Pięć lat w pięć miesięcy

C

09-10-2020

Dział Badań Prologis w swoim najnowszym raporcie przeanalizował, w jaki sposób COVID-19 przyśpieszył ewolucję handlu detalicznego. Sprawdził także jaki wpływ na branżę logistyczną mogą mieć zmiany w sektorze nieruchomości handlowych.

Dział Badań Prologis w swoim najnowszym raporcie przeanalizował, w jaki sposób COVID-19 przyśpieszył ewolucję handlu detalicznego. Sprawdził także jaki wpływ na branżę logistyczną mogą mieć zmiany w sektorze nieruchomości handlowych.

 

 

 

Wg raportu pandemia COVID-19 sprawiła, że w niecałe pięć miesięcy branża handlowa przyspieszyła swój rozwój o ponad pięć lat. Wzrosła popularności handlu elektronicznego, a potrzeba utrzymania stanów magazynowych „na wszelki wypadek” wpłynęła na rosnące zapotrzebowanie na wysokiej jakości obiekty logistyczne i powierzchnie typu infill.

W tym samym czasie sektor nieruchomości handlowych musiał sprostać poważnym wyzwaniom. Zmiany na rynku skłoniły właścicieli obiektów handlowych do rozważenia, czy powierzchnia, którą dysponują może zostać przekształcona na potrzeby dystrybucji. Konwersja nieruchomości handlowych to skomplikowany proces, a jej charakter może różnić się znacząco w zależności od kategorii obiektu. Zmiana przeznaczenia obiektów z handlu detalicznego na logistykę nie nastąpi szybko. Patrząc z perspektywy tradycyjnych wskaźników logistycznych, trend konwersji obiektów handlowych na logistyczne będzie prawdopodobnie niewielki.

Analitycy Prologis skupili się w głównej mierze na specyfice rynku w Stanach Zjednoczonych, jednakże trendy wyróżnione w raporcie prawdopodobnie będzie można zaobserwować również w Europie. Przekształcenia w krajach europejskich będą widoczne w różnym stopniu, w zależności od charakteru sektora nieruchomości handlowych w danym kraju oraz jego aktualnej rentowności w stosunku do alternatywnych zastosowań, takich jak logistyka.

Istnieje natomiast kluczowa różnica między sytuacją w Stanach Zjednoczonych a Europą. Jak zauważa Dirk Sosef, Vice President Research & Strategy Prologis:

– Europa charakteryzuje się mniejszą liczbą paneuropejskich sieci handlowych, które popadły w kłopoty finansowe, tak jak wydarzyło się to w przypadku amerykańskich JC Penney czy Sears. Jednocześnie kraje europejskie mogą pochwalić się większą liczbą głównych ulic handlowych w historycznych centrach swoich największych miast, gdzie kwitnie życie handlowe.

 

 

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C