O północy 1 lipca 2011 roku miał ruszyć system elektronicznego poboru opłat za korzystanie z niektórych dróg krajowych. Miał ruszyć, lecz nie ruszył. Wykonawca ? austriacka firma Kapsch ? zapewnia, że opóźnienie będzie wynosiło tylko kilkanaście godzin i system zadziała jeszcze 1 lipca. Za każdy dzień opóźnienia Kapsch zapłaci Skarbowi Państwa 1 mln zł kary i pokryje szkody – czyli utracone wpływy z e-myta.
Z informacji, które Kapsch przekazał do GDDKiA wynika, że przyczyną opóźnienia jest brak podłączenia urządzeń zamontowanych na bramownicach do systemu informatycznego. Zdaniem Kapsch problemy uda się rozwiązać jeszcze 1 lipca – nie wiadomo jednak, czy system ruszy na wszystkich zaplanowanych odcinkach. Według niektórych czytelników i użytkowników dróg, w niektórych miejscach wciąż brakuje bramownic.
Ostatniego dnia czerwca Kapsch – wykonawca elektronicznego systemu poboru opłat ? przekazał Inspekcji Transportu Drogowego ostatnie z 94 samochodów, które będą pełniły kontrolę na sieci dróg płatnych. Mobile jednostki kontrolne obsługiwane przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego mają być jednym z ważnych elementów kontroli i gwarantować szczelność całego systemu poboru opłat. Jednostki te umożliwiają kontrolę pojazdów zobowiązanych do uiszczenia opłaty elektronicznej w każdym miejscu, a nawet w ruchu. Tym samym sprawowanie kontroli i, jeżeli to konieczne, wymierzanie kar nie ograniczają się do samej płatnej drogi, ale mogą być przeprowadzone gdziekolwiek: podczas jazdy autostradą, na parkingach w pobliżu drogi płatnej lub przy przejściu granicznym. Drugim głównym zadaniem Mobilnej Jednostki Kontrolnej jest wyszukiwanie oraz kontrola pojazdów naruszających obowiązek uiszczania opłaty za korzystanie z drogi płatnej, które zostały wykryte wcześniej przez bramownice kontrolne. Wszystkie urządzenia kontroli będą łączyć się bezprzewodowo z urządzeniami pokładowymi viaBOX zainstalowanymi w pojazdach, sprawdzając czy opłata za przejazd została prawidłowo uiszczona. Brak urządzenia pokładowego, jak i nieprawidłowo wniesiona opłata będą podlegać karze. Dzięki elektronicznemu zapisowi zdarzeń, kierowca, który nie uiścił opłaty za przejazd płatnym odcinkiem drogi będzie mógł zostać zatrzymany nawet kilkaset kilometrów dalej, również na drodze nieobjętej systemem viaTOLL.
Od 1 lipca 2011 r. Kapsch uruchomił też manualny system poboru opłat na autostradzie A2 na odcinku Konin-Stryków dla samochodów osobowych. Przedstawiciele Kapsch potwierdzili, że do czasu uruchomienia systemu elektronicznego samochody ciężarowe będą mogły korzystać z tej trasy za darmo.