W dobie powszechnej mody bycia „fit” również branża transportowo-logistyczna postanowiła zadbać o swoją sylwetkę. Maciej Tyburczy, Lean Manager & Data Protection Officer w grupie kapitałowej AsstrA-Associated Traffic AG opowiada o tym, jak przedsiębiorstwo logistyczne może skutecznie zrzucić zbędne kilogramy.
Czym jest Lean Management?
Lean Management to w najprostszym ujęciu kultura, filozofia i przede wszystkim narzędzia, które mogą skutecznie wspierać organizację w jej rozwoju zgodnie z przyjętą strategią i potrzebami wszystkich uczestników.
Warto zauważyć, że filozofia Lean Management i wykorzystywane w niej narzędzia są bardzo dobrym zbiorem zasad i instrumentów wspierających firmę w usprawnianiu i doskonaleniu prowadzonej działalności i podnoszeniu zadowolenia Klientów.
Co więcej, spojrzenie Lean Management pozwala w odpowiedni sposób podejść do usprawniania skomplikowanych i rozbudowanych procesów, jakie zachodzą w przedsiębiorstwie. Koncepcja „szczupłego zarządzenia” pomaga spojrzeć na procesy kompleksowo oraz z różnych punktów widzenia, tak, aby niczego nie pominąć.
Czy branża logistyczna potrzebuje „szczupłych” rozwiązań?
Jak najbardziej. Lean Management w branży TSL to przede wszystkim umiejętne zarządzanie ograniczonymi zasobami, aby tym sposobem osiągać coraz większą wydajność.
Przejdźmy do przykładów. Powierzchnia magazynu jest ograniczona, dlatego trzeba odpowiednio zarządzać towarem, aby wszystko się zmieściło. Kontener, czy ciężarówka również mają ograniczoną powierzchnię. Ale idźmy dalej. Dokumenty związane z transportem muszą być przygotowane w odpowiednim czasie. Przy czym, w wielu przypadkach, należy także uwzględnić procesy związane z ocleniem towaru. To zaledwie kilka obszarów działalności, którymi muszą zarządzać firmy z naszej branży.
Jaki jest przepis na dietę „cud” według Lean Managera?
Chcąc, aby nasze przedsiębiorstwo logistyczne zrzuciło kilka zbędnych kilogramów i stało się „Lean”, musimy coraz dokładniej przeliczać, analizować i optymalizować procesy z punktu widzenia czasu i terminu realizacji, aby tym sposobem spełnić oczekiwania Klientów oraz dalej rozwijać naszą firmę.
Branża logistyczna to łatwy obszar działalności dla Lean Managera, czy raczej trudny orzech do zgryzienia?
Branża logistyczna, tak jak inne branże, ma swoją specyfikę i skomplikowane procesy. To powoduje, że usprawnianie rozbudowanych, zaawansowanych i czasem nieprzewidywalnych operacji jest poważnym zadaniem dla Lean Managera. Należy wziąć pod uwagę wiele czynników, m.in. zmienność, która występuje w każdym obszarze, czynnik ludzki, ograniczone zasoby oraz oczekiwania uczestników procesów i ich właścicieli.
Co ciekawe, w procesach TSL często „nie widać” samego procesu, ponieważ odbywa się on w komputerach lub mieści się w głowach pracowników. Dlatego też tutaj sprawy mają się zupełnie inaczej, niż w przypadku chociażby hal produkcyjnych. To oczywiście utrudnia analizę.
Taki stan rzeczy wymaga od Lean Managera, aby opierał się na konkretnych danych i faktach, jakie mają miejsce w procesie. Co więcej, operacje muszą być odpowiednio zwizualizowane, szczególnie te niewidoczne gołym okiem. Dopiero później można przystąpić do kompleksowej analizy. W Lean Management nie ma miejsca na domysły i przypuszczenia.