Na podstawie tysięcy zleceń transportu samochodów, które zostały przeanalizowane w serwisie Clicktrans wynika, że w 2018 roku wzrosła liczba sprowadzanych samochodów w porównaniu z poprzednim rokiem. Clicktrans jest największą platformą internetową w Polsce pośredniczącą w transporcie samochodów dla osób prywatnych oraz firm.
Według danych Ministerstwa Finansów do Polski z zagranicy sprowadzono w 2018 ponad 945 tys. używanych pojazdów o łącznej wartości przekraczającej 16 miliardów złotych.
Niemcy – samochodowe eldorado polaków
Polacy najczęściej sprowadzają samochody z Niemiec. Jest to niezmienny trend od lat. Sprowadzenie samochodów z Niemiec od 2015 roku stanowi ponad 40% zleceń transportowych dotyczących aut.
Jednocześnie znacząco spada udział Wielkiej Brytanii w liczbie sprowadzanych samochodów (w ciągu 3 lat z 15,6% w 2016 do 9,31% w 2018). Zyskała na tym Francja. Choć z roku na rok zalicza lekki spadek (od 2012, kiedy stanowiła 14,99%), w 2018 jej wynik był na tyle wysoki (9,56%), aby przeskoczyć w zestawieniu Wielką Brytanię. Tym samym Francja odzyskała drugą pozycję, utraconą w 2016 roku.
Poza Belgią czy Holandią Polacy sprowadzają też samochody m.in. z Włoch, Szwecji, Austrii czy Hiszpanii.
Ile kosztuje sprowadzenie samochodu?
W 2018 roku Polacy najmniej płacili za sprowadzenie samochodu z Niemiec (1255 zł), najwięcej – z Hiszpanii (3349 zł). W porównaniu z rokiem 2017, droższe było sprowadzanie samochodów m.in. z Francji (207 zł drożej niż w roku poprzednim), tanieje natomiast transport aut z krajów skandynawskich – Szwecji i Danii. Za sprowadzenie auta z tych krajów zapłaciliśmy odpowiednio 164 i 134 zł mniej niż w 2017 roku. Transport aut ze Szwecji tanieje od 2016 roku – wówczas średnia cena wynosiła 1875 zł, a więc 212 zł więcej niż w 2018.
Trzeba pamiętać, że wpływ na kształtowanie się cen transportu ma wiele czynników – m.in. rodzaj i stan transportowanego auta, a przede wszystkim długość trasy. Aby więc realnie porównać ceny transportu międzynarodowego, warto też wziąć pod uwagę cenę za 1 km.
W 2018 roku za 1 km transportu samochodu najwięcej Polacy płacili na trasach z Austrii (1,87 zł/km), a najmniej – z Wielkiej Brytanii (1,11 zł/km).
Top 3 województwa – od lat niezmienne
W 2018 Polacy najwięcej aut sprowadzili do województw: mazowieckiego (12,93% wszystkich zleceń transportu samochodów do Polski), małopolskiego (11,19%) i śląskiego (10,88%). Żadne z pozostałych województw nie przekroczyło 10%. Mazowieckie, małopolskie i śląskie królują w rankingu od 2016 roku – wprawdzie w woj. mazowieckim odnotowaliśmy spadek udziału w liczbie zleceń w porównaniu z 2017 rokiem (13,90% w 2017, 12,93% w 2018), ale trzy najaktywniejsze województwa razem stanowią aż 34,99% zleceń na transport samochodów do kraju.
O ile wśród województw wyraźnie widać te najaktywniejsze pod względem sprowadzania samochodów zza granicy, o tyle na poziomie miast zlecenia na transport aut rozkładają się dużo bardziej równomiernie. Liderem jest co prawda Warszawa, ale stanowi miejsce docelowe zaledwie 4,57% wszystkich zleceń. Top 10 polskich miast, do których sprowadza się najwięcej samochodów to zaledwie 22% wszystkich zleceń na transport aut do Polski.
Główne marki sprowadzane przez polaków
W 2018 roku (podobnie jak w roku wcześniejszym) na podium uplasowały się: Volkswagen (10,48%), Audi (10,24%) i Opel (8,40%). Volkswagen od lat jest faworytem polskich kierowców. Za to Audi i Opel w ostatnich latach mocno pracowały na swoją pozycję. Audi na podium po raz pierwszy wskoczyło w 2016, a Opel w 2017 roku. Za podium znajdują się kolejne samochody znad Renu: BMW (7,70%) i Mercedes (7,05%).
Pozycja Volkswagena zagrożona
Volkswagen niezmiennie od lat jest pierwszym wyborem Polaków. Liczba zleceń transportowych dla niemieckiej marki przez ostatnie lata utrzymuje się na podobnym poziomie. W 2018 roku było to niemal 10,5%.
Jednak od 2013 roku konsekwentnie wyrasta Volkswagenowi inny konkurent z rodzimego rynku. To Audi stopniowo zdobywa coraz większą część rynku, niwelując dystans do Volkswagena. W 2018 roku zlecenia transportowe na przewóz Audi osiągnęły 10,24%. Oznacza to, że obie marki dzieli mniej niż 1 punkt procentowy.
W czołówce aut sprowadzanych do Polski w 2018 roku znajdują się także marki takie jak: Opel, BMW czy Mercedes. Polacy najrzadziej sprowadzali do kraju w poprzednim roku modele Mitsubishi, Saab i Kia.
– Wzrost liczby sprowadzanych aut należących do marek premium, takich jak Audi, BMW czy Mercedes może świadczyć o coraz lepszej kondycji finansowej Polaków, którzy zaczęli inwestować w lepsze pojazdy – mówi Michał Brzeziński, CEO Clicktrans.
Ciekawym przypadkiem jest marka Renault, która z roku na rok traci popularność wśród polskich kierowców. Choć oczywiście wciąż jest to jedna z popularniejszych marek sprowadzanych z Francji, patrząc na zlecenia transportowe z całej Europy jej wynik nie jest imponujący. W 2013 roku Renault było marką numer 2 (8,9%) zleceń transportowych) za Volkswagenem (11,9%). Jednak w 2018 jedynie 6% zleceń dotyczyło pojazdów francuskiego producenta.
Główne marki sprowadzane z najpopularniejszych krajów
Polacy sprowadzając auta z najpopularniejszych w 2018 roku kierunków, decydowali się głównie na niemieckie marki. Volkswagen był numer 1 zarówno w Niemczech (12,15%), jak i w Holandii (10,3%). Za to w UK najpopularniejsze było Audi (11%), a w Belgii Opel (11%). Wyjątkiem jest Francja, z której Polacy głównie sprowadzali francuskie samochody, w tym przede wszystkim Renault (12%).
Rośnie zainteresowanie polaków samochodami terenowymi
W ostatnich latach powoli zaczyna wzrastać zainteresowanie samochodami terenowymi. Ich udział wciąż jest niewielki (zaledwie 2,08% w 2017 roku, 2,38% w 2018), ale jeśli tendencja się utrzyma, za kilka lat takie modele, jak Nissan Juke czy Mitsubishi Pajero mogą pojawić się wśród tych chętniej wybieranych przez Polaków.