„Logistyka 4.0 spotyka Przemysł 4.0”, „Cyfrowe spotyka realne” – motta tegorocznych imprez zza naszej zachodniej granicy nie pozostawiają wątpliwości, że digitalizacja i usieciowienie to obecnie najważniejsze trendy w logistyce. Z rodzimego rynku płyną jednak sygnały, że równolegle z ICT – a często w związku z nim – w branży prężnie rozwijają się także inne usługi.
Czwarta rewolucja przemysłowa staje się faktem. Pozwalające na wymianę informacji między maszynami, systemami magazynowymi, sprzętem i produktami sensory, nadajniki i odbiorniki są coraz powszechniej wykorzystywane i usprawniają coraz większy odsetek procesów. Internet Rzeczy umożliwia uzyskanie pełnej transparentności przepływu materiałów oraz daje komplet informacji na temat eksploatacji pojazdów i efektywności pracy operatorów. Nieoczywistym skutkiem rozwoju technologicznego jest zmiana podejścia przedsiębiorców do pozyskiwania aktywów. Stały dostęp w czasie rzeczywistym do danych na temat obłożenia floty pracą pozwala elastycznie reagować na bieżące zapotrzebowanie. W wielu przypadkach bezzasadnym czyni to posiadanie na stałe własnego, rozbudowanego ponad codzienną miarę parku maszynowego. Tym sposobem popularność cyfrowych usług napędza popularność wynajmu krótko- i długoterminowego. Przenikanie się rzeczywistości fizycznej i wirtualnej widoczne jest także w obszarze ograniczania ryzyka wypadków. O przejawach tego stanu rzeczy w działalności Still Polska w 2018 roku opowiedzieli nam eksperci firmy obszaru bezpieczeństwa, fleet management oraz pozyskiwania wózków.
Grzegorz Kurkowski, Specjalista ds. Produktu Still Polska, prowadzący warsztaty w ramach Akademii Bezpieczeństwa Still
Wspierającą zapewnienie bezpieczeństwa w magazynie nowością Still Polska z pogranicza świata cyfrowego i realnego jest aplikacja Still PreOp, służąca ucyfrowieniu i indywidualizacji list kontrolnych wózków widłowych Za jej pośrednictwem na ekranie telefonu operatora po zeskanowaniu umieszczonego na pojeździe kodu QR wyświetlają się odpowiednie, skojarzone z konkretnym wózkiem pytania. Operator ma dzięki temu pewność, że skontrolował wszystkie kluczowe elementy i gwarantuje sobie tym samym bezpieczeństwo pracy oraz spełnia związane z utrzymaniem floty oczekiwania pracodawcy. Z perspektywy osoby zarządzającej flotą rozwiązanie pozwala z kolei minimalizować ryzyko wypadków spowodowanych niesprawnością wózka i ułatwia identyfikację momentu wystąpienia usterki. Co więcej, elektroniczna ewidencja powstaje bez udziału menadżera, a dostęp do danych jest możliwy w czasie rzeczywistym – za pośrednictwem dowolnego połączonego z siecią urządzenia obsługującego przeglądarki internetowe. Nie tylko sam sposób działania, ale także historia powstania Still PreOp to ciekawy przykład tego, jak świat cyfrowy przeplata się z rzeczywistym. Inspiracją do stworzenia polskiej wersji aplikacji były płynące od uczestników Akademii Bezpieczeństwa Still informacje o ich stosunku do papierowych list kontrolnych. Jestem przekonany, że wymiana kłopotliwego i nieadekwatnego rozwiązania na wygodną, elektroniczną alternatywę przyczyni się do zwiększania skuteczności codziennych przeglądów floty intralogistycznej.
Michał Stanisławski, Dyrektor Działa Advanced Applications Still Polska
Na całym świecie z rozwiązaniami Still z obszaru zarządzania flotą jest zintegrowanych około 100 tysięcy pojazdów transportowych. Na podstawie doświadczeń z użytkowania naszego oprogramowania – zarówno z punktu widzenia klientów i naszego – opracowana została nowa formuła usług Fleet Management. Docelowo jej centralnym elementem stanie się platforma Still neXXt fleet, łącząca zróżnicowane aplikacje, wybierane przez klientów w zależności od bieżących potrzeb, i pozwalająca obsługiwać wózki wielu dostawców. Jedno rozwiązanie będzie kompleksowo realizować ogół zadań z obszaru zarządzania flotą i optymalizacji procesów intralogistycznych. Jego wdrożenie pozwala także na weryfikację liczebności i składu floty w 1 – 1,5-rocznych cyklach, co w połączeniu z elastycznymi formami korzystania z wózków gwarantuje dopasowanie przepustowości transportu do potrzeb przedsiębiorstwa.
Eliza Świętochowska, Dyrektor Działu Wynajmu Still Polska
W związku z upowszechnieniem elektronicznych narzędzi ewidencji pracy wózków rośnie świadomość klientów na temat obłożenia pojazdów transportowych zadaniami – w ciągu dnia, miesiąca i roku. Sytuacja sprzyja ograniczaniu liczebności flot stale obsługujących dany zakład, dając miejsce na rozwój wynajmowi krótkoterminowemu. Dzięki systemom zarządzania wózkami czarno na białym widać, że w wielu przypadkach jest to po prostu bardziej opłacalne rozwiązanie. Wymiernym wyrazem rosnącego zainteresowania usługami STR jest fakt, że w odpowiedzi na popyt otworzyliśmy w 2018 roku pod Wrocławiem kolejne, piąte już centrum wynajmu Still w Polsce, a nasza flota wynajmu liczy już ponad 2 tys. zróżnicowanych modeli. Na co dzień widzimy również, że wynajem długoterminowy staje się wraz z leasingiem podstawowym sposobem pozyskania floty.