Od 30 kwietnia 2019 r. Firma Schavemaker Logistics & Transport rozpoczęła bezpośrednie połączenie intermodalne (wahadłowe) między Katy Wrocławskie w Polsce a portem Moerdijk w Holandii. Całkowity czas tranzytu pomiędzy dwoma terminalami wyniesie 30 godzin. W Moerdijk, ładunek można przeładować na statek i dostarczyć do portów Immingham lub Thamesport w Wielkiej Brytanii.
Terminal który jest własnością firmy Schavemaker znajduje się w Kątach Wrocławskich, około 15 km od Wrocławia i stanowi ważne połączenie na trasach między Europą Środkową i Zachodnią, a także do i z Chin.
W październiku 2018 r. dwa tory na terminalu w Kątach Wrocławskich zostały przedłużone do 605 metrów. Umożliwia to terminalowi obsługę 2 pociągów jednocześnie i łącznie do 6 pociągów dziennie. Wydajność terminala rośnie mocno z każdym rokiem – obecnie obsługuje się tutaj około 1200 kontenerów tygodniowo. Zatrudnionych jest ok. 30 osób które pracują na dwóch zmianach od 7.00 do 21.00.
W międzyczasie również holenderski port w Moerdijk buduje drugi terminal kolejowy i rozbudowuje istniejące tory kolejowe, aby obsłużyć pociągi o długości 740 metrów. Dzięki tym środkom zdolność przeładunkowa kontenerów w terminalu powinna zostać znacznie zwiększona.
Połączenie między krajami jest bezpośrednim połączeniem kolejowym, umożliwiającym krótkie terminy realizacji i wysoką niezawodność. Pociąg odjeżdża z polskiego terminalu w poniedziałek po południu, docierając do portu Moerdijk w środę rano. W przeciwnym kierunku pociąg odjeżdża we wtorek wieczorem, przybywając w czwartek rano.
Przejazd kolejowy realizowany jest jako „usługa od drzwi do drzwi”. Schavemaker realizuje odbiory towarów kontenerem, który w Kątach Wrocławskich ładowany jest na platformę kolejową. Następnie kiedy pociąg jest już w Holandii, firma wykonuje przewóz na ostatnim odcinku. Jest to zatem prawdziwie intermodalny transport. Największą zaletą jest zdecydowanie ekologiczny charakter przewozu w porównaniu z transportem drogowym, lokomotywa jest bowiem elektryczna. Tempo przewozu „od drzwi do drzwi” jest porównywalne z drogowym, a cena konkurencyjna. Jeśli pierwszy i ostatni odcinek w łańcuchu jest w bliskiej odległości od terminala, cena jest nawet korzystniejsza. Ciężarówki jeżdżą najczęściej w promieniu maksymalnie 150 kilometrów od terminala.
Firma Schavemaker, która sama dysponuje liczbą około 275 samochodów ciężarowych, spodziewa się wzrastającej roli transportu intermodalnego w nadchodzących latach. Podejmuje się coraz więcej środków, które w dłuższej perspektywie nie obniżą kosztów transportu drogowego. Opłaty drogowe stale rosną i w kolejnych latach na pewno nie spadną. Niedobór kierowców jest widoczny także w Polsce. A jeśli klienci przywiązują wagę do emisji CO2, jest to bardzo dobra koncepcja, ponieważ tylko pierwszy i ostatni odcinek realizowany jest samochodem ciężarowym. W całości można zredukować emisję o 70%.
Dzięki połączeniom krótkodystansowym z A2B Online terminal w Moerdijk jest ważnym węzłem do Wielkiej Brytanii. Każdego dnia odbywa się kilka rejsów na południe, środek i północ Wielkiej Brytanii.
Również biorąc pod uwagę nadchodzący Brexit, przejazdów kolejowych może przybywać. Duża część ładunków będzie przewożona dalej do Zjednoczonego Królestwa. W Moerdijk firma Schavemaker korzysta z terminala CCT, gdzie znajduję się też A2B-online, krótkodystansowy przewoźnik morski, realizujący transporty do Anglii. Koncepcja tego połączenia przewiduje zatem dla znacznej części ładunków dalszą drogę do Anglii. Oznacza to, że kontener jedzie pociągiem z Polski do Moerdijk, tam ładowany jest na statek i płynie nim do Immingham lub London Thamesport. Tam kontener jest dostarczany na miejsce rozładunku według potrzeb klienta. Na pewno z uwagi na Brexit może to być bezpieczne rozwiązanie, pozwalające uniknąć dodatkowych kosztów. Mniejszym złem jest bowiem jednodniowy postój kontenera na zamkniętym i chronionym terminalu kontenerowym, niż ciężarówki z kierowcą czekającej w kolejce przed granicą.
Schavemaker ma nadzieję w przyszłości podwoić ilość transportów do czterech składów tygodniowo, tak aby odbiór towarów możliwy był niemal codziennie. Dla większości klientów będzie to znacznie bardziej interesujące rozwiązanie z uwagi na elastyczność dni odjazdów i przyjazdów. Już w chwili obecnej projekt ten budzi wielkie zainteresowanie wśród firm producenckich oraz handlowych przesyłających swoje towary pomiędzy Polską, a krajami Beneluxu oraz Wielką Brytanią. Co jest również bardzo ważne, koncepcja ta zakłada wykorzystania do transportu kontenerów 45 -cio stopowych pallet wide high cube, które swoimi wymiarami wewnętrznymi odpowiadają standardowej naczepie 13,6m. Co za tym idzie chcąc korzystać z transportu intermodalnego, najczęściej nie trzeba nic zmieniać w procesie produkcji oraz pakowania towarów.
Wspólnota Europejska będzie w nadchodzących latach coraz mocniej stymulować transport intermodalny ze stratą dla transportu drogowego.
Firma Schavemaker widzi wiele szans na rozwój w regionie, który jest jednym z czołowych ośrodków produkcyjnych w Polsce, reprezentowanym przez światowych liderów z branż: motoryzacyjnej, AGD, budowlanej oraz chemicznej. Są też zakłady z bocznicami kolejowymi, do których można wjechać pociągiem prosto do fabryki, bez dodatkowego transportu. Firma Schavemaker jest także punktem kontaktowym dla innych operatorów intermodalnych, którzy chcą korzystać z tego połączenia.
Intermodalne połączenie kolejowe między Moerdijk, a Wrocławiem jest częścią programu Linked by Rail. Celem tego programu jest usprawnienie przepływu towarów między Holandią, a Polską poprzez dynamiczny rozwój dwukierunkowego transportu interdmodalnego.