Duże ilości pyłu i znaczne wahania temperatury to bardzo trudne warunki robocze, które wózki widłowe Hyster potrafią przezwyciężyć. Pokazały to w fabryce wyrobów silikatowych Kalksandsteine, w niemieckim Wendeburgu. Zakład ten, który jest firmą rodzinną, produkuje cegły wapienno-piaskowe od 1963 r., używając do tego jedynie pisaku, wapna palonego i wody.
Bloczki są utwardzane pod ciśnieniem 15 barów w autoklawach, w otoczeniu których ciągłej produkcji dogląda ponad 60 pracowników, pracujących nieprzerwanie na trzy zmiany. Ze względu na warunki panujące w zakładzie, m.in. zmienne temperatury, których zakres waha się od -15°C zimą do ponad 30°C latem, przed wyborem nowych wózków widłowych fabryka zdecydowała się dokładnie przetestować szereg różnych wózków.
„Nie ma kamienia, którego nie przewiozłyby wózki widłowe Hyster”
Wapienno-piaskowe bloczki są wytwarzane w standardowych, jak i niestandardowych wymiarach, zależnie od potrzeb klienta i szczegółowych planów budowy. Wózki Hyster zapewniają ciągły i niezawodny transport materiałów w całym cyklu, od produkcji do składowania cegieł. Nie ma tutaj kamienia, którego nie przewiozłyby wózki widłowe Hyster– twierdzi Christian Baars, kierownik produkcji w zakładzie, który jest szczególnie zadowolony z nowego zakupu dwóch wózków Hyster H13XM-6 do ciężkich zastosowań. Te 13-tonowe maszyny o środku ciężkości ładunku 600 mm zostały nabyte po przeprowadzeniu testów na kilkunastu różnych wózkach znanych marek.
Łatwe pokonywanie wzniesień
Wszystkie testowane wózki poradziły sobie dobrze z rozładowywaniem wózków i pił, jednak jeden z producentów nie spełnił oczekiwań wydajności podczas pracy na rampach. Jedną z przeszkód, jakie musiały pokonać ciężkie wózki, załadowane do pełna wapienno-piaskowymi cegłami, była rampa o nachyleniu około 12 procent. Niektóre z wózków konkurencji, wyposażone w mocne silniki, radziły sobie z pokonywaniem rampy, jednak zużywały przy tej czynności znacznie więcej paliwa niż model Hyster® H13XM-6 z potężnym, sześciocylindrowym silnikiem Cummins QSB o pojemności 6,7 litra. Moc silnika nie była jedynym decydującym czynnikiem – informuje Torsten Franke, dyrektor zarządzający przedstawiciela sprzedaży marki Hyster, firmy GS-Gabelstapler Service z miejscowości Wolfenbüttel, Niemcy. Wózek powinien być ogólnie dobrze dopasowany, od 3-biegowej przekładni hydrodynamicznej ZF do przełożenia przekładni.
Duża wydajność, mniejsze zużycie paliwa
Dla nas kluczowymi elementami przy wyborze wózka Hyster H13XM-6 były duże pokłady mocy i niskie zużycie paliwa – mówi Christian Baars. Po przeprowadzeniu testów pierwszy wózek zaczęliśmy użytkować w zakładzie produkcji wyrobów silikatowych w Uslar, po czym zamówiliśmy kolejny 13-tonowy wózek z chwytakiem zaciskowym typu S+H, do obsługi na terenie zakładu w Wendeburg. Ten supernowoczesny wózek do ciężkich zastosowań spełnia wymagania normy Stage IV/ Tier 4 Final i zużywa około 20 procent mniej paliwa niż poprzednie modele tej serii. Charakteryzuje go dobra widoczność we wszystkich kierunkach, którą zapewnia ergonomiczna kabina Hyster, a także maszt VISTA z zewnętrznymi łańcuchami oraz trzema (zamiast czterech) przewodami hydraulicznymi. Jego zaletą jest również niższy poziom hałasu, ułatwiający operatorowi koncentrację podczas pracy zmianowej. Ponadto szerokie podwozie i szeroka oś napędowa gwarantują optymalną stateczność boczną w czasie pracy z osprzętem.
Przekonany do Cool Truck podczas prezentacji Hyster® HUB
Przedstawiciel marki Hyster®, tj. firma GS Gabelstapler Service, utrzymuje współpracę z zakładem Radmacher Kalksandsteine od przeszło 30 lat, udzielając zakładowi fachowych rad, świadcząc na jego rzecz usługi szybkiego serwisu i dostarczając mu dopasowanych rozwiązań. Podczas wydarzenia Hyster® HUB w mieście Weeze, Niemcy, Christian Baars miał okazję osobiście zapoznać się z najnowocześniejszymi rozwiązaniami Hyster®, takimi jak na przykład „Super Wózek”. Marka Hyster opracowała Cool Truck, na podstawie serii produktowej H4.0-5.5FT, z myślą o jego zastosowaniu w zapylonym środowisku roboczym, charakterystycznym dla przemysłu papierowego czy branży recyklingu. Cool Truck ma wiele funkcji i cech adaptacyjnych, które chronią go przed powszechnym problemem przegrzania silnika, powodowanym warstwą gromadzącego się pyłu. Konstrukcja wózków Hyster do ciężkich zastosowań, takich jak 13-tonowy model do zastosowania podczas robót w kamieniu i skałach, ma gwarantować możliwość obsługi wózka w ekstremalnych warunkach roboczych.
Ochrona przed pyłem i zmiennymi temperaturami
Ochronę przed problemami powodowanymi pyłem może zapewnić opcjonalne wydłużenie otworu wlotowego filtra wstępnego. Dzięki tej opcji ilość zasysanego powietrza zawierającego zanieczyszczenia jest mniejsza niż w przypadku standardowego filtra, który może nie poradzić sobie z zapyleniem. Aby zapobiegać przedostawaniu się brudu można także zainstalować funkcję automatycznego smarowania. Kolejną możliwością jest wybór kabiny Hyster VISTA, wyposażonej w prosty w czyszczeniu filtr powietrza.
Wahania temperatury nie stanowią problemu dla wózków Hyster, które wyjeżdżając z fabryki w Nijmegen, w Holandii, są przygotowane do obsługi w zakresie temperatur od -18°C do 50°C. Wózki Hyster mogą być obsługiwane nawet przez 3500 roboczogodzin w ciągu roku Zakład Radmacher Kalksandsteine wykorzystuje maksymalne możliwości czterech wózków spalinowych Hyster H3.0FT Fortens, w przypadku których liczba przepracowanych godzin sięga nawet 3500 godzin. Przede wszystkim wózki są używane do transportowania wapienno-piaskowych bloczków na terenie fabryki. Wytrzymała konstrukcja wózków Hyster Fortens spełnia wysokie wymagania obsługi m.in. dzięki wyposażeniu, na które składają się superelastyczne opony oraz bezobsługowy mechanizm stabilizacji Hyster Stability Mechanism (HSM), dzięki któremu wózek ma lepszą stabilność boczną. Z aktywną funkcją ECO-eLO maszyny te należą do najbardziej wydajnych pod względem zużycia paliwa wózków dostępnych na rynku, co według Christiana Baarsa było kolejnym decydującym czynnikiem.