Nowa rola logistyki w branży spożywczej

C

13-10-2020

Branża spożywcza w Polsce w dużej mierze bazuje na rodzimym produkcie. Również krajowa produkcja przewyższa konsumpcję wewnętrzną, co na szczęście daje możliwość zapewnienia bezpieczeństwa żywieniowego w kraju.

W strategii omnichannel najważniejsze jest by klient końcowy w każdym kanale sprzedaży był traktowany tak samo. Chodzi nie tylko o takie same oferty i ceny, lecz także dostępność produktów i możliwość zwrotów.

 

Branża spożywcza w Polsce w dużej mierze bazuje na rodzimym produkcie. Również krajowa produkcja przewyższa konsumpcję wewnętrzną, co na szczęście daje możliwość zapewnienia bezpieczeństwa żywieniowego w kraju.

 

Problem z brakiem produktów zatem nam nie grozi, najważniejsze jest zapewnienie ciągłości łańcucha dostaw. Stało się to dużym wyzwaniem dla operatorów logistycznych, zwłaszcza w pierwszych tygodniach pandemii. Kiedy konsumenci kupowali na zapas, odnotowaliśmy znaczne wzrosty aktywności. Nie chcąc zawieść naszych klientów musieliśmy podjąć szereg działań, jak: wprowadzenie dodatkowej nocnej zmiany, przesunięcie pracowników z jednostek o mniejszym ruchu tam, gdzie zleceń było więcej, zwiększenie liczby transportów. Nie bez znaczenia była też automatyzacja, która gwarantuje nam zawsze sprawną obsługę zwłaszcza w czasie peaków. To wszystko oczywiście przy zachowaniu podwyższonych norm bezpieczeństwa, które wprowadziliśmy natychmiast dla zabezpieczenia zarówno towarów, jak i naszych pracowników przed koronawirusem.

 

Schematy pozostaną na dłużej

Obecnie sytuacja jest ustabilizowana, ale pewne schematy wypracowane na początku pandemii zostaną z nami na dłużej. Nie poluzowaliśmy restrykcji i zasad bezpieczeństwa dla personelu, mamy przygotowane dodatkowe powierzchnie magazynowe i opracowaliśmy nowy rozkład pracy na wypadek nagłego wzrostu wolumenów. Intensywnie wspieramy też naszych klientów we wdrażaniu strategii omnichannel. Ten trend był widoczny już od dawna, ale ze względu na zamknięcie sklepów stacjonarnych podczas pandemii, zainteresowanie klientów nowymi kanałami sprzedaży znacznie wzrosło. Obserwujemy teraz bardzo duże zapotrzebowanie z ich strony na szybkie skonfigurowanie dodatkowego kanału e-commerce do ich klasycznego działania. Konsumenci też przekonali się do zakupów w sieci i zaczęli w ten sposób kupować produkty, które dotychczas nabywali stacjonarnie, jak produkty spożywcze właśnie. Wszyscy eksperci są zgodni, że ta tendencja będzie się nasilać, potwierdzają to również badania, według ekspertyzy sporządzonej przez Open Eyes Summit udział sprzedaży internetowej już w marcu br. wzrósł niemal o 3% w porównaniu do lutego br.

 

Przede wszystkim bezpieczeństwo

Branżę spożywczą obowiązują takie same restrykcje zalecane przez rząd i Główny Inspektorat Sanitarny, jak inne sektory, nie ma żadnych dodatkowych obostrzeń. Na pierwszym miejscu stawiamy oczywiście bezpieczeństwo pracowników, zatem zachowanie dystansu, pomiar temperatury, zapewnienie środków ochrony osobistej, jak maseczki, płyny do dezynfekcji, regularne odkażanie narzędzi pracy itp. W naszym przypadku największym wyzwaniem była organizacja pracy przy usłudze co-packingu, gdyż tam na dość niewielkim obszarze dużo ludzi pracuje blisko siebie. Należało zatem zwiększyć odstępy, czasami instalując specjalne przegrody, aby pracownicy czuli się bezpiecznie i komfortowo. W FM Logistic CE duży nacisk położyliśmy też na zapewnienie ciągłości pracy w przypadku ewentualnego wystąpienia zakażenia, podzieliliśmy zatem personel na zespoły, które się ze sobą nie spotykają. Przygotowaliśmy osobne wejścia i wyjścia, zwiększyliśmy ilość autobusów dowożących pracowników.

Najważniejsze jest jednak odpowiedzialne zachowanie każdego z nas. Tę świadomość staraliśmy się zbudować wśród naszego personelu i myślę, że nam się to udało. Jako organizacja zdaliśmy egzamin, wszyscy stanęli na wysokości zadania, za co należą się im ogromne podziękowania.

 

Systemy IT to konieczność

Już od kilkudziesięciu lat systemy IT w logistyce to konieczność, niezależnie od obsługiwanej branży. Bez odpowiedniego zaplecza informatycznego nie byłby możliwy rozwój, poprawa wydajności i efektywności oraz eliminowanie błędów. Elastyczne, przyjazne dla użytkownika i łatwo skalowalne systemy WMS i TMS to znaczna przewaga konkurencyjna. Klientom bowiem w codziennej współpracy bardzo zależy, aby w prosty i szybki sposób mieć dostęp do danych w czasie rzeczywistym. Bardzo ważna jest też otwartość na potrzeby klientów i ciągłe ulepszanie narzędzi informatycznych.

 


Nowe technologie, innowacje i cyfryzacja to kierunek, który będzie się mocno rozwijał w logistyce, często jednak wiąże się to z dużymi nakładami finansowymi, dlatego należy podchodzić do tematu ostrożnie i rozważyć jakierozwiązania mogą wnieść najwięcej.


 

Moim zdaniem nowe technologie, innowacje i cyfryzacja to kierunek, który będzie się mocno rozwijał w logistyce, często jednak wiąże się to z dużymi nakładami finansowymi, dlatego należy podchodzić do tematu ostrożnie i rozważyć jakie rozwiązania mogą wnieść najwięcej. Takim dobrym przykładem może tu być optymalizowanie procesów administracyjnych poprzez RPA (Robotic Prosess Automation). Chodzi o powtarzalne, przewidywalne procesy biznesowe oparte na ściśle określonych regułach, które mogą odbywać się w wirtualnym środowisku z wykorzystaniem programów komputerowych. Wykonują one tę samą pracę, co ludzie, ale 15 razy szybciej. Pracownicy pełnią wówczas funkcję kontrolerów i wyjaśniają ewentualne niezgodności. To optymalizacja, która może szybko przynieść wymierne korzyści i oszczędności.

 

W omnichannel kluczowa jest rola operatora logistycznego, który „pod jednym dachem” obsługując kilka kanałów sprzedaży może wypracować dla klientów synergię w zakresie kosztów i operacji. FM Logistic podejście omnichannel jest szczególnie bliskie.

 

Kluczowa rola operatora logistycznego

Obecnie prym wiedzie oczywiście usługa e-commerce. Dotychczas, w dużej mierze, ze względu na przyzwyczajenia konsumentów preferujących zakupy stacjonarne, branża spożywcza wolniej rozwijała się w tym zakresie, ale jak już wcześniej wspomniałam pandemia zweryfikowała to podejście. Producenci i sieci handlowe zrozumieli zasadność uruchomienia tego kanału sprzedaży i zobaczyli płynące z tego korzyści. Oczywiście, ze względu na swoją specyfikę, zakupy spożywcze jeszcze długo nie przeniosą się całkiem do sfery online, sklepy stacjonarne pozostaną, nadal będą odwiedzane przez rzesze konsumentów, ale wielu z nich może wybrać formę mieszaną, czyli np. zakup przez internet i odbiór zamówienia w sklepie. Mamy tu zatem do czynienia z wielokanałowością lub jej bardziej zaawansowaną formą, czyli omnichannel. W strategii omnichannel najważniejsze jest by klient końcowy w każdym kanale sprzedaży był traktowany tak samo. Chodzi nie tylko o takie same oferty i ceny, lecz także dostępność produktów i możliwość zwrotów. Implementacja takiej strategii wymaga od przedsiębiorców szeregu działań, w tym przystosowania obszarów magazynowania i transportu.

 


Klienci stawiają obecnie na wiarygodność i stabilność operatora. Zależy im na partnerze, którym nie zachwieją perturbacje rynkowe, który ma długoterminową strategię, jest w stanie inwestować w nowe technologie i automatyzację, proponuje innowacyjne rozwiązania.


 

Kluczowa zatem jest tu rola operatora logistycznego, który „pod jednym dachem” obsługując kilka kanałów sprzedaży może wypracować dla klientów synergię w zakresie kosztów i operacji. W FM Logistic podejście omnichannel jest nam szczególnie bliskie, nad tą usługą pracowaliśmy intensywnie w ostatnich latach. Cieszymy się, że strategia wyznaczona kilka lat temu przygotowała nas na bycie konkurencyjnym w tak trudnych czasach.

 

Nowy zakres usług

Dotychczas branża spożywcza sprzedając w internecie, robiła to w dużej mierze, w sposób skonsolidowany, tzn. poprzez sieci handlowe lub innych pośredników, którzy dbali o dostępność produktów, politykę cenową itp. Obecnie zauważamy, że właściciele marek FMCG coraz częściej rozważają uruchomienie swojej własnej, bezpośredniej sprzedaży w internecie, a o pomoc w zorganizowaniu tej działalności zwracają się do operatora logistycznego, licząc na jego know-how i doświadczenie w tym zakresie. Nie jest to już pytanie tylko o fulfilment i dostawy do drzwi indywidualnego klienta, ale prowadzenie całej administracji sprzedaży, tworzenie polityki cenowej, praca w social mediach i obsługa klientów ostatecznych.

 


Właściciele marek FMCG coraz częściej rozważają uruchomienie swojej własnej, bezpośredniej sprzedaży w internecie, a o pomoc w zorganizowaniu tej działalności zwracają się do operatora logistycznego licząc na jego know-how i doświadczenie w tym zakresie.


 

To oczywiście nowe wyzwanie dla operatorów, wymagające wdrożenia usług spoza standardowej oferty, ale też dające duże możliwości synergii z obecnymi usługami. Przecież zazwyczaj wysyłka towarów w ramach e-commerce pochodzi z jednego miejsca, magazynu, z którego operator realizuje wydania do sieci czy hurtowni.

W FM Logistic świadczymy już taką nową, poszerzoną usługę w krajach europejskich, więc chętnie służymy wiedzą i wspieramy naszych klientów. Jest to ciekawy trend, który moim zdaniem, wraz ze wzrostem popularności handlu elektronicznego będzie się rozwijał.

 

Obecnie prym wiedzie usługa e-commerce. Dotychczas, w dużej mierze, ze względu na przyzwyczajenia konsumentów preferujących zakupy stacjonarne, branża spożywcza wolniej rozwijała się w tym zakresie, ale pandemia zweryfikowała to podejście.

 

Rosnące oczekiwania klientów

Największe zmiany w wymaganiach klientów zaszły oczywiście w ostatnich miesiącach, kiedy to epidemia koronawirusa zachwiała gospodarką. O większości już mówiliśmy, to potrzeba większej elastyczności ze strony operatorów, obsługa różnych kanałów sprzedaży, a także zapewnienie ciągłości obsługi w przypadku nagłych, niespodziewanych sytuacji. Z mojego doświadczenia wynika jednak, że na pierwszym miejscu klienci stawiają obecnie wiarygodność i stabilność operatora. Zależy im na partnerze, którym nie zachwieją perturbacje rynkowe, który ma długoterminową strategię, jest w stanie inwestować w nowe technologie i automatyzację, proponuje innowacyjne rozwiązania. Z oczywistych względów, w lepszej sytuacji stawia to większe firmy i międzynarodowe koncerny, które zawsze swoją działalność opierały przede wszystkim na doskonałości operacyjnej i współpracy z klientem opartej na zasadzie win-win.

 

6 lat działań proekologicznych

W FM Logistic CE zrównoważony rozwój to jeden z kluczowych elementów strategii firmy. Już 6 lat temu na poziomie grupy uruchomiony został projekt CityLogin, czyli rozwiązania dla logistyki miejskiej promujące rozwiązania ograniczające emisję spalin. Obejmuje on samochody zasilane elektrycznie, gazem, pojazdy hybrydowe oraz rowery cargo. Centralna Europa włączyła się do projektu już w 2015 r., najpierw były Czechy, potem Polska. Specjalnie dla nas został skonstruowany samochód elektryczny z agregatem chłodniczym, który w ramach naszej usługi FM Health zajmuje się dystrybucją leków do aptek.

Chcemy tę flotę elektryczną rozwijać, ale inwestujemy też w magazyny. Budując nasze obiekty staramy się stosować energooszczędne technologie i ekologiczne materiały, jak oświetlenie LED, lepszą izolację itp. W najbliższym czasie planujemy też montaż instalacji fotowoltaicznych na naszych magazynach, chcemy aby co najmniej 20% zużywanej przez nas energii pochodziło ze źródeł odnawialnych.

 

Anna Galas,

Senior Business Development Director,

FM Logistic Central Europe

 

 

 

 

 

 

 

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C