Port w Szczecinie i Świnoujściu nawiązał współpracę z portem W Rijece

C

10-07-2017

7 lipca 2017 r. w obecności prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej - Andrzeja Dudy i prezydent Chorwacji - Kolindy Grabar-Kitarović, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S. A. - Dariusz Słaboszewski oraz dyrektor wykonawczy Zarządu Portu Rijeka - Marino Juretić, podpisali porozumienie o współpracy obu portów. Uroczystość miała miejsce w Pałacu Prezydenckim w Warszawie, w trakcie  spotkania państw Inicjatywy Trójmorza.

7 lipca 2017 r. w obecności prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej – Andrzeja Dudy i prezydent Chorwacji – Kolindy Grabar-Kitarović, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S. A. – Dariusz Słaboszewski oraz dyrektor wykonawczy Zarządu Portu Rijeka – Marino Juretić, podpisali porozumienie o współpracy obu portów. Uroczystość miała miejsce w Pałacu Prezydenckim w Warszawie, w trakcie  spotkania państw Inicjatywy Trójmorza.

Porozumienie zakłada poszerzenie dwustronnej współpracy pomiędzy portami w takich obszarach, jak transport morski i przemysł portowy oraz promocja i wymiana informacji handlowych. Przewiduje się wizyty studyjne specjalistów z obu portów ukierunkowane na wymianę dobrych praktyk i wzajemnych doświadczeń. Możliwe będzie także utworzenie dwustronnych zespołów eksperckich, które zajmą się wdrażaniem postanowień podpisanego aktu. Porozumienie zwarto na okres dwóch lat z możliwością jego przedłużenia o kolejne lata.

Zespół portów Szczecin-Świnoujście łączy z chorwacką Rijeką korytarz transportowy Bałtyk-Adriatyk, którego nasze porty stanowią początkowy, a Rijeka końcowy element. Rijeka, to trzecie co do wielkości miasto w Chorwacji (ok. 170 tys. mieszkańców) i zarazem jej największy port.  Jest on strategicznie usytuowany, ze względu na rozbudowę Kanału Sueskiego oraz potencjał do znaczącego rozwoju. Dla klientów portów Szczecin i Świnoujście, zainteresowanych obrotem towarowym pomiędzy Europą, a krajami basenu morza Śródziemnego oraz Oceanu Indyjskiego, może stwarzać warunki ekspansji geograficznej.

Podobnie jak porty w Szczecinie i Świnoujściu, Rijeka jest portem uniwersalnym. W ostatnich latach jej obroty kształtują się na poziomie 9-13 mln ton, w tym przeładunki drobnicy 2,1-2,3 mln ton, masowe suche ok. 2 mln ton, masowe płynne ponad 6,5 mln ton, drewno blisko 400 tys. ton. Przeładunki kontenerów w 2015 roku osiągnęły poziom 200 tys. TEU i intensywnie rosną. Tak jak port w Świnoujściu, Rijeka posiada terminal promowy.

Współpracę nawiążą również polskie Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Ministerstwo Morza, Transportu i Infrastruktury Republiki Chorwacji.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C