Na początku lutego 2018 r. w stoczni AVIC Weihai Shipyard w Chinach, odbyła się ceremonia położenia stępki pod nową jednostkę typu ropax dla armatora Stena Line. To tradycyjne morskie wydarzenie symbolizuje początek budowy statku i jednocześnie rozpoczyna etap montażu kadłuba.
To ważny kamień milowy w naszym arcyciekawym projekcie budowy nowych statków. – powiedział uczestniczący w wydarzeniu Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line. Zgodnie z tradycją, podczas uroczystości pod stępką umieszczono monety „na szczęście”. W tym wypadku było ich aż cztery: funt brytyjski, euro, korona szwedzka oraz juan, symbolizujące planowaną trasę nowego statku, armatora oraz stocznię. Harmonogram budowy nowych statków przewiduje ich dostawę armatorowi w roku 2019 oraz 2020. Jednostki te będą aż o 50% większe niż standardowe promy typu ropax. To ważna inwestycja, która jest konsekwencją udanego modelu biznesowego Stena Line zakładającego łączenie przewozów towarowych i pasażerskich.
Naszym celem jest posiadanie najnowszych technologii w zakresie efektywności energetycznej, elastyczności, jak i obsługi klientów. W szczególności kładziemy duży nacisk na rozwijanie szeregu interesujących rozwiązań cyfrowych, które zapewnią naszym klientom nową jakość podróży. Jest to część naszej pracy w zakresie digitalizacji, która zabierze nas w przyszłość i zapewni naszym klientom nowe, unikalne usługi.– wyjaśnia Niclas Mårtensson. Nowe statki typu ropax zostaną wprowadzone na połączenie Stena Line na Morzu Irlandzkim. Jest to kluczowa, strategiczna inwestycja, która ma umacniać działalność Stena Line w tym regionie. Widzimy pozytywne perspektywy na przyszłość i przewidujemy dalszy wzrost przewozów promowych, więc jest to ważny, strategiczny krok, który pomoże nam przygotować naszą firmę do wykorzystania tego przewidywanego wzrostu. – dodaje Niclas Mårtensson.
Dane techniczne nowych statków:
Długość: 214,5 m
Szerokość: 27,8 m
Zanurzenie: 6,4 m
Pojemność ładunkowa: 3100 m + 120 samochodów osobowych
Pojemność pasażerska: 1000 osób
Liczba kabin: 175
Silniki: 2 silniki diesla o mocy 12 600 kW każdy
Prędkość: 22 węzły
Produkcja: AVIC Weihai Shipyard, Chiny