Szwajcaria – najnowocześniejsze wagony towarowe dzięki współpracy firm Bosch i SBB Cargo

C

26-06-2017

Już niedługo szwajcarski przewoźnik kolejowy SBB Cargo będzie miał prawdopodobnie najinteligentniejsze wagony na świecie dzięki systemowi łączności sieciowej Bosch. Po półtora roku testów i pokonaniu przez pociągi ponad dziesięciu milionów kilometrów, system wchodzi do produkcji seryjnej. Pod koniec 2018 roku w Europie będzie jeździć w sumie 2000 inteligentnych wagonów SBB Cargo wyposażonych w czujniki, oprogramowanie i usługi Bosch.

Już niedługo szwajcarski przewoźnik kolejowy SBB Cargo będzie miał prawdopodobnie najinteligentniejsze wagony na świecie dzięki systemowi łączności sieciowej Bosch. Po półtora roku testów i pokonaniu przez pociągi ponad dziesięciu milionów kilometrów, system wchodzi do produkcji seryjnej. Pod koniec 2018 roku w Europie będzie jeździć w sumie 2000 inteligentnych wagonów SBB Cargo wyposażonych w czujniki, oprogramowanie i usługi Bosch.

– Technika Bosch sprawia, że wagony poruszają się nie tylko na szynach, ale również za pośrednictwem internetu. Inteligentne monitorowanie wagonów i ładunku pozwala na przejrzystość i efektywniejsze procesy logistyczne – mówi dr Frank Schmidt, wiceprezes ds. rozwoju w firmie Bosch Engineering GmbH.

150 testowych wagonów SBB Cargo, połączonych z siecią i wyposażonych w system Bosch, pokonało po europejskich torach od 2015 roku trasę, która odpowiada okrążeniu kuli ziemskiej 250 razy. Każdy z tych dziesięciu milionów kilometrów dostarczał cennych informacji, z których korzystała nie tylko firma SBB Cargo, ale także odbiorcy usług transportowych – sieci supermarketów i firmy logistyczne. Połączony z siecią wagon może dostarczyć wszelkiego rodzaju dane m.in. może określić swoją lokalizację z dokładnością do jednego metra oraz obliczyć precyzyjnie czas przybycia. Dzięki ciągłemu zapisowi przebiegów, firmy mogą zaplanować okresy serwisowania w oparciu o pokonane kilometry i stan techniczny. Czy jest zachowany łańcuch chłodniczy w wagonie transportującym artykuły spożywcze, czy też przekracza wartość krytyczną? Wagon to wie i system wszczyna natychmiast alarm oraz informuje centrum sterowania. Po raz pierwszy wagon może także wykryć znaczne drgania, takie jak te, które potrafią wystąpić podczas manewrowania,  a także jest w stanie rejestrować lokalizację i rozmiar wstrząsów.

Ten poziom inteligencji jest możliwy dzięki połączeniu czujników we wnętrzu wagonu i w skrzynce łączności sieciowej, umieszczonej na zewnątrz. Skrzynka służy ponadto jako interfejs internetowy. Dane przesyłane do chmury są analizowane na serwerze, a następnie wyświetlane w sposób przejrzysty na portalu internetowym, przeznaczonym dla pracowników SBB Cargo. W przyszłości wszystkie dane będą również dostępne na tabletach. Inny projekt przewiduje integrację danych bezpośrednio z procesami biznesowymi przedsiębiorstwa kolejowego, w celu dalszego zautomatyzowania przepływów logistycznych.

W rezultacie możemy zwiększyć efektywność, niezawodność i częstotliwość w łańcuchach dostaw między koleją, statkami i transportem drogowym – wyjaśnia dr Frank Schmidt.

Współpraca także nad przyszłościowym przetaczaniem wagonów

SBB Cargo, starając się łączyć mocne strony transportu kolejowego z potencjałem nowych technologii, uruchomił liczne inicjatywy.

Pracujemy nad wagonem towarowym przyszłości, który będzie m.in. cichszym, lżejszym oraz bardziej wydajnym narzędziem logistycznym niż dotychczas. Dla nas oznacza to nie tylko łączenie naszych wagonów z siecią, ale także automatyzowanie naszej działalności – wyjaśnia Nicolas Perrin, prezes SBB Cargo. Przy swoich wstępnych testach dotyczących wspomaganego przetaczania, przedsiębiorstwo ponownie zwróciło się do firmy Bosch. W oparciu o system ostrzegania o kolizji dla kolei miejskiej i tramwajów, Bosch opracowuje nowy system, który ma przyspieszyć i usprawnić przetaczanie wagonów. Obecnie przełączanie pociągu towarowego wymaga zazwyczaj dwóch osób, które obserwują, prowadzą, łączą i rozłączają wagony, a także przełączają zwrotnicę. Pracownicy kierują pociągiem z kabiny lub za pomocą zdalnego pilota. Utrzymują stały kontakt radiowy, aby ostrzec się nawzajem o możliwych przeszkodach. Ta praca wymaga dobrego wzroku, szybkiej reakcji i zręczności. Jednak, aby w przyszłości można było przetaczać wagony w sposób bardziej bezpieczny i precyzyjny, SBB Cargo potrzebuje najnowocześniejszej technologii czujników. Wymaga to umieszczenia w lokomotywie czujników wideo i radarowych.

Czujniki radarowe mogą skanować obszar przed lokomotywą na maksymalną odległość 160 metrów, a następnie łączyć te informacje z przebiegiem torów, który jest przechwytywany przez czujniki wideo. Jednostka sterująca scala te dane ze szczegółowym obrazem otoczenia lokomotywy. Pracownicy mogą obserwować trasę pociągu na mobilnym monitorze, podobnie jak w przypadku samochodowej kamery cofania, nawet jeśli znajdują się w ostatnim wagonie. Jeśli czujniki wykryją przeszkodę, wysyłają pracownikom dodatkowo ostrzeżenia wizualne i akustyczne. W ten sposób SBB Cargo zamierza szybciej, bezpieczniej i wydajniej realizować przetaczanie wagonów. SBB Cargo i Bosch prowadzą obecnie wstępne testy na lokomotywach, w celu dalszego udoskonalenia wspomaganego przetaczania na potrzeby produkcji seryjnej. Ponadto czujniki radarowe i wideo na lokomotywie są kluczowym elementem rozwoju automatycznej jazdy na szynach.

 

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C