Ponad 910 mln zł przychodu netto osiągnął w ubiegłym roku Rohlig Suus Logistics – jedna z pięciu największych firm sektora TSL w Polsce. W tym okresie polska firma otworzyła kolejne centra logistyczne o łącznej powierzchni 25 tys. m kw. oraz uruchomiła oddziały na Węgrzech i w Czechach.
Sektor TSL (Transport Spedycja Logistyka) to jeden z najszybciej rozwijających się obszarów polskiej gospodarki. Potwierdza to liczba nowo oddanej powierzchni magazynowej w Polsce, która w ostatnim roku wyniosła 2 mln m kw., przekraczając łącznie poziom 15 mln m kw. Rośnie też liczba firm, których w ubiegłym roku było aż 36 tys. (wzrost w ciągu roku o 1,5 tys.). Na tak dobre rezultaty branży wpływ miały też wyniki Rohlig Suus Logistics, jednego z największych polskich operatorów logistycznych. Jak podaje firma, jej przychód netto ze sprzedaży osiągnął poziom 910 900 tys. zł. Spółka umocniła swoją pozycję m.in. w obszarze logistyki kontraktowej i krajowej dystrybucji drobnicowej, a także frachtu kolejowego i lotniczego.
– Branża logistyczna rozwija się bardzo dynamicznie. Dlatego w 2018 roku otworzyliśmy trzy nowe multiklienckie centra logistyczne w Szczecinie, Białymstoku i Krakowie, zwiększając naszą całkowitą powierzchnię magazynową o ponad 30 proc. Sukcesywnie umacniamy też pozycję w przewozach kolejowych. Ubiegły rok był dla nas okresem realizacji wielu projektów w tej kategorii. Liczymy, że w kolejnych latach – ze względu na rosnącą wymianę handlową Europy z Chinami oraz planami związanymi z Nowym Jedwabnym Szlakiem – będziemy umacniać nasze kolejowe kompetencje – mówi Andrzej Kozłowski, członek Zarządu Rohlig Suus Logistics.
Rok 2018 to dla Rohlig Suus Logistics także istotny rozwój w Europie Środkowo-Wschodniej. Firma otworzyła swoje oddziały na Węgrzech (Budapeszt) oraz w Czechach (w trzech lokalizacjach – Pradze i Ostrawie oraz Libercu, który to został następnie przeniesiony na lotnisko im. Václava Havla w Pradze), skąd koordynuje też działania na terenie Słowacji. I jak zapowiadają przedstawiciele firmy na tym nie koniec.
– Międzynarodowy rozwój to ważny element naszej strategii. Oprócz stabilnego wzrostu naszym celem w ciągu najbliższych lat jest poszerzanie sieci dystrybucji cross-borderowej w Europie Środkowo-Wschodniej oraz na Bałkanach. Dlatego bardzo uważnie przyglądamy się tym rynkom. Szczególną uwagę zwracamy na sytuację w Rumunii i na Słowenii, które mogą być kluczowe w naszym dalszym rozwoju w tej części kontynentu – dodaje Andrzej Kozłowski, członek Zarządu Rohlig Suus Logistics.
Ubiegły rok był dla firmy także okresem intensywnych inwestycji. Oprócz nowych powierzchni magazynowych firma dużo uwagi poświęciła modernizacji i wdrożeniu nowych technologii. Zdigitalizowano wiele procesów wewnętrznych, wprowadzono do systemu dystrybucyjnego urządzenia mobilne oraz system webbookingowy dla frachtu morskiego i lotniczego, umożliwiający klientom składanie zleceń, które są automatycznie generowane w systemie. Dzięki samoczynnym kwotowaniu cały proces trwa zaledwie kilka minut. Jak jednak podkreśla Andrzej Kozłowski, w związku z nowo powstałymi centrami logistycznymi innowacje pojawiły się także w wyposażeniu obiektów magazynowych.
– Coraz więcej środków przeznaczamy na nowoczesne wózki systemowe, które są przewidziane do pracy w magazynach wysokiego składowania w bardzo wąskich korytarzach (VNA). Umożliwiają one pobieranie towaru przez operatora z każdego poziomu regału. Wózki te są automatycznie nawigowane, co umożliwia precyzyjny podjazd pod wskazaną przez system lokalizację po naciśnięciu jednego przycisku. To spora inwestycja, ale urządzenia umożliwiają znacznie bardziej efektywne zagospodarowanie powierzchni magazynowej. Dlatego będą też uwzględniane przy budowie naszych nowych obiektów, w tym największego centrum logistycznego do obsługi rejonu Warszawy o powierzchni 48,5 tys. m kw., które powstaje obecnie w Sokołowie koło Janek – mówi członek Zarządu Rohlig Suus Logistics, dodając, że inwestycje obejmują także sprzęt zwiększający komfort i bezpieczeństwo pracowników.
– Jako pierwszy operator logistyczny w Polsce wyposażyliśmy naszych pracowników w inteligentne rękawice, które dzięki małej i lekkiej jednostce skanującej, przymocowanej do rękawicy na odwrocie dłoni, nie tylko zwiększają wygodę pracy, ale także skracają czas skanowania towarów nawet do kilkuset godzin rocznie na jedną parę. Wprowadziliśmy także elektroniczne karty monitorujące, które wysyłają informacje w razie wykonania przez pracownika niespodziewanego ruchu np. w sytuacji, gdy upadnie. W najbliższych latach będziemy kontynuować wykorzystanie nowoczesnych technologii w naszej działalności m.in. związane z wdrożeniem Robotic Process Automation (RPA), czyli oprogramowania wykorzystującego boty, które są w stanie powtórzyć zadany schemat czynności. Ułatwiają one pracę dyspozytorów, przejmując od nich powtarzalne czynności, jak planowanie przesyłek na połączenia liniowe między terminalami. Dzięki temu nasi pracownicy mają więcej czasu na budowanie relacji z przewoźnikami i klientami. Tylko w ubiegłym roku na wdrożenie innowacyjnych rozwiązań przeznaczyliśmy prawie 10 mln zł – mówi członek Zarządu Rohlig Suus Logistics.
Jak podkreśla Andrzej Kozłowski, jednym ze strategicznych celów firmy na kolejne lata będzie umacnianie międzynarodowej pozycji oraz – co za tym idzie – rozwój kluczowych segmentów usług: logistyki kontraktowej, produktów drogowych, frachtu morskiego, lotniczego i kolejowego.
– Nasi partnerzy oczekują od nas już nie tylko przewiezienia towaru z punktu A do punktu B, ale bycia ich strategicznym doradcą, który doskonale zna specyfikę międzynarodowych rynków. Obecnie skupiamy się na krajach Europy Środkowo-Wschodniej, która z jednej strony cechuje się wysokim potencjałem wzrostu, a z drugiej – lokalną specyfiką. Dlatego przykładamy dużą uwagę do wprowadzenia nowych rozwiązań do każdego z oferowanych produktów, aby móc zaproponować klientom najbardziej efektywne rozwiązania, dopasowane do ich indywidualnych potrzeb – podsumowuje Andrzej Kozłowski.