Puste przebiegi to problem, z którym nieustannie zmagają się firmy transportowe. Według danych statystycznych z GUS, stanowią one 33 proc. wszystkich przejazdów w Polsce oraz 15 proc. przejazdów międzynarodowych . Jak wskazują eksperci, jedną z przyczyn tej sytuacji jest sama struktura branży transportowej, a problem pogłębia się z powodu walki cenowej, odbywającej się na giełdach transportowych.
Metodą, jeszcze do niedawna uznawaną za jedną ze skuteczniejszych w redukcji tzw. pustych przebiegów, było korzystanie z giełd transportowych. Umożliwiały one szybkie znalezienie dodatkowego ładunku, nawet przy niedużych odległościach, pominięcie pośredników, a także pozyskanie nowych partnerów biznesowych. Obecnie, z giełd transportowych korzystają najczęściej firmy posiadające flotę do 20 pojazdów. Głównym kryterium wyboru na aukcjach jest oczywiście cena za kilometr, co doprowadziło do tzw. „wojny cenowej”. W efekcie, część przedsiębiorców, zamiast realizować nierentowne frachty, wybiera przestój bądź przejazdy bez załadunku, tak by dojechać do zlecenia, na którym są w stanie zarobić znacznie więcej – wyjaśnia Kamil Korbuszewski, ekspert GBOX.
W związku z rosnącą konkurencją cenową na giełdach transportowych na znaczeniu zaczęła zyskiwać telematyka oraz systemy do zarządzania transportem (tzw. TMS). Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, przewoźnicy otrzymują precyzyjne dane o wykorzystaniu swojej floty. Informacje te pochodzą bezpośrednio z użytkowanych pojazdów, dzięki czemu przedsiębiorcy mają wiedzę o każdej zainwestowanej „złotówce”, każdym przejechanym kilometrze i każdej kropli spalonego paliwa. Co ważne, telematyka pozwala na redukcję przestojów bądź pustych przebiegów już na etapie planowania, zanim kierowca wyruszy w długą, międzynarodową trasę. Jak wynika z badania przeprowadzonego wśród użytkowników systemu telematycznego GBOX Light oraz GBOX Assist, blisko 20 proc. przedsiębiorców wskazało, że wdrożenie tych rozwiązań pozwoliło na redukcję ponad połowy przejazdów bez ładunku.
Dzięki podglądowi na całą flotę na mapie online, spedytorzy mogą efektywnie wykorzystywać pojazdy, planując trasy z uwzględnieniem realnych informacji i redukując „puste kilometry”. To również narzędzie analityczne, dzięki któremu weryfikując historię, przedsiębiorca może policzyć, ile kosztowały go przejazdy bez ładunku w danym okresie rozliczeniowym i od razu podjąć kroki, by wyeliminować takie sytuacje w przyszłości – mówi Korbuszewski.
Korzystanie z nowoczesnych urządzeń telematycznych może przynieść nie tylko korzyści finansowe dla przewoźnika, ale także istotnie wpłynąć na zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza. Jak pokazują wyniki badania GBOX, ponad połowa firm korzystających z telematyki zauważa mniejsze zużycie paliwa, nawet do 30 proc. rocznie.