Hasło „Vive la chimie” (Niech żyje chemia!) przyświeca oddziałowi Dachser Chem-Logistics, świętującemu swoje 10-lecie we Francji. W tym czasie zapewnił sobie silną pozycję na rynku transportu drobnicowego dla francuskiego przemysłu chemicznego. Ma to znaczenie również dla Polski, dla której Francja jest kluczowym partnerem w handlu zagranicznym produktami chemicznymi.
– Jako jedna z najsilniejszych gałęzi przemysłu eksportowego, francuski przemysł chemiczny czerpie korzyści z coraz sprawniejszych połączeń w europejskim transporcie drobnicowym. W ciągu ostatnich dziesięciu lat prawie czterokrotnie zwiększyliśmy roczną liczbę wysyłek eksportowanych chemikaliów z Francji do Niemiec, a tonaż w tym okresie wzrósł ponad dwukrotnie – mówi Michael Kriegel, dyrektor oddziału Dachser Chem-Logistics. Po dziesięciu latach na rynku francuskim to rozwiązanie dla branży logistycznej wygenerowało ponad 70 milionów euro przychodu. Dla Dachsera to kolejna „succes story”, która można częściowo przypisać konsekwentnej strategii eksportowej w ramach zintegrowanej europejskiej sieci transportu drogowego.
– Połączenie standardów sieciowych, dwóch centralnych zespołów ds. towarów niebezpiecznych, ponad 250 regionalnych doradców ds. bezpieczeństwa towarów niebezpiecznych na całym świecie oraz zrozumienie specyficznych wymagań francuskich firm chemicznych, sprawdziło się doskonale w tym dynamicznie rozwijającym się sektorze – kontynuuje Kriegel.
Popyt na sieci logistyki chemii
– Sieci logistyczne z doświadczeniem w branży chemicznej zyskują cenną przewagę, szczególnie we Francji, gdzie w całym kraju znajdują się różnego rodzaju centra przemysłu chemicznego, głównie w regionie Lyonu i Marsylii – mówi Bruno Guillard, dyrektor rozwoju w regionie France & Maghreb, Dachser Chem-Logistics. – Ponadto międzynarodowe przedsiębiorstwa działające na rynku chemicznym we Francji poszukują dostawców usług logistycznych z certyfikatem SQUAS.
Dwie placówki Dachsera we Francji zostały ocenione pod kątem bezpieczeństwa i jakości w zakresie zrównoważonego rozwoju przez Europejską Radę Przemysłu Chemicznego (CEFIC).
– Bardzo ważna jest również rozwinięta infrastruktura logistyczna przemysłu chemicznego wzdłuż granicy francusko-niemieckiej – kontynuuje Guillard. Zwraca uwagę, że dotyczy to zarówno tradycyjnych hubów produkcyjnych przemysłu chemicznego wzdłuż Renu, jak i nowego magazynu materiałów niebezpiecznych Dachsera w Malsch koło Karlsruhe w Niemczech. Ten nowoczesny obiekt, otwarty w 2019 roku, zapewnia do trzech poziomów składowania kontenerów IBC, z których każdy jest w stanie pomieścić 1000 litrów cieczy. Nowy obiekt poszerzył sieć specjalistycznie wyposażonych magazynów firmy w południowo – zachodnich Niemczech. Zakres usług dla klientów z branży chemicznej obejmuje dystrybucję, logistykę zaopatrzenia oraz indywidualne rozwiązania w ramach logistyki kontraktowej.
Istotna jest specjalistyczna wiedza w zakresie zarządzania zadaniami sektora.
– Kluczowym aspektem jest wysoko wykwalifikowana kadra pracownicza z odpowiednim know-how, zwłaszcza w zakresie towarów niebezpiecznych, a także zdolnością do przewidywania zmian i elastycznego reagowania na nie. Niezbędnym jest zapewnienie pracownikom możliwości szkolenia, aby wiedza o procesach i produktach pozostawała aktualna – mówi Kriegel.
Rozwój rynku francuskiego ważny dla Polski
Francuski rynek chemiczny to ważny rynek zbytu dla polskich eksporterów z tego sektora, a także dla importu Polski. W 2018 roku, według raportu Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego, z naszego kraju do Francji trafiały produkty chemiczne o wartości 7,7 mld zł, więcej dostarczano tylko do Czech i Niemiec. Intensywna wymiana działała również w drugą stronę. Do Polski w tym okresie trafiły towary z Francji o wartości 11 mld zł, mniej tylko od importu z Niemiec, Belgii i Holandii. Ponadto, według raportu PKO dotyczącego polskiego rynku chemii gospodarczej, w 2019 roku kraj znad Sekwany był trzecim największym odbiorcą polskiej chemii gospodarczej w Europie Zachodniej, pokrywając 5,1% polskiego eksportu w tym sektorze. Handel zagraniczny chemii gospodarczej w tym kierunku wzrósł o 33,4% w latach 2014-2019.
Wymianę dóbr między tymi rynkami wspiera polski oddział DACHSER Chem-Logistics, który w pierwszych trzech kwartałach tego roku przewiózł do Francji o 18,5% więcej paczek niż w analogicznym okresie w roku poprzednim. Oddział działa w ramach europejskiej sieci czwarty rok i nieustannie się rozwija. W 2019 roku przewiózł 77 000 przesyłek chemicznych – o 45% więcej niż rok wcześniej, a ich łączny tonaż wyniósł 31 682 i wzrósł o 54%. Ponadto w 2020 roku, mimo pandemii, krajowy oddział Dachser Chem-Logistics notuje wyniki lepsze niż w roku ubiegłym, przewożąc w pierwszych trzech kwartałach 58 tys. przesyłek, o półtora tysiąca więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Polscy eksporterzy mogą liczyć na wiedzę ekspercką oraz sprawne wsparcie łańcuchów dostaw na terenie całej Europy i świata w ramach współpracy działu transportu drogowego, morskiego i lotniczego. Jak mówi Jaśmina Rosińska, koordynator Chem- Logistics w Dachserze Polska:
– Polski rynek chemii cały czas się rozwija, a w samym 2019 roku sektor chemiczny przeznaczył ponad 12 mld złotych na inwestycje. Jesteśmy gotowi by wspierać ten rozwój naszymi profesjonalnymi usługami transportowymi i całym know-how w zakresie obsługi towarów niebezpiecznych.Cieszy nas, że oddział francuski cały czas rośnie i właśnie świętuje swoje 10-lecie. To bezcenne doświadczenie dla całej sieci, w tym także dla Dachser Polska, a zintegrowana sieć połączeń i wymiana wiedzy to ogromna wartość dla naszych klientów.
Wiedza ekspercka w dziedzinie towarów niebezpiecznych oraz sprawnie działająca sieć jest znakiem rozpoznawczym DACHSER Chem-Logistics również podczas pandemii. Szczególnie kiedy poszczególne kraje wprowadzają ograniczenia, w różnych wymiarach oraz w różnym czasie. Firmy chemiczne, które potrzebują rekonfiguracji łańcucha dostaw, mogą polegać na wydajnej i elastycznej sieci logistycznej Dachser Chem-Logistics.