W kwietniu 2020 Chiny podpisały umowę z Węgrami, która przewiduje udzielenie kredytu na budowę linii kolejowej z Budapesztu do Belgradu. Kwota określona w umowie kredytu wynosi 1,9 miliardów dolarów, co stanowi 85% kosztów projektu. Republika pokryje pozostałe 15%.
Dyskusja nad projektem rozpoczęła się 6 lat temu. Trzy kraje: Chiny, Węgry i Serbia podpisały akt zgłoszenia zamiaru budowy sieci kolejowej o długości 370 kilometrów wzdłuż trasy Budapeszt-Belgrad. Inwestycja polega na przebudowie istniejących i budowie nowych tras. W rezultacie odnowionych zostanie 335 kilometrów torowiska, z czego 166 kilometrów przejdzie przez terytorium Węgier.
Głównym celem projektu jest budowa linii kolejowej z Chin do portu morskiego w Pireusie niedaleko Aten. Port w Pireusie zajmuje trzecie miejsce na świecie wśród portów pasażerskich. Jesienią 2009 roku chińska firma China Ocean Shipping Company (COSCO) wynajęła połowę portu w Pireusie na 35 lat. Od 2016 roku COSCO przejmuje pakiet kontrolny akcji portu.
Dla Chin podpisanie projektu jest rodzajem mostu łączącego port w Pireusie z krajami Europy Zachodniej. Strategia jest budowana w oparciu o długoterminową perspektywę na kolejne dziesięciolecia. Chiny oczekują, że port w Pireusie i nowa infrastruktura kolejowa będą nadal zarządzane przez ChRL.
W projekcie „Budapeszt-Belgrad” międzynarodowa grupa kapitałowa AsstrA odpowiada za organizację transportu kontenerów last-mile China Railway Group. Zakres usług obejmuje również wypełnienie dokumentacji tranzytowej i celnej. Nie zważając na złożoną sytuację epidemiologiczną spowodowaną rozprzestrzenianiem się koronowirusa Klient AsstrA co tydzień otrzymuje kontenery zgodnie z ustalonym harmonogramem.
– Zakończenie jednego z głównych projektów infrastrukturalnych UE planowane jest na 2022 rok. Po zakończeniu budowy trasa Budapeszt-Belgrad powinna stać się centrum logistycznym, przechodzącym z Węgier przez Serbię do portu niedaleko Aten. Oprócz tego linia kolejowa będzie stanowiła najszybszą trasę między zachodem a wschodem. Po zakończeniu budowy Węgry będą konkurować z głównymi węzłami logistycznymi w Europie – mówi Vladislav Martin, przedstawiciel oddziału AsstrA Chiny w UE.
Chiny twierdzą, że nie dążą do zwiększenia wpływów, a chcą rozwijać infrastrukturę na świecie. Serbia pod tym względem jest właściwym miejscem. Po pierwsze, budowa linii kolejowej wpłynie na powstanie szybkich połączeń transportowych z krajami Europy Zachodniej. Po drugie, Chiny uzupełnią budżet państwa kosztem transportu ładunków.
– Projekt budowy linii kolejowej na trasie „Budapeszt-Belgrad” robi wrażenie. Jest to część nowej trasy z Chin do Europy z wykorzystaniem szybkich pociągów towarowych. Przyszłość rynku logistycznego skupia się na transformacji, dzięki czemu Klienci otrzymują bezpieczne i ekspresowe rozwiązania w przystępnej cenie” – komentuje Botond Kovacs-Mate, kierownik oddziału AsstrA na Węgrzech.