Międzynarodowy holding transportowo-logistyczny AsstrA-Associated Traffic AG podsumował wstępne wyniki projektów dotyczących transportu ładunków ponadgabarytowych. Obrót AsstrA Heavy Lift za okres 9 miesięcy bieżącego roku wyniósł około 7 mln euro. Dział zrealizował w tym okresie blisko 100 projektów.
Masa wszystkich przewożonych ładunków to 120 tys. ton. Rekordowy ciężar partii towaru, jaki jednocześnie ,,udźwignęli” specjaliści biura AsstrA w Sankt Petersburgu, był równy 185 ton. Największy z realizowanych projektów transportowych stanowiła dostawa elementów betonowych z Polski i Litwy na Białoruś, w ramach której wykonano około 1000 przewozów. Za najważniejszy intermodalny projekt wykonany przez firmę należy uznać transport linii produkcyjnej dla fabryki z Hiszpanii do Bułgarii. Zlecenie obejmowało około 300 przewozów.
Holding już od ponad 10 lat zajmuje się transportem ładunków ponadgabarytowych. Dział AsstrA Heavy Lift świadczy pełny zakres usług logistycznych i transportowych, niezbędnych do realizacji międzynarodowych kolejowych i samochodowych przewozów ładunków wielkogabarytowych. Każdy taki projekt obejmuje wstępne działania kontrolne, opracowanie schematu dostawy, zamówienie zezwoleń i pojazdów. Transport może składać się z kilku etapów. 80% czasu zajmuje koordynacja procesu, 10% – bezpośredni przewóz z wykorzystaniem transportu ciężkiego, zaś pozostałe 10% – transakcje finansowe – mówi Kierownik Działu AsstrA Heavy Lift, Przemysław Boroński. – Transport ładunków ponadgabarytowych charakteryzuje się skomplikowanym procesem realizacji. Niektóre projekty wymagają demontażu znaków drogowych i ogrodzeń na trasie. W większości przypadków zabrania się też korzystania ze specjalistycznych żurawi do załadunku i rozładunku. To niezwykle istotne, aby wszystkie tego typu kwestie zostały uprzednio rozwiązane.
Transport ładunków ponadgabarytowych na dzień dzisiejszy generuje 3% całkowitego obrotu firmy. Do końca 2018 roku AsstrA planuje zwiększyć dany wskaźnik do 5%. Holding dąży również do bardziej aktywnego uczestnictwa w realizacji dużych projektów, w ramach których może wziąć na siebie odpowiedzialność za proces przeładunku towarów oraz za transport intermodalny z dostawą „od drzwi do drzwi”. Projekty transportu ładunków ponadgabarytowych zwiększają prestiż holdingu i przyczyniają się do rozwoju innych obszarów działalności firmy. W przypadku, gdy na ładunek składają się elementy procesu produkcyjnego, w przyszłości jest on w stanie generować od 100 do 1000 nowych przesyłek – wyjaśnia Przemysław Boroński. – W 2016 roku zrealizowaliśmy około 100 przewozów ładunków ponadgabarytowych przeznaczonych do produkcji paneli drewnianych. Po roku, kiedy otwarto już fabrykę, zaczęliśmy dostarczać elementy wyrobów gotowych.