Wyniki sprzedażowe OT Logistics

C

21-03-2016

Grupa Kapitałowa OT Logistics opublikowała wyniki za 2015 rok. Grupa wypracowała 752,3 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży, a jej zysk netto wyniósł 15,6 mln zł.     Mimo niesprzyjających warunków na rynku węgla i stali i ich oddziaływania na polską gospodarkę, Grupa konsekwentnie kontynuowała rozwój organiczny oraz poprzez nowe przedsięwzięcia (m.in. dzierżawa nieruchomości na terenie Portu Gdańsk w celu budowy największego w regionie terminala specjalizującego się w obsłudze towarów agro, tj. zbóż i pasz). Spółka zaiwestowała również w akcje operatora największego portu w Chorwacji, stając się jego największym branżowym udziałowcem (ok. 21% akcji). Plany rozwoju projektów, w które OT Logistics zaangażowała się w minionych miesiącach, Spółka zamierza przedstawić w najbliższych tygodniach, w ramach nowej strategii.   W samym IV kw. 2015 roku Grupa zrealizowała przychody w wysokości 198,2 mln zł i osiągnęła zysk netto w wysokości 8,9 mln zł. Wpływ na wyniki osiągnięte w całym 2015 roku miały czynniki zewnętrzne, takie jak konflikt zbrojny na wschodzie Ukrainy i związane z tym czasowe ograniczenie przepływu ładunków drogą kolejową (ok. 2,3 mln zł na poziomie EBITDA), jak również sytuacja na rynku węgla i stali, która zmniejszyła sprzedaż w ramach działalności portowej. Na wypracowane wyniki wpływ miało również wiele pojedynczych zdarzeń jednorazowych, których suma obniżyła ubiegłoroczny zysk na poziomie EBITDA o 7,5 mln zł (m.in. koszty związane z reorganizacją i rozwojem Grupy i działaniami optymalizacyjnymi). Mniejsze obroty w segmencie innych przewozów i usług transportowych to efekt sprzedaży spółki zależnej Elbe Rijn Lloyd B.V. w grudniu 2014 roku (holenderska spółka zajmująca się załadunkiem towarów na statki żeglugi śródlądowej oraz organizacją transportu).   Obecnie w strukturze przychodów Grupy Kapitałowej OT Logistics największy udział mają usługi spedycji – 55%, przewozy i inne usługi transportowe – 30%, usługi portowe (przeładunki i składowanie) – 12%. Pozostałe usługi świadczone przez spółki Grupy generują 3% przychodów OT Logistics. Sprzedaż krajowa stanowi 79% przychodów, pozostałe 21% to sprzedaż poza granicami naszego kraju, m. in. w Niemczech, krajach Beneluksu, Czechach, Słowacji, krajach Skandynawii, krajach Półwyspu Bałkańskiego, Wielkiej Brytanii i w USA.   - W 2015 roku musieliśmy się zmierzyć z kilkoma niesprzyjającymi czynnikami, które miały wpływ na działalność całej naszej branży. Niemniej jednak skutecznie realizowaliśmy strategię rozwoju naszej Spółki polegającą na umacnianiu naszej pozycji rynkowej poprzez rozwój organiczny i akwizycje. W lipcu 2015 roku staliśmy się największym branżowym akcjonariuszem (drugim po państwie chorwackim) spółki Luka Rijeka zarządzającej największym portem w Chorwacji. Wierzymy, że Port w Rijece może zyskać na znaczeniu dzięki uruchomieniu drugiej nitki Kanału Sueskiego - mówi Zbigniew Nowik, Prezes Zarządu OT Logistics - Chcielibyśmy zaistnieć na Bałkanach, a nasze zamierzenia wpisują się nie tylko w ogłaszaną przez Prezydentów Polski i Chorwacji koncepcję „Międzymorza”, ale i w obserwowany trend zwracania się środkowoeuropejskich gospodarek ku krajom basenu Morza Adriatyckiego, a dalej – Bliskiego Wschodu oraz Afryki Północnej i Wschodniej – dodaje Prezes.   W 2015 roku Grupa Kapitałowa OT Logistics powiększyła się również o spółkę Landkol (obecna nazwa OT Rail), zajmującą się przewozami kolejowymi, która specjalizuje się w przewozie kruszyw oraz towarów masowych. Duże znaczenie dla rozwoju usług portowych Grupy ma również zawarta w ubiegłym roku umowa 30-letniej dzierżawy nieruchomości na terenie Portu Gdańsk. Spółka chce zbudować największy w regionie terminal specjalizujący się w obsłudze towarów agro, tj. zbóż i pasz.   - Zrealizowane przez nas w 2015 roku przedsięwzięcia i związane z nimi plany rozwoju Grupy sprawiły, że przystąpiliśmy do prac nad aktualizacją naszej strategii rozwoju Grupy. To szczególny moment, bo w tym roku OT Logistics obchodzi 70-lecie swojego istnienia. Przez lata działaliśmy lokalnie, jedynie na Odrze, gdzie zajmowaliśmy się transportem wodnym śródlądowym węgla i rud żelaza. Dziś skupiamy ponad 20 podmiotów wyspecjalizowanych w transporcie drogowym, kolejowym, a także spedycji i logistyce. Tak w Polsce, jak i poza jej granicami. Chcemy wykorzystać ten potencjał. Rewizja dotychczasowej strategii i wyznaczenie nowych kierunków rozwoju wydaje się więc naturalnym krokiem. Nową strategię OT Logistics chcielibyśmy opublikować w ciągu najbliższych tygodni – dodaje Zbigniew Nowik, Prezes Zarządu OT Logistics.   OT Logistics konsekwentnie realizuje także działania optymalizacyjne w podmiotach wchodzących w skład Grupy. Ich celem jest wygenerowanie oszczędności zakupowych w ramach Grupy poprzez wykorzystanie efektów skali i usprawnienie procesów zarządzania spółkami.   - Wierzymy, że nasze działania optymalizacyjne zaczną przynosić konkretne synergie kosztowe. Już w bieżącym roku widzimy pierwsze tego efekty. Celem jest oczywiście poprawa wyniku finansowego Grupy. Z uwagą obserwujemy też działania przedsiębiorców, rządu i samorządowców na rzecz rewitalizacji śródlądowych dróg wodnych w Polsce. Zaczynają się one przekładać na realne programy poprawy warunków żeglugi w naszym kraju – twierdzi Zbigniew Nowik.  

logo ot logisticsGrupa Kapitałowa OT Logistics opublikowała wyniki za 2015 rok. Grupa wypracowała 752,3 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży, a jej zysk netto wyniósł 15,6 mln zł.

 

 

Mimo niesprzyjających warunków na rynku węgla i stali i ich oddziaływania na polską gospodarkę, Grupa konsekwentnie kontynuowała rozwój organiczny oraz poprzez nowe przedsięwzięcia (m.in. dzierżawa nieruchomości na terenie Portu Gdańsk w celu budowy największego w regionie terminala specjalizującego się w obsłudze towarów agro, tj. zbóż i pasz). Spółka zaiwestowała również w akcje operatora największego portu w Chorwacji, stając się jego największym branżowym udziałowcem (ok. 21% akcji). Plany rozwoju projektów, w które OT Logistics zaangażowała się w minionych miesiącach, Spółka zamierza przedstawić w najbliższych tygodniach, w ramach nowej strategii.

 

W samym IV kw. 2015 roku Grupa zrealizowała przychody w wysokości 198,2 mln zł i osiągnęła zysk netto w wysokości 8,9 mln zł. Wpływ na wyniki osiągnięte w całym 2015 roku miały czynniki zewnętrzne, takie jak konflikt zbrojny na wschodzie Ukrainy i związane z tym czasowe ograniczenie przepływu ładunków drogą kolejową (ok. 2,3 mln zł na poziomie EBITDA), jak również sytuacja na rynku węgla i stali, która zmniejszyła sprzedaż w ramach działalności portowej. Na wypracowane wyniki wpływ miało również wiele pojedynczych zdarzeń jednorazowych, których suma obniżyła ubiegłoroczny zysk na poziomie EBITDA o 7,5 mln zł (m.in. koszty związane z reorganizacją i rozwojem Grupy i działaniami optymalizacyjnymi). Mniejsze obroty w segmencie innych przewozów i usług transportowych to efekt sprzedaży spółki zależnej Elbe Rijn Lloyd B.V. w grudniu 2014 roku (holenderska spółka zajmująca się załadunkiem towarów na statki żeglugi śródlądowej oraz organizacją transportu).

 

Obecnie w strukturze przychodów Grupy Kapitałowej OT Logistics największy udział mają usługi spedycji – 55%, przewozy i inne usługi transportowe – 30%, usługi portowe (przeładunki i składowanie) – 12%. Pozostałe usługi świadczone przez spółki Grupy generują 3% przychodów OT Logistics. Sprzedaż krajowa stanowi 79% przychodów, pozostałe 21% to sprzedaż poza granicami naszego kraju, m. in. w Niemczech, krajach Beneluksu, Czechach, Słowacji, krajach Skandynawii, krajach Półwyspu Bałkańskiego, Wielkiej Brytanii i w USA.

 

W 2015 roku musieliśmy się zmierzyć z kilkoma niesprzyjającymi czynnikami, które miały wpływ na działalność całej naszej branży. Niemniej jednak skutecznie realizowaliśmy strategię rozwoju naszej Spółki polegającą na umacnianiu naszej pozycji rynkowej poprzez rozwój organiczny i akwizycje. W lipcu 2015 roku staliśmy się największym branżowym akcjonariuszem (drugim po państwie chorwackim) spółki Luka Rijeka zarządzającej największym portem w Chorwacji. Wierzymy, że Port w Rijece może zyskać na znaczeniu dzięki uruchomieniu drugiej nitki Kanału Sueskiego – mówi Zbigniew Nowik, Prezes Zarządu OT Logistics – Chcielibyśmy zaistnieć na Bałkanach, a nasze zamierzenia wpisują się nie tylko w ogłaszaną przez Prezydentów Polski i Chorwacji koncepcję „Międzymorza”, ale i w obserwowany trend zwracania się środkowoeuropejskich gospodarek ku krajom basenu Morza Adriatyckiego, a dalej – Bliskiego Wschodu oraz Afryki Północnej i Wschodniej – dodaje Prezes.

 

W 2015 roku Grupa Kapitałowa OT Logistics powiększyła się również o spółkę Landkol (obecna nazwa OT Rail), zajmującą się przewozami kolejowymi, która specjalizuje się w przewozie kruszyw oraz towarów masowych. Duże znaczenie dla rozwoju usług portowych Grupy ma również zawarta w ubiegłym roku umowa 30-letniej dzierżawy nieruchomości na terenie Portu Gdańsk. Spółka chce zbudować największy w regionie terminal specjalizujący się w obsłudze towarów agro, tj. zbóż i pasz.

 

Zrealizowane przez nas w 2015 roku przedsięwzięcia i związane z nimi plany rozwoju Grupy sprawiły, że przystąpiliśmy do prac nad aktualizacją naszej strategii rozwoju Grupy. To szczególny moment, bo w tym roku OT Logistics obchodzi 70-lecie swojego istnienia. Przez lata działaliśmy lokalnie, jedynie na Odrze, gdzie zajmowaliśmy się transportem wodnym śródlądowym węgla i rud żelaza. Dziś skupiamy ponad 20 podmiotów wyspecjalizowanych w transporcie drogowym, kolejowym, a także spedycji i logistyce. Tak w Polsce, jak i poza jej granicami. Chcemy wykorzystać ten potencjał. Rewizja dotychczasowej strategii i wyznaczenie nowych kierunków rozwoju wydaje się więc naturalnym krokiem. Nową strategię OT Logistics chcielibyśmy opublikować w ciągu najbliższych tygodni – dodaje Zbigniew Nowik, Prezes Zarządu OT Logistics.

 

OT Logistics konsekwentnie realizuje także działania optymalizacyjne w podmiotach wchodzących w skład Grupy. Ich celem jest wygenerowanie oszczędności zakupowych w ramach Grupy poprzez wykorzystanie efektów skali i usprawnienie procesów zarządzania spółkami.

 

Wierzymy, że nasze działania optymalizacyjne zaczną przynosić konkretne synergie kosztowe. Już w bieżącym roku widzimy pierwsze tego efekty. Celem jest oczywiście poprawa wyniku finansowego Grupy. Z uwagą obserwujemy też działania przedsiębiorców, rządu i samorządowców na rzecz rewitalizacji śródlądowych dróg wodnych w Polsce. Zaczynają się one przekładać na realne programy poprawy warunków żeglugi w naszym kraju – twierdzi Zbigniew Nowik.

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C