Telematyka przyszłością transportu?

C

06-06-2018

W ostatnich latach firmy transportowe zmagają się z rosnącymi obowiązkami administracyjnymi i coraz większą konkurencją na rynku. Dlatego też stale rośnie zapotrzebowanie na innowacyjne narzędzia wspomagające i optymalizujące realizowanie usług przewozowych. Jak systemy telematyczne wpływają na rozwój transportu drogowego? Na jakie korzyści mogą liczyć przewoźnicy?

W ostatnich latach firmy transportowe zmagają się z rosnącymi obowiązkami administracyjnymi i coraz większą konkurencją na rynku. Dlatego też stale rośnie zapotrzebowanie na innowacyjne narzędzia wspomagające i optymalizujące realizowanie usług przewozowych. Jak systemy telematyczne wpływają na rozwój transportu drogowego? Na jakie korzyści mogą liczyć przewoźnicy?
Rosnące znaczenie nowoczesnych systemów telematycznych w transporcie, które obserwujemy od kilku lat, to efekt synergii, jaką daje połączenie kilku technologii: telekomunikacyjnych, informacyjnych i informatycznych. Jak wynika z raportu „Globalny rynek telematyki samochodowej – analiza i prognoza (2016-2022)”, do 2022 r. rynek ten – przy wzroście skumulowanego rocznego wskaźnika wzrostu (CARG) na poziomie 21,1% w latach 2016-2022 – osiągnie wartość aż 55,97 mld dolarów . Firmy transportowe, które myślą przyszłościowo i chcą się rozwijać, coraz częściej inwestują w systemy wspomagające zarządzanie procesami przewozowymi.

Rozwój telematyki

Rozwiązania telematyczne nie tylko ułatwiają pracę kierowcom czy spedytorom, ale przyczyniają się także do wzrostu ogólnej wydajności i dużej oszczędności czasu oraz pieniędzy. Ponadto, usprawniają procesy komunikacyjne wewnątrz firmy, a także – co jest niezwykle istotne w związku z rosnącymi obowiązkami administracyjnymi – wpływają na przyspieszenie obiegu dokumentów i ograniczają możliwość pomyłek formalnych. Dzięki realnym korzyściom z wdrożenia innowacyjnych systemów coraz więcej firm dostrzega ich potencjał, a to z kolei wpływa na udoskonalanie i nowe możliwości proponowane przez producentów.

„Od kilku lat dostarczamy firmom transportowym systemy wspomagające zarządzanie procesami przewozowymi. Z naszego doświadczenia wynika, że niezwykle ważne jest reagowanie na potrzeby branży i dostosowanie nowych funkcji systemów do pojawiających się wyzwań. Równocześnie dbamy o to, aby zaawansowane technologicznie oprogramowanie było przyjazne dla użytkownika i intuicyjne w obsłudze. Dlatego projektując nasze urządzenia opieramy się na zasadach user-centered design” – mówi Kamil Korbuszewski, ekspert GBOX.

Prognozy

Wykorzystywanie systemów telematycznych w transporcie to jeden z podstawowych kierunków rozwoju branży TSL. Prognozuje się, że w najbliższych latach poprzez usługi łącznościowe będzie integrowanych coraz więcej urządzeń i systemów, co przyniesie przedsiębiorcom transportowym widoczne korzyści.

„W Zakładzie Zastosowania Nowoczesnych Technologii w Logistyce UŁ stale przyglądamy się rozwiązaniom, które mogą znacząco odmienić polski transport. W związku z tym w dużej mierze zapoznajemy się z technologiami testowanymi poza granicami naszego kraju. Już funkcjonuje wiele rozwiązań, które wspierają pracę kierowców, np. w ruchu autostradowym polegające na automatycznym wsparciu prowadzenia pojazdu, czy też rozwiązania dla ruchu aut ciężarowych w mieście działające prewencyjnie, pozwalające uniknąć kolizji nawet z pieszym, gdy ten znajduje się w martwej strefie pojazdu. Kluczowymi spośród wielu badań są te prowadzone nad w pełni autonomicznymi pojazdami ciężarowymi. Tego typu rozwiązania byłyby rewolucją w całym transporcie, jednak muszą być one przeprowadzone w trosce o zapewnienie odpowiedniego bezpieczeństwa w szerokim znaczeniu. Największą zaletą autonomicznych ciężarówek jest bowiem możliwość ciągłej pracy, bez obowiązku odpoczynków. Być może to również odpowiedź na obecny deficyt kierowców zawodowych. Branża transportowa staje przed wieloma wyzwaniami, na które coraz częściej i szybciej znajdywane są rozwiązania. Za kilka lat niektóre z nich na pewno będą wykorzystywane przez polskich przewoźników, tak jak jest to obecnie w przypadku monitoringu pojazdów” – mówi mgr Anna Palczewska, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C