Nowa linia spawania we wrocławskim zakładzie Alstom

C

03-10-2022

Alstom uruchomił w zakładzie produkcji taboru kolejowego we Wrocławiu linię spawania aluminium. Ta inwestycja jest zgodna ze strategią zastępowania cięższej i trudniejszej w obróbce stali, lżejszym i efektywniejszym pod wieloma względami aluminium, które ma wysoki stosunek wytrzymałości do wagi i odporność na korozję.

Nowa linia spawania aluminium stworzy co najmniej 100 nowych miejsc pracy i wiąże się z inwestycjami o wartości prawie 10 mln euro, obejmującymi nowe urządzenia i maszyny, dostosowanie infrastruktury zakładu do nowej technologii oraz szkolenia pracowników. Docelowo umożliwi zakładowi pozyskanie nowych projektów i produkcję pudeł aluminiowych do pociągów regionalnych na rynki europejskie. Jednocześnie, rozwijane będą umiejętności i wiedza pracowników zakładu z różnych działów. We wdrażaniu nowej technologii w zakładzie we Wrocławiu uczestniczy chorzowski Alstom Konstal, który od wielu lat jest ekspertem w spawaniu aluminium i z powodzeniem produkuje kompletne pojazdy dla zagranicznych przewoźników: pociągi regionalne POP dla włoskiej Trenitalii, czy też ICNG dla Holandii.

Aluminium ma wiele zalet w stosunku do stali nierdzewnej w budowie pociągów. Gwarantuje niższą masa pociągów, co w efekcie przyczynia się do zużywania mniejszej ilości energii do zasilania pociągu. Jednocześnie zmniejszona waga wagonu oznacza, że prędkość może być wyższa nawet na istniejących torach kolejowych – mówi Sławomir Cyza, prezes i dyrektor zarządzający Alstomem w Polsce, Ukrainie i krajach bałtyckich.

Przemysł kolejowy coraz częściej odchodzi od wykorzystywania stali i zastępuje ją aluminium jako podstawowym materiałem do budowy pociągów. Jest to konsekwencja przenoszenia innowacji z przemysłu lotniczego i kosmicznego, gdzie nacisk na opracowanie materiałów o niskiej wadze jest ogromny. Aluminium ma wysoką podatność na kształtowanie, można je łatwo obrabiać, a nadmiar materiału w pełni nadaje się do recyklingu. Dzięki temu skraca się cykl produkcyjny pociągów.

Wrocławski jest czołowym producentem lokomotyw oraz pojazdów pasażerskich, w tym nadwozi do pociągów dużych prędkości. Powstają tam również ramy wózków dla różnych typów pojazdów szynowych. Łączna wartość realizowanych projektów wynosi blisko 700 mln euro, a w zakładzie pracuje ponad 1000 osób. Nowa linia do spawania aluminium jeszcze bardziej poszerzy gamę projektów realizowanych przez zakład.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C