Rozwiązania oparte na globalnym zarządzaniu handlem (GTM) wiążą się niekiedy z dużymi kosztami, jednak firmy, które wdrożyły dane metody, często osiągają wysokie wskaźniki ROI. Rozwiązania GTM wspierają efektywną komunikację między pośrednikami handlowymi, takimi jak dostawcy usług logistycznych, zewnętrzni dostawcy usług, agenci celni, a także agenci handlu zagranicznego. Eksperci ds. trade lane management z międzynarodowej grupy logistyczno-transportowej AsstrA-Associated Traffic AG wskazali na trzy największe zalety GTM dla firm zajmujących się importem i eksportem:
Korzyść 1: krótszy czas przetwarzania
Firmy integrują rozwiązania GTM przede wszystkim w celu skrócenia czasu dostawy i zmniejszenia kosztów związanych ze śledzeniem ładunków, kontrolą zamówień eksportowych i manualną kontrolą zgodności danych. Rozwiązania GTM mogą poprawić efektywność całego łańcucha dostaw poprzez automatyczne przekazywanie zgromadzonych informacji do wewnętrznych i zewnętrznych agentów w czasie rzeczywistym.
Przedsiębiorstwa, które nie korzystają z oprogramowania wspierającego globalne zarządzanie handlem, tracą cenny czas na ręczne sprawdzanie zamówień sprzedaży. Obecnie, ze względu na zindywidualizowane podejście do produkcji, a także zmiany nawyków konsumpcyjnych i preferencji zakupowych, szybkie dostawy są ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Globalne trendy konkurencyjne obniżają koszty produkcji każdego elementu oraz skracają czas przeznaczony na jego dystrybucję i przetwarzanie operacyjne.
Denis Gural, Dyrektor Operacyjny AsstrA, wyjaśnia, dlaczego czas stał się tak ważnym czynnikiem w branży transportowej: „Żyjemy w ciągle zmieniającym się świecie, w którym szybkość przekazywania informacji przewyższa nasze wyobrażenia. Dlatego też oczekiwania firmy wobec dostawców usług logistycznych stale rosną. Sukces biznesowy klientów zależy często od jakości naszych możliwości operacyjnych i stosowanych rozwiązań logistycznych. Wiedząc o tym, koncentrujemy się na świadczeniu najwyższej jakości usług”.
Denis Gural dodaje także, że transport lotniczy to prawdopodobnie najlepsze rozwiązanie służące szybkiemu dostarczaniu ładunków, o ile wysokie koszty nie stanowią problemu. W przeciwnym razie najlepszą decyzją jest wybór takiego środka transportu, który najlepiej odpowiada potrzebom klienta.
„Trade Lane Management znacząco pomaga zmniejszyć ryzyko dzięki wykorzystaniu najlepszych systemów dostarczania ładunku dostosowanych do rzeczywistych możliwości i szans, jakie stwarza otaczający rynek”, zaznacza Denis Gural.
W ciągu ostatnich kilku lat grupa kapitałowa AsstrA skupiła swoją działalność wokół koncepcji Digital Logistics, w której procesy biznesowe są w pełni zautomatyzowane.
„Oczywiście, bez współpracy naszych partnerów nie bylibyśmy w stanie zdigitalizować i zautomatyzować naszych działań. Obecnie oferujemy innowacyjne rozwiązania w zakresie elektronicznej wymiany danych (EDI) oraz Control Tower. Wykorzystujemy ponadto inne metody sprzyjające ścisłej integracji z naszymi bezpośrednimi klientami. Zawsze odpowiadamy na potrzeby logistyczne klientów w maksymalnie proaktywny sposób”, kontynuuje Denis Gural.
Korzyści 2: brak opóźnień w przetwarzaniu
Dążąc do wyeliminowania opóźnień w realizacji zleceń eksportowych przed rozpoczęciem transportu spedytorzy powinni przygotować komplet stosownej dokumentacji i upewnić się, czy została ona prawidłowo wypełniona. Częstą przyczyną opóźnień jest brak świadomości wśród spedytorów o pojawieniu się nowych zmian regulacyjnych dotyczących transportu określonych towarów. Opóźnienia te często prowadzą do wyższych kosztów składowania, a czasem nawet do uszkodzeń przewożonych produktów, szczególnie w przypadku ładunków FMCG.
Systemy GTM zapewniają szybkie i poprawne skompletowanie niezbędnej dokumentacji związanej z pracami operacyjnymi. Zastępca Dyrektora Operacyjnego ds. Transportu Drogowego Vitali Eremenco wskazuje, że najlepszym sposobem na zmniejszenie ryzyka opóźnień w transporcie jest indywidualne podejście do każdego klienta i zwrócenie uwagi na wszystkie istotne szczegóły.
„Najlepsza strategia to oczywiście eliminacja błędów, wysoce kompetentni pracownicy i silna komunikacja z dostawcami. Aby wyeliminować ryzyko opóźnień spowodowanych błędem człowieka, skutecznie integrujemy system Oracle Transport Management (OTM) z systemami naszych klientów. Dzięki temu możemy minimalizować błędy, wymieniać się informacjami niemal w czasie rzeczywistym, jeszcze bardziej usprawniać operacje logistyczne, a także oszczędzać zasoby i zmniejszać wydatki. Ponadto wzajemna integracja systemów OTM obu stron zapewnia bezpieczeństwo danych”, podkreśla Vitali Eremenco.
Grupa kapitałowa AsstrA korzysta również z chronionego patentem systemu Track & Trace, aby umożliwić ekspedytorom i klientom wgląd do obrotu i przepływu towarów.
„Najczęstszymi przyczynami opóźnień w dostawach ładunków są problemy z dyscypliną, niezależnie od tego, czy wynikają one z czynników ludzkich, czy też z działania siły wyższej. Naszym celem jest wyeliminowanie wszystkich wymienionych czynników. A technologia to najlepsza inwestycja w tym kierunku. Nie możemy narazić się na utratę zaufania naszych klientów – to bezcenna wartość”, dodaje Vitali Eremenco.
Korzyść 3: przejrzystość kosztów całkowitych transportu
Transparentna strategia dotycząca kosztów całkowitych transportu odgrywa znaczącą rolę w zrównoważonych i rentownych łańcuchach dostaw. Rozwiązania GTM są przydatne również w tym zakresie: zapewniają wgląd do kosztów samego produktu, a także usług transportowych i magazynowych. Wszystkie zgromadzone dane są niezwykle cenne dla dalszego planowania biznesowego.
Rozwiązania GTM wspierają ponadto zarządzanie logistyką, operacje importowe i eksportowe oraz operacje finansowe. Automatyzują również procesy biznesowe i pomagają w oszacowaniu kosztów, zwiększaniu produktywności i łączeniu komponentów łańcucha dostaw w czasie rzeczywistym. Grupa AsstrA korzysta z rozwiązań trade lane management oferowanych przez firmę Oracle, które pomagają efektywnie integrować analizy łańcucha dostaw, zapytania dotyczące eksportu i importu oraz zautomatyzowane dane przewozowe z operacyjnymi procesami transportowymi.
Outsourcing i współpraca z podmiotami zewnętrznymi jest nieodłączną częścią codziennej pracy w branży TSL. Pojedyncza firma zazwyczaj samodzielnie nie może efektywnie obsługiwać wszystkich procesów, począwszy od produkcji poprzez wysyłkę, magazynowanie i dystrybucję, aż do obsługi użytkownika końcowego. Ponadto ostateczny koszt produktu i zadowolenie klienta zależą w dużym stopniu od jakości komunikacji między członkami łańcucha dostaw. Systemy GTM umożliwiają użytkownikom łatwą i sprawną nawigację pomiędzy procesami wewnętrznymi i zewnętrznymi, pozwalając jednocześnie na śledzenie operacji i obniżanie kosztów.
By AsstrA