W październiku odbyło się kolejne spotkanie CORTE (The Confederation of Organisations in Road Transport Enforcement), którego tematem przewodnim był unijny Pakiet drogowy. Przedstawiciele konfederacji, którzy na co dzień biorą udział w konsultacjach przepisów UE, przedstawili swoje uwagi do ogłoszonego dokumentu. Propozycje zmian są efektem pracy ekspertów, działających w ramach zespołu Calculation Rules Working Group.
Październikowe spotkanie CORTE było podsumowaniem działań Calculation Rules Working Group. Zespół ten od czerwca zajmował się szczegółową analizą Pakietu drogowego. Praca ta pozwoliła nam na przygotowanie ponad 20 propozycji zmian, które mogą mieć realny wpływ na ostateczny kształt unijnego dokumentu, a w efekcie wesprzeć polskich i międzynarodowych przedsiębiorców transportowych. Liczymy na pozytywne przyjęcie naszych uwag przez przedstawicieli państw członkowskich – mówi Małgorzata Stocerz, ekspert INELO, zasiadająca w Zarządzie CORTE. Najważniejsze sugestie, jakie członkowie CORTE zgłoszą do Komisji Europejskiej, dotyczą odbioru odpoczynków tygodniowych. Według propozycji Pakietu drogowego, kierowca zawodowy powinien wykorzystać minimum dwa regularne i dwa skrócone odpoczynki tygodniowe w przeciągu czterech tygodni. Członkowie CORTE zauważyli jednak nieprawidłowości, które przy tych założeniach mogą pojawić się podczas weryfikacji czasu pracy kierowców przez służby kontrolne.
Obecnie wszystkie służby w przypadku kontroli drogowej mogą sprawdzać dane z ostatnich 28 dni pracy kierowcy. W związku z tym, w ramach Calculation Rules Working Group, doszliśmy do wniosku, że wprowadzenie propozycji KE co do odbioru odpoczynków tygodniowych w przeciągu czterech, a nie dwóch tygodni, może spowodować, że podczas kontroli nie będą one w ogóle weryfikowane. Kolejnym istotnym wyzwaniem Pakietu drogowego jest także niejasność przepisów dotyczących raportowania przekraczania granic. Konieczność ręcznego wprowadzania takich danych może wywołać utrudnienia w utrzymaniu płynności ruchu drogowego. Z tego względu zaproponowano zmiany mające na celu ułatwienie pracy kierowcy i przyśpieszenie procesu rejestracji kraju. Zwrócono również uwagę na ograniczoną pojemność karty kierowcy oraz konieczność informowania kierowcy w przypadku, gdy nie zostanie zarejestrowane automatycznie przekroczenie granicy. Szereg zgłoszonych sugestii wskazuje na potrzebę bardziej precyzyjnego i jednoznacznego sformułowania przepisów, ponieważ praktyka pokazuje, że tam, gdzie pojawiają się problemy związane z klarownością przepisów (zarówno dla samych przedsiębiorców, jak i dla służb kontrolnych), łatwo o niekorzystne dla firm transportowych interpretacje i niepotrzebne kary – podsumowuje Małgorzata Stocerz. Ekspert marki INELO wskazuje, że dużym ułatwieniem w raportowaniu przekraczania granic będzie wykorzystanie inteligentnych tachografów, które rejestrują takie dane automatycznie. Jednak posiadanie nowoczesnych urządzeń będzie wymagane od przedsiębiorców dopiero od 15 czerwca 2019 roku i początkowo tylko w nowych pojazdach.
Podczas drugiego dnia spotkania CORTE, odbyło się głosowanie w sprawie kolejnej kadencji Zarządu konfederacji. W czerwcu br. obecni członkowie zapowiedzieli możliwe zmiany w szeregach CORTE i poszerzenie dotychczasowego grona ekspertów. Do zrzeszenia należą w głównej mierze przedstawiciele inspekcji, ministerstw infrastruktury i transportu oraz firm wydających karty do tachografów, a także producenci tachografów, oprogramowania czy urządzeń dla przedsiębiorstw transportowych. W tegorocznym głosowaniu dotychczasowy członek Zarządu z Polski – Małgorzata Stocerz, została wybrana na kolejne dwa lata sprawowania tej funkcji.