Toyota Motor Corporation i East Japan Railway Company (JR East) podpisały umowę o współpracy w kwestii rozwoju wodorowego transportu kolejowego i drogowego. W jej ramach przewoźnik kolejowy w Japonii zbuduje elektryczne lokomotywy zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi Toyoty oraz sieć punktów tankowania wodoru przy stacjach kolejowych.
Celem obu firm jest stworzenie w Japonii zrównoważonej, niskoemisyjnej gospodarki opartej na wodorze, która będzie stanowiła odpowiedź na konieczność dywersyfikacji źródeł energii i walki z globalnym ociepleniem. Toyota przekaże JR East swoją technologię wodorowych ogniw paliwowych do zastosowania w lokomotywach, natomiast JR East zbuduje na stacjach kolejowych oraz na innych swoich terenach punkty tankowania wodoru dla samochodów i autobusów.
Pojazdy wodorowe zostaną włączone w regionalne systemy transportu publicznego. Obie firmy chcą doprowadzić do pełnej integracji działań, aby zbudować lokalne systemy transportu publicznego opartego na zasilanych wodorem pociągach i autobusach oraz sieci dystrybucji wodoru. Przełoży się to na zrównoważony rozwój lokalnych społeczności.
Toyota w 2014 roku wprowadziła na rynek wodorowy model Mirai. Jest to elektryczny sedan średniej wielkości, którego silnik czerpie energię z ogniw paliwowych. Produkują one prąd na bieżąco w reakcji wodoru i tlenu, a jedynym produktem ubocznym ich pracy jest woda. Mirai obecnie jest sprzedawany w Japonii, Stanach Zjednoczonych i wybranych krajach Europy, a do wprowadzenia go na rynek przygotowują się także Kanada, Australia i Zjednoczone Emiraty Arabskie.
Toyota produkuje także elektryczne autobusy i auta dostawcze zasilane ogniwami paliwowymi oraz jest w trakcie testów operacyjnych dużych ciężarówek z takim napędem. Koncern nie tylko inwestuje w elektryczne pojazdy na wodór, ale także wspiera rozbudowę infrastruktury produkcji i tankowania wodoru.