dokumentów transportowych, automatyczne powiadamianie itp). Aplikacja może być także włączana w stosowane w przedsiębiorstwie inne systemy obsługi wysyłki i transportu oraz systemy zarządzania danymi.
Więcej informacji znajduje się na stronie http://www.salt-solutions.de/en/retail/mobile-loesungen-fuer-sap/chief-of-traffic-app.html .