W pierwszej połowie 2018 r. port Hamburg przeładował łącznie 66,5 miliona ton. Oznacza to umiarkowany spadek o 4,9 procent, przy malejącym w drugim kwartale tempie spadku. Przeładunki drobnicy na poziomie 45,5 miliona ton (mniej o 2,2 procent) oraz ładunków masowych na poziomie 21,1 miliona ton (w dół o 10,4 procent) ukształtowały wynik ogólny w Hamburgu.
Ładunki masowe, które stanowią jedną trzecią całkowitych przeładunków, wpłynęły w 71 procentach na spadek całkowitych obrotów, głównie za sprawą zmniejszonych obrotów ładunkami przeładowywanymi ssakiem (np. zboża i pasze) oraz płynnymi, co wynika z sytuacji na szerokim rynku tych produktów. Natomiast 3,1 procentowy spadek w obsłudze ładunków przeładowywanych dźwigiem chwytakowym (stanowiących z udziałem 55% tj. 11,6 miliona ton największą podgrupę ładunków masowych) mieści się w zakresie zwykłych fluktuacji.
Bardzo pozytywnie rozwijały się w pierwszej połowie br. przeładunki konwencjonalnych ładunków drobnicowych. Ich wzrost o 777,000 ton, czyli 8,0 procent, potwierdza rozpoczęty jeszcze w czwartym kwartale 2017 r. trend. Import ładunków ciężkich zwiększył się w pierwszych sześciu miesiącach 2018 r. o 62,5 procent do 160,000 ton, a metali z wynikiem +121,7 procent (79,000 ton) oraz pojazdów (+106,4 procent, 25,000 ton) więcej niż podwoił.
Przeładunki kontenerowe pozostały w pierwszym półroczu 2018 r z wynikiem 4,3 miliona TEU (-2,7 procent) nieco poniżej ubiegłorocznego wyniku. Wpłynęły na niego przede wszystkim zmniejszone o 15,6 procent do poziomu 525,000 TEU obroty pustymi kontenerami. Przeładunki pełnych kontenerów sięgające 3,8 miliona TEU (-0,6 procent) pozostawały niemal stabilne.
Wzrost o 5,4 procent odnotowano w przewozach kontenerów koleją, które sięgnęły 1,2 miliona TEU. W pierwszym półroczu 2018 zostały dzięki temu poprawione poziomy z roku poprzedniego, a nawet rekordowe wielkości z roku 2016. Dzięki szczególnie korzystnemu rozwojowi lądowych przewozów portowych koleją, udział tego ekologicznego środka transportu w modal split powiększył się o 2,3 punktu procentowego do 45,1 procent. W relacji kontynentalnej przez nabrzeża hamburskiego portu przewinęło się 2,7 miliona TEU. Spadek w porównaniu do ubiegłego roku o 1,6 procent jest relatywnie niewielki. W 83 procentach jest on wynikiem spadku przeładunku pustych kontenerów. Udział przewozów kontynentalnych w obszarze przeładunków kontenerowych zwiększył się o 0,7 punktu procentowego do 62,1 procent całkowitych przeładunków kontenerowych.
„Patrząc na rozwój przeładunków pustych i pełnych kontenerów w pierwszych sześciu miesiącach widać, że przez hamburski port przechodzi mniej kontenerów w transhipmencie i kontenerów pustych. Udział pełnych kontenerów pozostaje stabilny w trudnych warunkach konkurencji, a znaczenie Hamburga, jako czołowego portu kolejowego w Europie, jest wzmocnione przez istotny wzrost w przewozach kontenerów transportem szynowym”, powiedział Axel Mattern, zarząd Hafen Hamburg Marketing e.V. „To, że armatorzy w obliczu jeszcze niezrealizowanego pogłębienia toru wodnego dolnej i zewnętrznej Łaby, wykorzystują dostępne na swoich dużych statkach kontenerowych miejsce w pierwszym rzędzie do przewozu pełnych kontenerów, jest zrozumiałe. Transhipment w ruchu feederowym i puste kontenery są w przeciwieństwie do ładunków lokalnych słabiej powiązane z określonym portem. Dlatego mamy nadzieję, że jeszcze w tym roku zostanie uzyskane pozwolenie na budowę i dopasowanie toru wodnego po 17 latach oczekiwania ostatecznie będzie mogło zostać
zrealizowane”.
Spowolnienie w przeładunkach kontenerów w pierwszym półroczu 2018 wynika w niemal 64 procentach ze zmniejszenia transhipmentu, przede wszystkim w ruchu feederowym z regionem Morza Bałtyckiego. W pierwszych sześciu miesiącach przeładunek kontenerów w transhipmencie wyniósł 1,6 miliona TEU. Jest to o 4,4 procent lub 76,000 TEU mniej w stosunku do ubiegłego roku. „Wielkość transhipmentu, a zatem jego udział w łącznych przeładunkach kontenerowych, spadł wprawdzie w pierwszym półroczu w porównaniu do roku wcześniejszego o 0,7 punktu procentowego do 37,9procent. Jednocześnie jednak Hamburg umocnił swoją pozycję jako hub dla ładunków, które pochodzą lub są przeznaczone dla klientów w regionie metropolitarnym Hamburga. Udział lokalnych ładunków rozwija się dalej bardzo stabilnie”, stwierdził Ingo Egloff, zarząd Hafen Hamburg Marketing e.V.
Na najważniejszym szlaku żeglugowym między Hamburgiem a Azją Wschodnią przewozy kontenerowe wzrosły w pierwszej połowie 2018 r. o 1,0 procent do 1,6 miliona TEU. Do obszarów, które w ostatnim okresie lepiej wypadły aniżeli we wcześniejszym roku, obok wschodniego wybrzeża Ameryki Południowej należą zachodnie wybrzeże Ameryki Północnej oraz Afryka Północna. Brazylia dzięki znaczącemu wzrostowi o +37,6 procent (127,000 TEU) wskoczyła na miejsce 5 listy Top-10 partnerów handlowych Hamburga (2017: miejsce 15). Szwecja zajmuje po Chinach (wraz z Hongkongiem) i Singapurze miejsce 3 (2017: miejsce 6), a Tajwan pojawił się po raz pierwszy od 2005 ponownie w rankingu na miejscu 10. Na kraje Top-10 przypadło w pierwszym półroczu 58 procent łącznego obrotu kontenerowego.
Poza listą Top-10 znalazły się w szczególności takie kraje jak Turcja na miejscu 21 (2017: miejsce 29), Izrael na miejscu 22 (2017: miejsce 28), Wietnam na miejscu 24 (2017: miejsce 33) i Tajlandia na miejscu 31 (2017: miejsce 50), które znacząco zwiększyły swoje obroty kontenerowe w relacji z Hamburgiem w pierwszej połowie 2018 roku.