Operator logistyczny: Grupa TELS (T.E.L.S. Transeuropean Logistic Services Ltd.) świadcząca usługi w zakresie organizacji przewozów międzynarodowych wszystkimi rodzajami transportu.
Klient: Akademia–T, w Federacji Rosyjskiej lider w produkcji odżywek sportowych i suplementów diety.
Zadanie: Zorganizować nieprzerwaną dostawę komponentów spożywczych z Francji z załadunkiem w kilku oddalonych od siebie miejscach do Federacji Rosyjskiej w jak najkrótszym czasie, przy wykorzystaniu maksymalnej pojemności pojazdów, nie przekraczając dopuszczalnych nacisków na osie.
Warunki:
1. Odebrać towar z 4 znacznie oddalonych od siebie miejsc załadunku.
2. Ze względu na specyfikę pracy dostawców, potwierdzenie o gotowości towaru do wysyłki często przychodzi na 2-3 dni przed terminem odbioru.
3. Czas dostawy powinien zamknąć się w 7 dniach.
4. Pakowanie i wymiary palet dostawcy są zoptymalizowane pod kątem przewozów zestawami, ale w tym przypadku dochodzi do przekroczenia obowiązujących w Federacji Rosyjskiej norm obciążenia osi pojazdu.
5. Sposób pakowania towaru przez dostawcę nie pozwala na dostawę ładunku bez naruszenia całości opakowań, przy czym niektóre rodzaje ładunków nie dopuszczają możliwości rozhermetyzowania opakowań.
Pavel Kravchenko, kierownik działu logistyki Akademii-T: Naszymi dostawcami są różne firmy, niektóre z nich mają swoje fabryki w różnych miejscach Francji, ze względu na specyficzną produkcję. Przy tym każda z nich ma własny harmonogram pracy, na podstawie którego planują wysyłkę. We Francji jest wiele świąt państwowych, w czasie których fabryki nie pracują, a mogą wystawić zlecenie np. w poniedziałek z odbiorem towaru do środy. Naszym zadaniem jest jak najszybsze dostarczenie maksymalnej ilości produktów po optymalnej cenie. Jednocześnie nasi francuscy partnerzy mają własne przepisy dotyczące pakowania ładunków, wielkości palet, załadowywania tych palet do samochodu.
Oleg Ostapovich, kierownik działu francuskiego Grupy TELS: Problem polegał na tym, że fabryki dostawców są rozrzucone po całej Francji w dużej odległości od siebie. Jednocześnie gotowość towaru do wysyłki jest często potwierdzana na dzień lub dwa przed terminem podstawienia auta. Znalezienie przewoźników gotowych w takich warunkach brać ładunki z 4 miejsc we Francji i dostarczyć do Rosji w ciągu 7 dni jest praktycznie niemożliwe, zwłaszcza w okresach deficytu aut na rynku. Ponadto 22 tony ładunku powodują przekroczenie dopuszczalnych obciążeń na osi, a standardowe auto nie zapewnia właściwej objętości – w tej sytuacji realizacja schematu bezpośredniej dostawy wydaje się nierealna.
Na podstawie analizy wszystkich warunków opracowano następujący schemat dostarczania ładunku:
Etap 1. Dostawa towarów z różnych punktów do miejsca konsolidacji przez kilku przewoźników.
Etap 2. Opracowanie schematu załadunku do standardowej naczepy. Przepakowanie ładunków.
Etap 3. Przygotowanie nowej dokumentacji transportowej, koniecznej zazwyczaj po przepakowaniu.
Etap 4. Załadunek auta i dostarczanie go do miejsca docelowego.
Etap 1. Dostawa towarów z różnych punktów do miejsca konsolidacji przez kilku przewoźników.
Ponieważ bezpośrednia dostawa z Francji do Federacji Rosyjskiej z załadunkiem w 4 odległych od siebie miejscach jest praktycznie niewykonalna ze względu na brak przewoźników gotowych na takie warunki, schemat transportu w kilku etapach z konsolidacją ładunków na terytorium UE umożliwia rozwiązanie wszystkich problemów. W celu wdrożenia pierwszego etapu wykorzystano infrastrukturę Groupage Services Department TELS – magazyn konsolidacyjny w Polsce i przewoźników na trasach wewnątrzeuropejskich.
Oleg Ostapovich: Dział ładunków zbiorczych odbiera towary z najbardziej odległych regionów Francji i przewozi je do magazynu w Polsce. Specjaliści z tego działu robią to bardzo szybko – znajdują samochody i przewożą ładunki z dowolnego miejsca w Europie w ciągu 1-2 dni. Dział francuski jednocześnie ładuje do swojego auta towar z dwóch innych miejsc i też jadzie do polskiego magazynu.
Etap 2. Opracowanie schematu załadunku do standardowej naczepy. Przepakowanie ładunków.
Na tym etapie konieczne było rozwiązanie problemu z przekroczeniem dopuszczalnego obciążenia na osi. Maksymalna partia towaru w jednej dostawie na paletach nadawcy dobrze mieści się w zestawie. Jednocześnie ciężar ładunku wynosi 22 tony i w zestawie powstaje przekroczenie dopuszczalnego obciążenia osi.
W standardowej naczepie 22 tony są normalnie rozmieszczone bez nadmiernego obciążenia na osiach , ale długość przestrzeni ładunkowej jest niewystarczająca, aby pomieścić cały ładunek w opakowaniu nadawcy. Aby rozwiązać ten problem, opracowano warianty przepakowania towaru na inne palety i nowego schematu załadunku do standardowej naczepy.
Oleg Ostapovich: Musieliśmy rozwiązać cały system równań. Na szczęście, ten produkt nie wymaga stałej temperatury, może być przepakowywany i ponownie ładowany w normalnych warunkach magazynowych. Dzięki takiemu przepakowaniu i “przepaletowaniu” mogliśmy zmieścić cały towar do standardowego auta.
Etap 3. Przygotowanie nowej dokumentacji transportowej, koniecznej zazwyczaj po przepakowaniu.
Podczas przepakowywania towaru zmienia się liczba palet, ich ciężar i liczba elementów na palecie. Początkowa dokumentacja transportowa przestaje być aktualna. Jednocześnie z przeładunkiem pracownicy TELS przygotowują nowe dokumenty transportowe, które dostosowane są do aktualnego stany ładunku, co eliminuje wszelkie problemy podczas przekraczania granicy i odprawy celnej.
Etap 4. Załadunek auta i dostarczenie go do miejsca docelowego.
Ładunek jest pakowany na palety po ok.25 kg. Koszt jednego takiego pakunku mieści się w przedziale od 30 do 150 euro. Część towaru nie może zostać rozhermetyzowana, nie można dopuścić do uszkodzenia opakowania. Towar w niektórych miejscach wystaje poza paletę i przy ciasnym załadunku, podczas transportu na duże odległości po drogach nienajlepszej jakości, opakowania ocierają się o siebie i może dochodzić do ich pęknięcia. Na tym etapie rozwiązaliśmy problem i zwiększyliśmy bezpieczeństwo ładunku.
Pavel Kravchenko: Niektóre materiały spożywcze (np. produkty Bio Springer) charakteryzują się zwiększoną higroskopijnością. Przy naruszeniu opakowania szybko absorbują wilgoć z powietrza i twardnieją. Do miejsca rozładunku przyjeżdża torba zastygłego cementu.
Oleg Ostapovich: Przy opracowywaniu schematu załadunku uwzględniliśmy specyfikę towaru: ładujemy opakowania na paletach i wzmacniamy je tak, aby zminimalizować tarcia, umieszczamy między paletami plastikowe arkusze, wykorzystujemy dodatkowe konstrukcje w celu bezpiecznego załadunku palet na dwóch poziomach. Pierwszych kilka dostaw nie udało się zrealizować ze 100% bezpieczeństwem ładunku (ostrzegaliśmy klienta o takim ryzyku z wyprzedzeniem), ale w końcu nauczyliśmy się, jak spakować i załadować towar, aby przewieźć go w pełni bezpiecznie.
Tym sposobem pełny proces dostawy ładunku z Francji do centralnego regionu Federacji Rosyjskiej z 4 miejscami załadunku i jednym dniem przeładunku oraz przygotowaniem dokumentów, wynosi 6 dni.
Dla porównania: realizacja zlecenia w “standardowy” sposób dostarczania ładunków zbiorczych zajęłaby 10-14 dni.
Rezultat opracowania i wykorzystania schematu logistycznego
Opracowanie i wykorzystanie nowego schematu dostawy towarów dało następujące efekty:
● zorganizowana została dostawa ładunków z Francji do Federacji Rosyjskiej w ciągu 6 dni z 4 miejsc załadunku przy otrzymaniu potwierdzenia zlecenia na 2 dni wcześniej;
● zniwelowane zostały problemy z deficytem bezpośredniego transportu na linii Francja – Federacja Rosyjska;
● dostarczono maksymalną ilość ładunku bez przekraczania obciążenia osi pojazdu;
● zorganizowane zostało przepakowanie towaru z przygotowaniem nowych dokumentów transportowych;
● podwyższono bezpieczeństwo ładunku.
Rezultat wykonanej pracy: klient otrzymał niezawodny system dostarczania towarów z odległych regionów Francji do Federacji Rosyjskiej, który pozwala szybko i bezpiecznie zbierać ładunki z 4 punktów załadunkowych i transportować maksymalną ilość ładunku na jednym aucie.