Niewykorzystana przestrzeń ładunkowa ciężarówek jest jednym z największych problemów w branży logistycznej. Około 40 % powierzchni ładunkowych samochodów ciężarowych w Europie jest nie wypełnionych, co powoduje straty dla przemysłu w wysokości ponad 100 miliardów euro. Oprócz produktu LoadFox Market, monachijski start-up LoadFox opracował kolejne innowacyjne narzędzie – LoadFox Planner. Dzięki sztucznej inteligencji, planer w ciągu zaledwie kilku sekund połączy przyczepy, ciągniki, plan pracy kierowców i stworzy plan dla dyspozycji. Na targach TransLogistica Poland, które odbędą się w dniach 5-7 listopada w Warszawie, LoadFox zaprezentuje nowe narzędzie na stoisku H5 w hali 3.
“Profil pracy dyspozytora ulegnie zmianie”, mówi Sebastian Sorger, dyrektor generalny LoadFox, o nowym projekcie. “LoadFox Planner przejmuje bardzo czasochłonne zadanie jakim jest przygotowanie dispoplanu, natomiast dyspozytor może zweryfikować, ewentualnie zmodyfikować lub odrzucić wyniki”, kontynuuje Sorger. Algorytmy stojące za LoadFox uczą się na podstawie podjętych decyzji i mogą rozpoznawać wzorce, które sprawiają, że plan planowania jest jeszcze bardziej precyzyjny. Celem LoadFox Planner jest zwiększenie wykorzystania mocy produkcyjnych, a tym samym zyskowności poprzez wysokiej jakości planowanie.
Wraz z LoadFox Planner, firma rozwija swój dalszy model biznesowy. Zaczynając od zwiększenia zdolności przewozowej samochodu ciężarowego z LoadFox Market, Planner skoncentrował się na optymalizacji całej floty. Ułatwia to dyspozytorom pracę przy planowaniu aut, kierowców i ładunków. LoadFox Planner sugeruje scenariusze, a dyspozytor podejmuje ostateczną decyzję ciągle kontrolując tworzenie planu i optymalizując go w oparciu o strategie firmy, takie jak koszty, wykorzystanie mocy produkcyjnych, czas czy potrzeby kierowców.
Produkt jest oferowany jako rozwiązanie SaaS (Software as a Service) i dlatego jest szczególnie łatwy do zintegrowania z codziennym funkcjonowaniem firm transportowych. “Planujemy również interfejs do systemów zarządzania transportem naszych klientów, aby umożliwić bezpośrednią wymianę danych i szybkie planowanie”, wyjaśnia Sebastian Sorger. “Wzrost wydajności został już zademonstrowany za pomocą prototypu u kilku klientów pilotażowych”, kontynuuje Sorger.
Nawet nagłe zmiany nie stanowią problemu dla Plannera: jeśli, na przykład istnieje opóźnienie spowodowane korkami komunikacyjnymi lub innymi czynnikami zewnętrznymi, może to być wzięte pod uwagę w planie planowania za pomocą kilku kliknięć. W tym celu dyspozytor może z góry ustalić zasady, które będą obowiązywać w tych wyjątkowych sytuacjach.
Nowe narzędzie do tworzenia dyspoplanu jest tworzone we współpracy z klientami pilotażowymi, którzy szukali nie tylko narzędzia optymalizacyjnego, które zwiekszałoby przychody ale również przeciwdziałałoby dotkliwemu niedoborowi kierowców w branży.
LoadFox Planner będzie dostępny w fazie beta od 2020 roku i jest początkowo przeznaczony dla firm transportowych, które zarządzają flotą 50- ciu lub więcej samochodów ciężarowych. Na targach TransportLogistica Poland zespół LoadFox będzie obecny na stoisku H5 w hali 3, gdzie będzie można zapoznać się z najnowszymi osiągnięciami firmy i zgłosić się do testowania LoadFox Planner.