WSL szkoli nauczycieli w ramach projektu Wirtualne laboratoria – sukces innowacji.

C

13-02-2011

  W dniach 12-14 stycznia w siedzibie Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu odbyło się spotkanie robocze w ramach realizacji projektu "Wirtualne laboratoria - sukces innowacji", które miało na celu przygotowanie 70 nauczycieli ze szkół w całej Polsce do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem Wirtualnych Laboratoriów Logistyczno-Spedycyjnych i Magazynowych.   W czasie trzydniowego szkolenia, omówiono zasady i możliwości tego innowacyjnego narzędzia kształcenia oraz przećwiczono jego funkcjonalność z punktu widzenia uczniów i nauczycieli. - Czuję się jakbym otwierał V Forum Nauczycielskie, ponieważ na sali widzę wiele osób, z którymi już od kilku lat współpracujemy nad doskonaleniem edukacji logistycznej. Tym bardziej cieszy mnie, że tak istotny i innowacyjny projekt jak Wirtualne laboratoria - sukces innowacji będzie wzbogacony o Państwa doświadczenie pedagogiczne - stwierdził Kanclerz Wyższej Szkoły Logistyki doc. dr inż. Ireneusz Fechner, otwierając spotkanie. Wielokrotnie podkreślał, że metoda nauczania, jaką są Wirtualne Laboratoria, jest istotną ewolucją w dzisiejszym systemie kształcenia na poziomie nie tylko zawodowym, ale również wyższym. - Lepiej przygotowani absolwenci techników, to również lepsi studenci - podsumowywał. Oprócz nauczycieli ze szkół testujących metodę Wirtualnych Laboratoriów, w szkoleniu wziął też udział nauczyciel przedmiotów zawodowych i konsultant z zakresu programu INSERT z Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Ustawicznego w Koninie - Janusz Gniewkowski. Zainteresował się projektem ze względu na jego praktyczny wymiar. - Nowoczesne technologie mają kluczowe znaczenie dla jakości kształcenia. Dzięki programom na bazie Wirtualnych Laboratoriów możemy szkolić kierowników, bez tego szkolimy magazynierów. Pomysł na projekt jest świetny - podsumował swój udział w spotkaniu. W ciągu trzech dni nauczyciele pracowali w czterech grupach po 17-18 osób. Pierwszego dnia odbyły się praktyczne szkolenia z zakresu laboratoriów logistyczno-spedycyjnych, drugiego z laboratoriów magazynowych. Całość zakończyła się dyskusją na temat sposobu korzystania z Wirtualnych Laboratoriów Logistyczno-Spedycyjnych i Magazynowych, podczas której nauczyciele przedstawiali sugestie związane z dalszym rozwojem tego narzędzia.   Oprócz wiedzy praktycznej, uczestnicy spotkania mogli poszerzyć też znajomość techniczno-administracyjnych aspektów projektu w ramach szkolenia teoretycznego, które odbyło się ostatniego dnia. Podczas wszystkich szkoleń obecny był pełen skład personelu kluczowego. Mateusz Michalski zapoznał nauczycieli z harmonogramem poszczególnych etapów przedsięwzięcia. Wojciech Zalewski zreferował zasady funkcjonowania internetowego punktu konsultacji i upowszechniania idei Wirtualnych Laboratoriów, a Robert Pawlak (przedstawiciel firmy L-Systems, partnera projektu) wyjaśnił kwestię  dostępu do Wirtualnych Laboratoriów Logistyczno-Spedycyjnych i Magazynowych, z których uczniowie i nauczyciele mogą korzystać codziennie w godzinach 6:30 - 18:30.  - Wszyscy uczymy się razem. Państwo jesteście specjalistami od dydaktyki, ale też się uczycie, aby być ekspertami z obsługi systemu i-Scala, co upraktyczni Państwa dydaktykę. My - personel projektu - uczymy się pracować dla Państwa, dostrzegać i rozwiązywać Państwa bieżące problemy w pracy z Wirtualnymi Laboratoriami. Okres testowy jest po to, abyśmy dopracowali system i zakres współpracy tak, aby po tym czasie funkcjonował płynnie - podsumował znaczenie współpracy ze środowiskiem nauczycielskim w ramach projektu jego koordynator merytoryczny, Bartosz Osmola, podczas prezentowania strategii Wirtualnych Laboratoriów.   Wirtualne Laboratoria Logistyczno-Spedycyjne i Magazynowe są innowacyjnym narzędziem kształcenia w ramach laboratoriów zawodowych na kierunku technik logistyk, która wykorzystuje zaawansowane technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK). Rdzeniem informatycznym projektu jest oprogramowanie biznesowe ERP (ang. Enterprise Resource Planning) udostępnione nieodpłatnie przez firmę Epicor. Projekt realizowany jest przez Wyższą Szkołę Logistyki przy współpracy z firmą L-Systems. Uczestniczy w nim 49 szkół w obszaru całego kraju.   Szkoły współużytkują przygotowane środowisko wirtualne, które jest złożone z dostosowanego do potrzeb edukacyjnych oprogramowania  zainstalowanego na szkolnych komputerach. W ten sposób mają dostęp do materiałów z baz danych na serwerach zewnętrznych, które pozwalają realizować założenia podstaw programowych. Oprócz tego mogą w nieograniczonym zakresie korzystać z materiałów pomocniczych - podręcznika dla nauczycieli, podręczników dla uczniów, prezentacji Flash uzupełniających zakres treści dydaktycznych oraz szkoleń multimedialnych dla nauczycieli.   Uczniowie uczą się w oparciu o system iScala, wykorzystywany na co dzień przez przedsiębiorstwa we wspomaganiu działalności gospodarczej (np. Scania, Energizer, Elektrolux), co zwiększa praktyczny wymiar laboratoriów zawodowych. Doświadczenie zebrane w ramach tworzenia i uruchamiania tej metody, posłuży w przyszłości do opracowania uniwersalnej, powszechnie dostępnej wersji Wirtualnych Laboratoriów dla innych kierunków zawodowych. Z założenia ma to pozwolić na podniesienie poziomu kształcenia zawodowego oraz obniżenie kosztu dostępu do najnowszych materiałów naukowych.

 

W dniach 12-14 stycznia w siedzibie Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu odbyło się spotkanie robocze w ramach realizacji projektu “Wirtualne laboratoria – sukces innowacji”, które miało na celu przygotowanie 70 nauczycieli ze szkół w całej Polsce do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem Wirtualnych Laboratoriów Logistyczno-Spedycyjnych i Magazynowych.


 

W czasie trzydniowego szkolenia, omówiono zasady i możliwości tego innowacyjnego narzędzia kształcenia oraz przećwiczono jego funkcjonalność z punktu widzenia uczniów i nauczycieli.


– Czuję się jakbym otwierał V Forum Nauczycielskie, ponieważ na sali widzę wiele osób, z którymi już od kilku lat współpracujemy nad doskonaleniem edukacji logistycznej. Tym bardziej cieszy mnie, że tak istotny i innowacyjny projekt jak Wirtualne laboratoria – sukces innowacji będzie wzbogacony o Państwa doświadczenie pedagogiczne – stwierdził Kanclerz Wyższej Szkoły Logistyki doc. dr inż. Ireneusz Fechner, otwierając spotkanie. Wielokrotnie podkreślał, że metoda nauczania, jaką są Wirtualne Laboratoria, jest istotną ewolucją w dzisiejszym systemie kształcenia na poziomie nie tylko zawodowym, ale również wyższym. – Lepiej przygotowani absolwenci techników, to również lepsi studenci – podsumowywał.


Oprócz nauczycieli ze szkół testujących metodę Wirtualnych Laboratoriów, w szkoleniu wziął też udział nauczyciel przedmiotów zawodowych i konsultant z zakresu programu INSERT z Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Ustawicznego w Koninie – Janusz Gniewkowski. Zainteresował się projektem ze względu na jego praktyczny wymiar. – Nowoczesne technologie mają kluczowe znaczenie dla jakości kształcenia. Dzięki programom na bazie Wirtualnych Laboratoriów możemy szkolić kierowników, bez tego szkolimy magazynierów. Pomysł na projekt jest świetny – podsumował swój udział w spotkaniu.


W ciągu trzech dni nauczyciele pracowali w czterech grupach po 17-18 osób. Pierwszego dnia odbyły się praktyczne szkolenia z zakresu laboratoriów logistyczno-spedycyjnych, drugiego z laboratoriów magazynowych. Całość zakończyła się dyskusją na temat sposobu korzystania z Wirtualnych Laboratoriów Logistyczno-Spedycyjnych i Magazynowych, podczas której nauczyciele przedstawiali sugestie związane z dalszym rozwojem tego narzędzia.

 

Oprócz wiedzy praktycznej, uczestnicy spotkania mogli poszerzyć też znajomość techniczno-administracyjnych aspektów projektu w ramach szkolenia teoretycznego, które odbyło się ostatniego dnia. Podczas wszystkich szkoleń obecny był pełen skład personelu kluczowego. Mateusz Michalski zapoznał nauczycieli z harmonogramem poszczególnych etapów przedsięwzięcia. Wojciech Zalewski zreferował zasady funkcjonowania internetowego punktu konsultacji i upowszechniania idei Wirtualnych Laboratoriów, a Robert Pawlak (przedstawiciel firmy L-Systems, partnera projektu) wyjaśnił kwestię  dostępu do Wirtualnych Laboratoriów Logistyczno-Spedycyjnych i Magazynowych, z których uczniowie i nauczyciele mogą korzystać codziennie w godzinach 6:30 – 18:30.


 – Wszyscy uczymy się razem. Państwo jesteście specjalistami od dydaktyki, ale też się uczycie, aby być ekspertami z obsługi systemu i-Scala, co upraktyczni Państwa dydaktykę. My – personel projektu – uczymy się pracować dla Państwa, dostrzegać i rozwiązywać Państwa bieżące problemy w pracy z Wirtualnymi Laboratoriami. Okres testowy jest po to, abyśmy dopracowali system i zakres współpracy tak, aby po tym czasie funkcjonował płynnie – podsumował znaczenie współpracy ze środowiskiem nauczycielskim w ramach projektu jego koordynator merytoryczny, Bartosz Osmola, podczas prezentowania strategii Wirtualnych Laboratoriów.

 

Wirtualne Laboratoria Logistyczno-Spedycyjne i Magazynowe są innowacyjnym narzędziem kształcenia w ramach laboratoriów zawodowych na kierunku technik logistyk, która wykorzystuje zaawansowane technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK). Rdzeniem informatycznym projektu jest oprogramowanie biznesowe ERP (ang. Enterprise Resource Planning) udostępnione nieodpłatnie przez firmę Epicor. Projekt realizowany jest przez Wyższą Szkołę Logistyki przy współpracy z firmą L-Systems. Uczestniczy w nim 49 szkół w obszaru całego kraju.

 

Szkoły współużytkują przygotowane środowisko wirtualne, które jest złożone z dostosowanego do potrzeb edukacyjnych oprogramowania  zainstalowanego na szkolnych komputerach. W ten sposób mają dostęp do materiałów z baz danych na serwerach zewnętrznych, które pozwalają realizować założenia podstaw programowych. Oprócz tego mogą w nieograniczonym zakresie korzystać z materiałów pomocniczych – podręcznika dla nauczycieli, podręczników dla uczniów, prezentacji Flash uzupełniających zakres treści dydaktycznych oraz szkoleń multimedialnych dla nauczycieli.

 

Uczniowie uczą się w oparciu o system iScala, wykorzystywany na co dzień przez przedsiębiorstwa we wspomaganiu działalności gospodarczej (np. Scania, Energizer, Elektrolux), co zwiększa praktyczny wymiar laboratoriów zawodowych. Doświadczenie zebrane w ramach tworzenia i uruchamiania tej metody, posłuży w przyszłości do opracowania uniwersalnej, powszechnie dostępnej wersji Wirtualnych Laboratoriów dla innych kierunków zawodowych. Z założenia ma to pozwolić na podniesienie poziomu kształcenia zawodowego oraz obniżenie kosztu dostępu do najnowszych materiałów naukowych.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C