16 kwietnia do Portu Gdańsk zawinął Agia Trias, największy z dotychczas obsługiwanych masowców przez port pod względem nośności. Statek najprawdopodobniej dostarczył do Polski około 140 tysięcy ton węgla z Kolumbii na zlecenie jednej z państwowych spółek energetycznych. Rozładunek trwał kilka dni. Masowiec opuścił port w poniedziałek 20 kwietnia.
Masowiec Agia Trias mierzy 290 metrów długości i 47 metrów szerokości. Został zbudowany w 2002 r. dla japońskiego armatora Kawasaki Kisen Kaisha Ltd (K Line). Pierwsza nazwa statku to Cape Future. Od 2013 roku był przemianowany na Silver Road, aż w końcu, w 2019 roku przyjął nazwę Agia Trias. Masowiec należy do greckiego armatora Times Navigation Inc., a operatorem jest SwissMarine Services SA ze Szwajcarii.
Choć do Portu Północnego zawijają również dużo większe jednostki (takie jak chociażby kontenerowce, klasy Triple-E, których długość wynosi 400 metrów, a szerokość 60 metrów) to jednak rekordem jest właśnie nośność statku, wynosząca ponad 185 tys ton. Pod względem tego parametru to największy statek z obsłużonych nie tylko w Porcie Północnym, ale i w jakimkolwiek polskim porcie.
Warto przypomnieć, że w zeszłym roku do DCT Gdańsk wpłynął MSC Gülsün – jeden z największych kontenerowców na świecie klasy megamax-24 mierzący 400 metrów długości i ponad 60 szerokości. Obecnie jedynym ograniczeniem dla przyjmowania większych statków w Porcie Gdańsk są cieśniny duńskie.