Transport żywności według AsstrA – podstawowe regulacje rynku

C

22-04-2014

Według badań przeprowadzonych przez Worldwatch Institute ilość żywności przewożonej na świecie sięga 817 mln ton rocznie. Szacuje się, że w celu zahamowania niekorzystnych zmian jakościowych, połowa wymaga transportu w kontrolowanych temperaturach.         Przewóz szybko psujących się artykułów żywnościowych środkami transportu drogowego reguluje m.in. międzynarodowa umowa ATP.   Żywność podczas transportu musi być odpowiednio chroniona. Podstawowy wymóg to przewóz specjalistycznymi środkami transportu, które mają konstrukcję i wyposażenie odpowiednie do rodzaju transportowanego ładunku. Transportery do transportowania żywności muszą być utrzymywane w czystości i dobrym stanie technicznym oraz umożliwiać czyszczenie i/lub dezynfekcję. Muszą także posiadać odpowiednią konstrukcję, która zapewni temperaturę dostosowaną do przewożonych produktów. Ważne jest też zachowanie odpowiedniej wilgotności i szczelności, aby ochronić żywność przed wpływem czynników zewnętrznych. Nadzór nad przewozem produktów spożywczy powinna sprawować specjalnie przeszkolona osoba. W praktyce najczęściej jest to kierowca. Powinien on mieć aktualną książeczkę zdrowia potwierdzającą brak przeciwwskazań do kontaktu z żywnością. ? podkreśla Andrzej Kolosowski, Prezes Zarządu AsstrA Polska.   Umowa ATP, opracowana przez specjalnie do tego celu powołaną komisję w ramach Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ, określa zarówno rodzaje artykułów żywnościowych podatnych na szybkie psucie, temperatury wymaganej podczas przewozu, jak i szczegółowe warunki, które powinny spełniać pojazdy używane do przewozu tych artykułów. Umowa ATP określa również sposób oznaczenia znakami rozpoznawczymi jak i warunki badań takich pojazdów. Do konwencji ATP przystąpiły następujące kraje: Austria, Belgia, Chorwacja, Czechy, Dania, Federacja Rosyjska, Finlandia, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Jugosławia, Kazachstan, Luksemburg, Maroko, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, USA, Węgry, Wielka Brytania, Włochy.

asstra-logoWedług badań przeprowadzonych przez Worldwatch Institute ilość żywności przewożonej na świecie sięga 817 mln ton rocznie. Szacuje się, że w celu zahamowania niekorzystnych zmian jakościowych, połowa wymaga transportu w kontrolowanych temperaturach.

 

 

 

 

Przewóz szybko psujących się artykułów żywnościowych środkami transportu drogowego reguluje m.in. międzynarodowa umowa ATP.

 

Żywność podczas transportu musi być odpowiednio chroniona. Podstawowy wymóg to przewóz specjalistycznymi środkami transportu, które mają konstrukcję i wyposażenie odpowiednie do rodzaju transportowanego ładunku. Transportery do transportowania żywności muszą być utrzymywane w czystości i dobrym stanie technicznym oraz umożliwiać czyszczenie i/lub dezynfekcję. Muszą także posiadać odpowiednią konstrukcję, która zapewni temperaturę dostosowaną do przewożonych produktów. Ważne jest też zachowanie odpowiedniej wilgotności i szczelności, aby ochronić żywność przed wpływem czynników zewnętrznych. Nadzór nad przewozem produktów spożywczy powinna sprawować specjalnie przeszkolona osoba. W praktyce najczęściej jest to kierowca. Powinien on mieć aktualną książeczkę zdrowia potwierdzającą brak przeciwwskazań do kontaktu z żywnością. ? podkreśla Andrzej Kolosowski, Prezes Zarządu AsstrA Polska.

 

Umowa ATP, opracowana przez specjalnie do tego celu powołaną komisję w ramach Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ, określa zarówno rodzaje artykułów żywnościowych podatnych na szybkie psucie, temperatury wymaganej podczas przewozu, jak i szczegółowe warunki, które powinny spełniać pojazdy używane do przewozu tych artykułów. Umowa ATP określa również sposób oznaczenia znakami rozpoznawczymi jak i warunki badań takich pojazdów. Do konwencji ATP przystąpiły następujące kraje: Austria, Belgia, Chorwacja, Czechy, Dania, Federacja Rosyjska, Finlandia, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Jugosławia, Kazachstan, Luksemburg, Maroko, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, USA, Węgry, Wielka Brytania, Włochy.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C