Krótszy czas przejazdu, poprawa komfortu podróży, dostosowanie usług transportowych dla osób niepełnosprawnych i zwiększenie mobilności mieszkańców Dolnego Śląska. Te wszystkie cele uda się osiągnąć Kolejom Dolnośląskim dzięki zakupowi nowego taboru. Regionalny przewoźnik właśnie otrzymał dofinansowanie z Funduszy Europejskich w wysokości ponad 85 mln zł. Dzięki temu w najbliższym czasie na dolnośląskie tory wyjedzie 11 nowych pociągów.
Inwestycja w nowe pociągi to wielka szansa dla Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej. Mam nadzieję, że nowoczesny, komfortowy tabor jeszcze bardziej zachęci Dolnoślązaków dojeżdżających codziennie do pracy do zmiany środka transportu z samochodu na kolej – mówi Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego. W ramach programu tabor spółki powiększy się o 5 czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych i 6 trójczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych. Łącznie nowe pojazdy pomieszczą ponad 4 tysiące pasażerów. Składy spalinowe będą osiągać prędkość maksymalną nie niższą niż 130 km/h, natomiast elektryczne rozpędzą się nawet do 160 km/h.
Nowe pociągi zostaną zakupione głównie z myślą o obsłudze pasażerów we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym. Będą to najnowocześniejsze składy dostępne na polskim rynku kolejowym. Dzięki temu dofinansowaniu promowana przez nas idea Kolei Aglomeracyjnej nabiera coraz bardziej wyraźnych kształtów – podkreśla Jerzy Michalak, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego. Tabor kupiony dzięki unijnemu dofinansowaniu będzie wyposażony między innymi w klimatyzację, urządzenia zapewniające bezpieczeństwo podróżnych – takie jak: monitoring, przyciski alarmowe, system audiowizualny czy automatyczne defibrylatory AED. Pod ergonomicznymi fotelami znajdą się gniazdka elektryczne i porty USB, a pasażerowie będą mogli korzystać z pokładowego Wi-Fi, miejsc przewozu rowerów, biletomatów czy zamkniętego obiegu sanitarnego.
Zgodnie z informacjami zawartymi we wniosku, zarówno spalinowe, jak i elektryczne zespoły trakcyjne będą obsługiwać trasy takie jak: Trzebnica – Wrocław – Sobótka – Świdnica oraz Wrocław Główny – Wrocław Wojnów – Jelcz Laskowice. To obecnie jedne najważniejszych tras w ramach aglomeracji wrocławskiej. Przyznanie dofinansowania cieszy szczególnie zwłaszcza, że była to ostatnia taka możliwość w tej perspektywie budżetowej, , a napisanie i złożenie Projektu, to samodzielna praca zespołu Kolei Dolnośląskich – zaznacza Piotr Rachwalski, Prezes Zarządu Kolei Dolnośląskich.
Wniosek o dofinansowanie opracowany przez Koleje Dolnośląskie został bardzo wysoko oceniony przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych i został sklasyfikowany na 2 miejscu w Polsce razem z trójmiejskim PKP SKM. Pierwsze nowe pociągi pojawią się na dolnośląskich torach w trzecim kwartale 2019 roku, ostatnie zostaną przekazane regionalnemu przewoźnikowi do końca 2021 roku.