{modal href=”/images/stories/mapa_ryzyka1_big.jpg”}
{/modal}
Już po raz trzeci, w ramach międzynarodowego Programu Oceny Ryzyka na Drogach EuroRAP, naukowcy z Politechniki Gdańskiej wraz z ekspertami Polskiego Związku Motorowego i Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej opracowali mapę ryzyka na drogach krajowych w Polsce. Dzięki współpracy z serwisem mapowym Targeo.pl, pod adresem eurorap.targeo.pl, po raz pierwszy została uruchomiona mapa ryzyka w postaci interaktywnej.
Z mapy ryzyka indywidualnego na drogach krajowych w Polsce w latach 2007-2009 wynika, że:
-
50% długości dróg krajowych, to ?czarne odcinki? o najwyższym poziomie ryzyka,
-
61% wszystkich wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi na drogach krajowych ma miejsce na “czarnych odcinkach”,
-
tylko 9% długości dróg krajowych spełnia kryteria bardzo małego i małego ryzyka przyjęte przez EuroRAP dla podstawowej sieci dróg; są to odcinki autostrad oraz dwujezdniowych dróg ekspresowych,
-
80% długości dróg krajowych, to ?czarne i czerwone odcinki?, na których należy podjąć niezbędne działania zmierzające do obniżenia poziomu ryzyka co najmniej o 2 klasy.
Mapa prezentuje poziomy ryzyka bycia ofiarą śmiertelną lub ciężko ranną w wypadku drogowym na sieci dróg krajowych w Polsce. Ryzyko przedstawiono za pomocą pięciostopniowej skali: kolor zielony oznacza najniższą klasę ryzyka (najwyższy poziom bezpieczeństwa), a kolor czarny najwyższą klasę ryzyka (najniższy poziom bezpieczeństwa).
Ryzyko indywidualne dotyczy każdego użytkownika dróg i mierzone jest częstością wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi na każdym odcinku drogi w stosunku do liczby pojazdów, które przejeżdżają przez ten odcinek.
Bezpieczeństwo na drogach krajowych:
Mapę ryzyka indywidualnego opracowano w oparciu o policyjne dane statystyczne. W badanym okresie 3 lat (2007-2009) na drogach krajowych w Polsce miało miejsce 11 856 wypadków z ofiarami śmiertelnymi lub ciężko rannymi, w których łącznie zginęło 5 314 osób, 10 401 osób odniosło ciężkie obrażenia ciała, a wiele z nich pozostaje kalekami. Koszty materialne i społeczne tych wypadków wyniosły ponad 10 mld zł/3 lata.
Największymi zagrożeniami powodującymi nadal tak wysokie ryzyko są wypadki związane z: najechaniem na pieszego, najechaniem na rowerzystę, zderzeniami czołowymi, zderzeniami bocznymi, wypadnięciem z drogi oraz nadmierną prędkością.
Z porównania zmiany klas ryzyka indywidualnego na sieci dróg krajowych dla dwóch okresów 2005-2007 i 2007-2009 wynika, że:
-
na 67% długości dróg krajowych nie nastąpiły istotne zmiany ryzyka,
-
na 24% długości dróg nastąpił spadek ryzyka o jedną lub więcej klas,
-
na 9% długości dróg nastąpił wzrost ryzyka o jedną lub więcej klas.
Pozostałe mapy ryzyka na drogach krajowych w Polsce
W ramach Programu EuroRAP, oprócz mapy ogólnej ryzyka indywidualnego, opracowano również mapy ryzyka indywidualnego w podziale na najczęstsze przyczyny wypadków jak m.in.: najechanie na pieszego, nadmierna prędkość, zderzenie czołowe czy wypadnięcie z drogi oraz regionalne mapy ryzyka dla województwa pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Wszystkie mapy można pobrać ze strony internetowej Programu: http://www.eurorap.pl/. Ponadto na stronie eurorap.targeo.pl dostępna jest mapa interaktywna z możliwością przełączania warstw obrazujących różne rodzaje ryzyka i okresy, których dotyczy badanie.