Od 3 lipca do 22 sierpnia system viaTOLL zarobił dla Skarbu Państwa ponad 78,7 mln zł. Kwota ta obejmuje korekty i uwzględnia wstępne dane z kont okresowych post-paid, czyli płatności “z dołu”. Z miesiąca na miesiąc wpływy z e-myta rosną.
Na łączną kwotę składają się przychody z elektronicznego i manualnego systemu poboru opłat, a także kary administracyjne nałożone na przewoźników i kierowców wraz z odsetkami. Nałożone kary wynoszą już ponad 1 mln zł. W kwocie przychodów zawierają się również zobowiązania użytkowników, którzy posiadają umowy z odroczoną płatnością, w kwocie 8 mln zł, którzy na uregulowanie należności mają do 21 dni od wystawienia noty obciążeniowej..
Podane kwoty nie obejmują tej części przychodu, która nie została zebrana z powodu niepełnej szczelności systemu. Wg szacunków roboczych GDDKiA, obecnie najwięcej przychodów systemu viaTOLL generowanych jest na ok. 86 % międzywęzłowych odcinków płatnych, które są najdłuższe i występuje na nich największe natężenie ruchu. Ewentualne straty przychodu kształtują się w przedziale pomiędzy 5 a 10%. Ta szacunkowa wartość musi jeszcze zostać zweryfikowana i potwierdzona w odniesieniu do faktycznych przychodów w kolejnych okresach rozliczeniowych. Zgodnie z umową i dodatkową deklaracją Wykonawcy różnica zostanie pokryta przez firmę Kapsch Telematic Services.
Przed wdrożeniem systemu viaTOLL, operator systemu – firma Kapsch Telematic Services oceniła, że będzie w nim zarejestrowanych około 450 – 470 tys. pojazdów. Te szacunki okazały się trafne: do 24 sierpnia kierowcy pobrali prawie 481 500 urządzeń pokładowych viaBOX. Najwięcej (około 3/4) urządzeń pobrali oczywiście przewoźnicy polscy, oraz firmy naszych bezpośrednich sąsiadów – niemieckie i litewskie (po około 16 tys. urządzeń), rosyjskie (ok. 13 tys.) oraz ukraińskie (12 tys.). Zdarzają się jednak również rejestracje z bardziej egzotycznych krajów, takich jak Maroko. Ponad 1/4 zarejestrowanych w systemie viaTOLL pojazdów spełnia normę emisji spalin Euro3, niewiele mniej jest pojazdów Euro2. Jednak sporą grupę stanowią też pojazdy Euro 4 – blisko 15%, a Euro 5 – blisko 20%. Aktualnie blisko 3/4 użytkowników korzysta z opcji przedpłaconej, ale liczba firm, które przechodzą na rozwiązanie post-paid rośnie z każdym dniem.