Pakiet pomocy dla ciężarówek – sytuacja rynkowa

C

10-12-2010

  {modal href="/images/stories/michal_krzyzanowski1_big.jpg"}{/modal}Wypadki i awarie z udziałem ciężarówek powodują zwykle wielokrotnie większe utrudnienia w ruchu niż zdarzenia z udziałem aut osobowych. Usuwanie szkód na miejscu jest również znacznie poważniejszym wyzwaniem - w jakim kierunku zmierza rynek usług pomocowych?   Assistance komunikacyjne dla ciężarówek jest młodym sektorem usług w Polsce. Dopiero od ponad dwóch lat firmy zajmujące się transportem drogowym mogą korzystać ze świadczeń zwiększających ich mobilność w przypadku nagłych awarii albo innych zdarzeń drogowych.      - Truck assistance to specyficzna gałąź usług pomocowych, w której często wykorzystywany jest wyspecjalizowany sprzęt, szerokie kompetencje techniczne i logistyczne. Potrzeby wykorzystania właśnie tych skomplikowanych narzędzi spowodowały, że w Polsce dopiero od niedawna istnieje sieć usługodawców potrafiących sprostać tak poważnym wyzwaniom - podkreśla Michał Krzyżanowski, dyrektor handlowy ds. klientów strategicznych w Inter Partner Assistance S.A. Oddział w Polsce.   - Po wypadkach z udziałem tirów utrudnienia w ruchu, skala zniszczeń i problemów technicznych, sprawiają, że usuwanie powstałych szkód wymaga często wielogodzinnych działań, dobrze skoordynowanych ze służbami ratowniczymi. Wyciągnięcie ciężarówki na drogę z rowu, lasu czy łąki, często o grząskim i podmokłym gruncie, może wiązać się z koniecznością jednoczesnego użycia dźwigu i aż dwóch ciągników o dużej mocy, a czasem nawet z wybudowaniem kawałka prowizorycznej drogi. Naprawa, wyciąganie i transport uszkodzonych pojazdów i przyczep wymaga użycia drogich specjalistycznych pojazdów i narzędzi oraz fachowej wiedzy. Dodatkowym utrudnieniem w przypadku pomocy organizacji truck assistance jest fakt, że część tirów wykorzystywana jest do transportu ładunków niebezpiecznych, które wymuszają po kolizji wdrożenie specjalnych procedur. Potrzeba tych specjalistycznych działań wzrasta właśnie w okresie opadów śniegu i mrozów, kiedy wypadki ciężarówek blokują często drogi na długie godziny. Właściwa organizacja pomocy w tych przypadkach może znacznie ograniczyć stratę czasu - dodaje. Pomoc assistance organizowana jest dopiero po zakończeniu działań specjalistycznych służb ratownictwa np. chemicznego, straży pożarnej i zabezpieczeniu miejsca zdarzenia, uszkodzonego pojazdu oraz ładunku. Rozwój rynku Przed powstaniem profesjonalnych firm będących w stanie realizować assistance dla ciężarówek, usługi związane z organizacją pomocy dla tirów na miejscu zdarzenia należały wyłącznie do obowiązków kierowników flot i obejmowały bezpośrednie poszukiwania lokalnych usługodawców. W Polsce przez długi czas usługi holowania tirów realizowała straż pożarna. Wraz z rozwojem branży transportowej i pojawieniem się operatorów assistance rozszerzył się także rynek dostępnych usługodawców i zakres możliwych usług pomocowych. - Firmy transportowe mogą zapewnić sobie teraz wiele usług, które umożliwią im terminowość zleceń. Pomoc w ramach truck assistance może obejmować, oprócz świadczenia takich usług jak użycie dźwigu czy holowanie, również naprawę typowych usterek na drodze wraz z dowozem części zamiennych, pomoc w organizacji transportu zastępczego, przeładunku lub odpowiedniej bazy magazynowej - podkreśla Michał Krzyżanowski z Inter Partner Assistance. - Szybkie usunięcie awarii na miejscu jest wyjątkowo ważne właśnie w przypadku assistance dla ciężarówek, gdzie kluczową kwestią jest terminowe dostarczenie ładunku. Prawdopodobieństwo dostawy bez opóźnień, nawet w przypadku nieoczekiwanych utrudnień, zwiększają także pakiety usług z zakresu pomocy dla załóg ciężarówek w razie ich choroby lub obrażeń ciała. Pomoc medyczna, transport sanitarny i hospitalizacja za granicą lub repatriacja dla załogi a w razie wypadku/awarii hotel, transport załogi i opieki prawna dla kierowców dodatkowo poprawiają bezpieczeństwo podróży. Przyszłość Truck Assistance   Zakres i popularność usług assistance dla firm transportowych będą zapewne stale się rozwijać. Standardem w logistyce przewozu ładunków stanie się zapewnienie ubezpieczenia truck assistance - tak jak to obecnie ma miejsce z ubezpieczeniem cargo. Wzrośnie liczba ofert assistance oferowanych dla pojazdów ciężarowych wszystkich typów przez podmioty finansujące zakup aut lub np. oferujących zabudowy pojazdów dostawczych.   - Kolejnym świadczeniem, które powinno znaleźć się w przyszłości w ofercie firm assistance realizujących usługi dla klientów ubezpieczycieli, firm CFM i leasingowych jest zapewnienie użytkownikom lekkich i średnich pojazdów ciężarowych dostawczego auta zastępczego do 3,5T wraz z przeładunkiem towaru na miejscu awarii lub wypadku. Usługa ta będzie coraz popularniejsza w assistance dla flot samochodów firmowych, gdyż zapewnia stałą mobilność i płynność funkcjonowania firmy małych i średnich przewoźników - podkreśla Michał Krzyżanowskie z Inter Partner Assistance. Rosnąca dostępność pakietów assistance dla flot transportowych, drobnych przewoźników oraz wprowadzenie nowych świadczeń wydaje się być naturalnym kierunkiem rozwoju tego sektora.

 

{modal href=”/images/stories/michal_krzyzanowski1_big.jpg”}{/modal}Wypadki i awarie z udziałem ciężarówek powodują zwykle wielokrotnie większe utrudnienia w ruchu niż zdarzenia z udziałem aut osobowych. Usuwanie szkód na miejscu jest również znacznie poważniejszym wyzwaniem – w jakim kierunku zmierza rynek usług pomocowych?

 

PROMOCJA

PROMOCJA

Assistance komunikacyjne dla ciężarówek jest młodym sektorem usług w Polsce. Dopiero od ponad dwóch lat firmy zajmujące się transportem drogowym mogą korzystać ze świadczeń zwiększających ich mobilność w przypadku nagłych awarii albo innych zdarzeń drogowych.


 

  

– Truck assistance to specyficzna gałąź usług pomocowych, w której często wykorzystywany jest wyspecjalizowany sprzęt, szerokie kompetencje techniczne i logistyczne. Potrzeby wykorzystania właśnie tych skomplikowanych narzędzi spowodowały, że w Polsce dopiero od niedawna istnieje sieć usługodawców potrafiących sprostać tak poważnym wyzwaniom – podkreśla Michał Krzyżanowski, dyrektor handlowy ds. klientów strategicznych w Inter Partner Assistance S.A. Oddział w Polsce.

 

Po wypadkach z udziałem tirów utrudnienia w ruchu, skala zniszczeń i problemów technicznych, sprawiają, że usuwanie powstałych szkód wymaga często wielogodzinnych działań, dobrze skoordynowanych ze służbami ratowniczymi. Wyciągnięcie ciężarówki na drogę z rowu, lasu czy łąki, często o grząskim i podmokłym gruncie, może wiązać się z koniecznością jednoczesnego użycia dźwigu i aż dwóch ciągników o dużej mocy, a czasem nawet z wybudowaniem kawałka prowizorycznej drogi. Naprawa, wyciąganie i transport uszkodzonych pojazdów i przyczep wymaga użycia drogich specjalistycznych pojazdów i narzędzi oraz fachowej wiedzy. Dodatkowym utrudnieniem w przypadku pomocy organizacji truck assistance jest fakt, że część tirów wykorzystywana jest do transportu ładunków niebezpiecznych, które wymuszają po kolizji wdrożenie specjalnych procedur. Potrzeba tych specjalistycznych działań wzrasta właśnie w okresie opadów śniegu i mrozów, kiedy wypadki ciężarówek blokują często drogi na długie godziny. Właściwa organizacja pomocy w tych przypadkach może znacznie ograniczyć stratę czasu – dodaje.


Pomoc assistance organizowana jest dopiero po zakończeniu działań specjalistycznych służb ratownictwa np. chemicznego, straży pożarnej i zabezpieczeniu miejsca zdarzenia, uszkodzonego pojazdu oraz ładunku.


Rozwój rynku

Przed powstaniem profesjonalnych firm będących w stanie realizować assistance dla ciężarówek, usługi związane z organizacją pomocy dla tirów na miejscu zdarzenia należały wyłącznie do obowiązków kierowników flot i obejmowały bezpośrednie poszukiwania lokalnych usługodawców. W Polsce przez długi czas usługi holowania tirów realizowała straż pożarna. Wraz z rozwojem branży transportowej i pojawieniem się operatorów assistance rozszerzył się także rynek dostępnych usługodawców i zakres możliwych usług pomocowych.


Firmy transportowe mogą zapewnić sobie teraz wiele usług, które umożliwią im terminowość zleceń. Pomoc w ramach truck assistance może obejmować, oprócz świadczenia takich usług jak użycie dźwigu czy holowanie, również naprawę typowych usterek na drodze wraz z dowozem części zamiennych, pomoc w organizacji transportu zastępczego, przeładunku lub odpowiedniej bazy magazynowej – podkreśla Michał Krzyżanowski z Inter Partner Assistance. – Szybkie usunięcie awarii na miejscu jest wyjątkowo ważne właśnie w przypadku assistance dla ciężarówek, gdzie kluczową kwestią jest terminowe dostarczenie ładunku. Prawdopodobieństwo dostawy bez opóźnień, nawet w przypadku nieoczekiwanych utrudnień, zwiększają także pakiety usług z zakresu pomocy dla załóg ciężarówek w razie ich choroby lub obrażeń ciała.


Pomoc medyczna, transport sanitarny i hospitalizacja za granicą lub repatriacja dla załogi a w razie wypadku/awarii hotel, transport załogi i opieki prawna dla kierowców dodatkowo poprawiają bezpieczeństwo podróży.


Przyszłość Truck Assistance

 

Zakres i popularność usług assistance dla firm transportowych będą zapewne stale się rozwijać. Standardem w logistyce przewozu ładunków stanie się zapewnienie ubezpieczenia truck assistance – tak jak to obecnie ma miejsce z ubezpieczeniem cargo. Wzrośnie liczba ofert assistance oferowanych dla pojazdów ciężarowych wszystkich typów przez podmioty finansujące zakup aut lub np. oferujących zabudowy pojazdów dostawczych.

 

Kolejnym świadczeniem, które powinno znaleźć się w przyszłości w ofercie firm assistance realizujących usługi dla klientów ubezpieczycieli, firm CFM i leasingowych jest zapewnienie użytkownikom lekkich i średnich pojazdów ciężarowych dostawczego auta zastępczego do 3,5T wraz z przeładunkiem towaru na miejscu awarii lub wypadku. Usługa ta będzie coraz popularniejsza w assistance dla flot samochodów firmowych, gdyż zapewnia stałą mobilność i płynność funkcjonowania firmy małych i średnich przewoźników – podkreśla Michał Krzyżanowskie z Inter Partner Assistance.


Rosnąca dostępność pakietów assistance dla flot transportowych, drobnych przewoźników oraz wprowadzenie nowych świadczeń wydaje się być naturalnym kierunkiem rozwoju tego sektora.

PROMOCJA

PROMOCJA

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C