Pierwsze połączenie intermodalne z Rumunią

C

31-07-2018

GOPET Poland ogłosił uruchomienie nowego pociągu blokowego łączącego dwa największe rynki Europy Środkowo-Wschodniej: Polskę i Rumunię. Jest to pierwsze kolejowe połączenie intermodalne między tymi dwoma krajami. GOPET ma doświadczenie w zarządzaniu usługami intermodalnymi, od 2014 r posiada już pociąg blokowy łączący Rumunię z Bułgarią, a także oferuje kilka regularnych połączeń między Rumunią i Węgrami a Niemcami i Belgią.

GOPET Poland ogłosił uruchomienie nowego pociągu blokowego łączącego dwa największe rynki Europy Środkowo-Wschodniej: Polskę i Rumunię. Jest to pierwsze kolejowe połączenie intermodalne między tymi dwoma krajami. GOPET ma doświadczenie w zarządzaniu usługami intermodalnymi, od 2014 r posiada już pociąg blokowy łączący Rumunię z Bułgarią, a także oferuje kilka regularnych połączeń między Rumunią i Węgrami a Niemcami i Belgią.

Zespół GOPET Intermodal stanął przed wieloma wyzwaniami związanymi z wdrażaniem nowego pociągu blokowego. Największym wyzwaniem był brak infrastruktury kolejowej przez Tatry, co pozwoliłoby na skrócenie trasy przejazdu. Obecna trasa obejmuje około 1000 km, a pociąg przekracza cztery granice w 36 godzin (czas tranzytu między terminalami). Trzy z czterech granic (Węgry – Czechy – Słowacja – Polska) znajdują się w strefie Schengen, co ogranicza formalności kontrolne jedynie do granicy rumuńsko-węgierskiej.

Wybór terminalu był ważnym punktem w “optymalizacji” całkowitego czasu tranzytu oraz końcowych operacji przewozowych. W Polsce GOPET zdecydował o wyborze terminalu SPEDCONT, spółki będącej częścią Grupy PEKAES, ze względu na bliskość łódzkiego biura oraz lokalizację w centrum Polski, co pozwala płynnie obsługiwać odbiory i dostawy od klientów z całej Polski. Terminal w Oradea został wybrany z uwagi na mniejsze obłożenie komunikacyjno-transportowe.

„Po części motywacja do opracowania nowego pociągu blokowego pochodzi od naszych klientów, którzy potrzebowali dodatkowych rozwiązań transportowych. Istnieją również znaczące korzyści ze względu na strategiczną pozycję obu krajów: pociąg możemy połączyć z istniejącymi już liniami, jeżdżącymi do Skandynawii. Możemy również zaproponować połączenia na Bałkany, z wykorzystaniem naszego innego pociągu blokowego do Starej Zagory w Bułgarii. Dalsze połączenie drogowe z wykorzystaniem własnej floty ułatwia dotarcie do Sofii lub Grecji. Rynek oferuje nam mnogość opcji, a wszystko to sprawia, że jesteśmy przekonani o szybkim wzroście częstotliwości kursowania pociągu, a także osiągnięciu maksymalnego składu 40 jednostek kontenerowych na pociąg “– mówi Kameliya Vasileva, dyrektor handlowy GOPET Poland.

Pierwsze testy pociągu rozpoczęły się 11 lipca 2018 r. i przebiegły bezproblemowo dzięki zaangażowanych partnerów operacyjnych. Obecna konfiguracja zakłada cotygodniowy wyjazd około 30 jednostek w jednym kierunku z wykorzystaniem kontenerów 45’ HC (33 miejsca paletowe o standardowym wymiarze 800x1200mm). Obecnie wyjazdy są ustalone w każdą środę z terminalu w Oradea, a także w każdy piątek z terminalu SPEDCONT w Łodzi. Ambicją GOPET jest zwiększenie częstotliwości wyjazdów do 2 pociągów tygodniowo i do 40 jednostek na pociąg.

„Grupa PEKAES stale inwestuje w rozwój swojej kolejowej sieci drobnicowej w Europie. Dzięki tej współpracy zyskaliśmy nowe możliwości operacyjne na dużą skalę. Obecnie z terminala SPEDCONT, raz w tygodniu kursują pociągi na trasie Oradea – Łódź. Z naszej perspektywy jest to kolejne połączenie dzięki któremu możemy dystrybuować kontenery w różne części Europy. Co istotne, jest to połączenie regularne.” – stwierdza Maciej Bachman, Prezes Grupy PEKAES.

Transport intermodalny ma kilka bardzo ważnych zalet:
– Przewidywalność (dobrze określone rozkłady jazdy, zakazy lub ograniczenia ogłaszane przez operatorów w odpowiednim czasie);
– Regularność (pociągi kursują w sposób ciągły, w tym weekendy);
– Bezpieczeństwo (ciągłe śledzenie jednostek);
– Stabilność kosztów (w przypadku znacznych ilości towarów);
– Przyjazny środowisku − niski wpływ transportu na emisji CO2.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C